א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
קצת סדר בבלגן

‏לקראת ביקור ביידן בממלכה: המסרים והעמדה הממסדית

‏הימים האחרונים הביאו עמם כמות לא מבוטלת של דיווחים אודות התפתחויות אפשריות ביחסי סעודיה וישראל. התקשורת הישראלית הרבתה לדווח בנושא, כמו גם דיווחים אמריקניים שונים. יחד עם זאת, יודגש כי התקשורת הסעודית הממסדית בחרה שלא לסקר את אותם הדיווחים, תוך התעלמות כמעט מוחלטת מהם

ישראלים בסעודיה: אילוסטרציה
ישראלים בסעודיה: אילוסטרציה צילום: המצלם

‏לקראת ביקור ביידן בממלכה: מה המסרים שיוצאים מסעודיה? מה העמדה הממסדית בנוגע לדיווחים על הנורמליזציה? קצת סדר בבלאגן.

‏באופן כללי ולמרות "הניכור" ממנו סבלה על ידו, סעודיה מברכת על הגעתו של הנשיא ביידן לממלכה, ורואה בו צעד חשוב של ארה"ב לחיזוק השת"פ האסטרטגי בין המדינות, צעד שיאפשר את שיפור הביטחון האזורי, בעידן בו ארה"ב נסוגה מהמזרח התיכון, וכמובן - הממלכה רואה בביקור גם כהזדמנות. כך בפוסט מענין שמפרסם חשבון הטוויטר @SaudiAInHebrew.

‏בתוך כך, הסעודים רואים במפגשים בין הנשיא, המלך סלמאן ויורש העצר, מוחמד בן סלמאן, כמו גם בפסגה האזורית שתתקיים בג'דה כהזדמנות להציג חזית ערבית מאוחדת לה מסרים ודרישות ברורות מארצות הברית בכל הנוגע לסוגייה האיראנית, הביטחון האזורי, המלחמה בתימן גם בתחום האנרגיה.

קיימת ההבנה המעמיקה במערכת הסעודית, כי הנשיא ביידן מגיע עם מטרות ספציפיות משלו לסעודיה. יחד עם זאת, זה לא ימנע מהם לקדם ולדחוף את האג'נדה הסעודית-אזורית שהתגבשה בין מדינות הפסגה. במידה מסוימת, האג'נדה הסעודית מזכירה את זו הישראלית שבראשה: איראן, חתרנותה והחשש מהסכם גרעין לקוי.

דבר נוסף שחשוב לשים עליו דגש הוא המפגש בין יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן והנשיא ביידן, שהכריז בעבר כי יהפוך את סעודיה למדינה "מנודה" ואף התבטא נגד יורש העצר, על רקע הפרשות המפוקפקות בהן היה מעורב. תמונה משותפת/לחיצת יד ללא ספק צפויה לסייע ל-MBS בשיפור תדמיתו הבינלאומית.

הימים האחרונים הביאו עמם כמות לא מבוטלת של דיווחים אודות התפתחויות אפשריות ביחסי סעודיה וישראל. התקשורת הישראלית הרבתה לדווח בנושא, כמו גם דיווחים אמריקניים שונים. יחד עם זאת, יודגש כי התקשורת הסעודית הממסדית בחרה שלא לסקר את אותם הדיווחים, תוך התעלמות כמעט מוחלטת מהם.

‏לא זאת בלבד, יש מי בסעודיה שמתייחס אל אותם הדיווחים כאלו של "בעלי אינטרסים זרים" וכניסיון להשכיח את הסוגייה הפלסטינית, הרי שעמדת הממלכה, כך לפחות לפי פרסומים רשמים מטעמה - נותרה זהה: נרמול יחסים מלא יבוא בהתאם לפתרון הסוגייה הפלסטינית או בהתקדמות משמעותית בתהליך המדיני.

‏כך או כך, לאחר סיום ביקור הנשיא בסעודיה, סביר להניח שסעודיה אכן תאפשר למטוסים ישראלים לעבור בשטחה, ואף לאפשר טיסות שכר ישירות בין המדינות המיועדות לעולי רגל מוסלמים מישראל. צעדים אחרים נוספים תלויים בתוצאות בפגישות בסעודיה.

בתוך כך בכיר הרשות הפלסטינית ג'יבריל רג'וב הגיב על קריאתו של הנשיא ביידן אתמול לפתרון שתי המדינות ואמר כי זה דבר חיובי שהפלסטינים מברכים עליו, אבל הם מעוניינים לראות צעדים מעשיים בשטח מהממשל האמריקני שייתנו אופק לפלסטינים כדי לסיים את הכיבוש, כלשונו. בראיון לערוץ BBC הדגיש רג'וב כי יש להם ערבויות מכמה מדינות ערב שלא תתרחש נורמליזציה בין ישראל עם סעודיה אלא לאחר פתירת הסוגייה הפלסטינית.

ביקור ביידן בישראל נורמליזציה ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד