ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
מאבק למען האזרח

ליברמן תלמד: מה יעשו בצרפת עם עודפי הגבייה

ממשלת צרפת הציגה חבילת חוקים בשווי של יותר מ־20 מיליארד אירו למאבק באינפלציה, הכוללת הגדלת השכר והפנסיות, חלוקות קופוני מזון, הגבלת העלאת השכירות ל־3.5% בשנה, פיקוח על העלאות המחירים בסופרמרקטים ועוד

ליברמן תלמד: מה יעשו בצרפת עם עודפי הגבייה
מקרון עם תומכים צילום: דוברות נשיא צרפת

שר האוצר הצרפתי ברונו לה מר יוזם תכנית סיוע למאבק ביוקר המחיה בהיקף של כ-20.4 מיליארד יורו כך פורסם הבוקר (חמישי) באתר 'דבר'. התוכנית החדשה מתווספת להקצאה קיימת של 26 מיליארד יורו, אשר שימשו לטובת קביעת מחירי תקרה מקסימלית למחירי האנרגיה לצרכן ומימון התוכנית יסתייע בגביית מסים מעבר לצפי בשנת 2021.

"אנו זקוקים לצעדים ממוקדים וזמניים", אמר לה מר לרדיו "אירופה 1", והבהיר כי לא מדובר בצעדים ש"יעלו כמה שיעלו", אלא בכפוף ליכולת המימון הציבורית. האינפלציה בצרפת הגיעה החודש ל-6.5% לעומת רמת המחירים לפני 12 חודשים. לה מר גם פנה לגרומים במגזר העסקי, בתחום הבנקאות, ההובלה והביטוח, כדי שיתאמצו גם הם להעניק הוזלות בתקופה הקרובה למשקי הבית.

לפי בלומברג, התוכנית אמורה להיות מוצגת לקבינט ביום חמישי הקרוב ולא כוללת רק צעדי סיוע נוספים אלא גם שינוי במתכונת הסיוע הקיימת. היא עתידה להחליף סובסידיה קיימת של 18 יורוסנט לליטר דלק שתסתיים בסוף אוגוסט, בסיוע ממוקד יותר בנהגים שרכבם משמש לצורך עבודתם (ולא רק לנסיעה לעבודה).

התוכנית צפויה לכלול תוספת של 4% לקצבאות לקשישים ולנזקקים, ותוספות שכר של 3.5% במגזר הציבורי. הפטור ממס לתשלומי נסיעות ממעסיקים לעובדים יוגדל מ500 ל700 יורו, והפטור על החזרי דלק יוגדל מ-200 ל-400 יורו. מתוכננת גם הגדלת הפטור ממס של תשלומי בונוס שנתיים לעובדי חברות, בתוכניות הקושרות בין הבונוס לרווחי החברה. אגרת הטלוויזיה בגובה 138 יורו תבוטל, ומימונה יוטל על תקציב המדינה.

מה קורה בישראל?

גם בישראל קיימים עודפי גביה גדולים של מיסים שהתקבלו השנה והם צפויים להצטבר למעל 46 מיליארד שקלים עבר לצפי המקורי של משרד האוצר. השינוי הכי מהותי שנקט משרד האוצר השנה, בהנחיית השר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) הוא הגדלת נקודות הזיכוי במס הכנסה – צעד שיסייע בעיקר ל2 העשירונים העליונים. עשרוני הביניים זכו לקבל הגדלת הסבסוד לצהרונים ב-250 מיליון ש״ח, אך לעשירונים התחתונים העניקה הממשלה הנוכחית רק הגדלה של הסיוע לקשישים עניים. מנגד, "מיסים התנהגותיים", דוגמת מס משקאות ממותקים ומס כלים חד פעמיים פגעו כלכלית באופן ברור יותר בשכבות החלשות. מול גל ההתייקרויות הנוכחי ממשלת ישראל לא הציגה תוכניות עד כה.

צרפת יוקר המחיה אביגדור ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד