י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
אור בקצה המלחמה

אוקראינה ורוסיה קרובות להסכם על יצוא תבואה

התקדמות משמעותית במגעים בין רוסיה ואוקראינה בפתרון המחלוקת ביצוא התבואה, כך שניתן יהיה להגיע להסכם סופי בשבוע הבא. כך נמסר מהאו"ם ומטורקיה לאחר שהצדדים קיימו שיחות פנים אל פנים באיסטנבול. יש "הסכמה רחבה" על תוכנית האו"ם לשלוח מיליוני טונות של תבואה שנחסמה באוקראינה בגלל המלחמה

אוקראינה ורוסיה קרובות להסכם על יצוא תבואה
תבואה: אילוסטרציה צילום: Pixabay

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, אמר כי הוא מקווה שאנשי המשא ומתן הרוסים והאוקראינים יוכלו להגיע להסכם רשמי לשחרור יצוא התבואה דרך הים השחור כבר בשבוע הבא, לאחר שבשבועות האחרונים ייצוא התבואה הופסק בשל המלחמה.

משלחות מאוקראינה, רוסיה, טורקיה והאו"ם נפגשו ביום רביעי לשיחות פנים אל פנים באיסטנבול כדי לדון בנושא. "אנחנו מקווים שנוכל להתכנס מחדש בקרוב מאוד, אני בטוח בשבוע הבא, ובתקווה שנוכל להגיע להסכם סופי", אמר גוטרש לאחר הפגישה. לדבריו, יש "הסכמה רחבה" על תוכנית האו"ם לשלוח מיליוני טונות של תבואה שנחסמה באוקראינה בגלל המלחמה לשווקי העולם ולאפשר לרוסיה לשלוח גם תבואה ודשן.

שר ההגנה הטורקי, חולוסי עקר, שאירח את השיחות, אמר כי הצדדים הסכימו על "פיקוח משותף" בנמלים ועל דרכים "להבטיח את בטיחות נתיבי ההעברה" מעבר לים השחור. הוא גם בטוח שניתן להכריז על הסכם סופי בשבוע הבא.

על פי ההערכות, 22 מיליון טונות של תבואה חסומים באוקראינה, והלחץ הלך וגבר למצוא פתרון שירוקן את המחסנים בזמן לקציר הקרוב. ארגון המזון והחקלאות של האו"ם מסר שהמלחמה באוקראינה מסכנת את אספקת המזון למדינות מתפתחות רבות, מעלה את מחירי המזון בעולם ועלול להחמיר את הרעב של עד 181 מיליון בני אדם.

אוקראינה האשימה גם את רוסיה בחסימה, ולפעמים בגניבה של התבואה שלה. עם זאת, מוסקבה הכחישה זאת ואמרה כי קייב חופשית לשלוח תבואה מנמליה. מאות מוקשים הוטלו בים השחור על ידי שני הצדדים. אוקראינה סירבה להשמיד את האזור מחשש שרוסיה עלולה לבצע תקיפה על ערים כך שכל המוקשים נשארו בים.

תוכנית שהוצעה על ידי האו"ם תעביר את המשלוחים לאורך מסדרונות ספציפיים, תוך הימנעות ממקומות ידועים של מוקשים. בינתיים, סנקציות בינלאומיות נגד רוסיה העלו גם את מחיר הדשנים, מה שרק מחמיר את עליית מחירי המזון. גוטרש אמר ש"התקדמות מהותית" הושגה בכל הנושאים הללו.

מלחמת אוקראינה רוסיה או"ם טורקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד