כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
ביקור חמצמץ

החגיגות אצל טראמפ והשקט אצל ביידן בסעודיה

על רקע היחסים המתוחים עם סעודיה, ביידן לא צפוי לקבל קבלת הפנים צוהלת שלה זכה טראמפ. כנשיא, ביידן המשיך למתוח ביקורת על הרקורד של זכויות האדם של הממלכה, מה שעורר את המתיחות עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל בסעודיה. אצל טראמפ הכל היה יותר ידידותי באופן מופגן

החגיגות אצל טראמפ והשקט אצל ביידן בסעודיה
קבלת פנים לביידן בנתב"ג צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

כשהנשיא דונלד טראמפ בחר בסעודיה ב-2017 את ביקורו הראשון בחו"ל, הסעודים היו כל כך מאושרים עד שהם הפכו את ביקורו לחגיגה פרו-אמריקאית. הם הקרינו דגלי ענק אמריקאיים וסעודיים על חזית מלון יוקרה, דגלי אמריקה נתלו על עמודי תאורה לאורך כבישים מהירים.

ביקורו של ביידן בממלכה ביום שישי, הראשון שלו אחרי כמעט שנתיים בתפקיד, היה פחות צוהל, לא מעט משום שהוא נשבע במהלך מסע הבחירות שלו להתייחס לסעודיה בחומרה בשל הפרות זכויות האדם שלה.

כנשיא, ביידן המשיך למתוח ביקורת על הרקורד של זכויות האדם של הממלכה, מה שעורר את המתיחות עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל הסעודי. הרצח של בעל הטור ב'וושינגטון פוסט' ג'מאל חאג'וקשי על ידי סוכנים סעודים ב-2018 בטורקיה היה נקודת מחלוקת בולטת. הסעודים גם הטילו ספק במחויבות הממשל לביטחונם, במיוחד מהתקפות שפתחו איראן ושלוחיה בתימן. חוסר תמיכת ארה"ב בסעודיה, תרם להחלטתם שלא להצטרף מיד למאמצים של וושינגטון לבודד את רוסיה לאחר פלישתה לאוקראינה או להגביר את ייצור הנפט כדי לסייע בהורדת מחירי הנפט.

אף אחת מהנושאים הללו לא העיבה על ביקורו של טראמפ ב-2017. הסעודים אימצו אותו מלכתחילה, בתקווה לקיים איתו קשרים חמים יותר מאשר עם הנשיא ברק אובמה. הם הרחיבו את ביקורו לפסגה של אומות איסלאם בהשתתפות ראשי מדינות ובכירים אחרים מעשרות מדינות. עיר הבירה, ריאד, הפגינה חיבה סעודית לתרבות האמריקאית. מועדון האופנועים המפורסם הארלי-דיווידסון הסעודי ערך מסע אופנוענים ללא אלכוהול (האסור באיסלם) . זמרים אמריקאים הופיעו בפני מעריצים סעודים, כולם גברים.

הביקור הסתיים בכך שמר טראמפ ובכירים אחרים הצטרפו למלך סלמאן ושאר מארחיו הסעודים בריקוד חרבות מסורתי.

תשומת הלב שהוענקה לטראמפ הניחה את הבסיס לקשרים הטובים שחיפשו הסעודים, השקעה שהשתלמה לממלכה לאורך כל תקופת הנשיאות של טראמפ.

כאשר ערב הסעודית וכמה משכנותיה הערביות הטילו מצור על קטאר, טראמפ שיבח בתחילה את המהלך, אם כי מאוחר יותר פעל לסיים את הקרע. הוא הסיר את ההגבלות על מכירת נשק לסעודיה, למרות ההיסטוריה הארוכה של אזרחים שנהרגו בהפצצות סעודיות בתימן. טראמפ הפך למגן הנלהב ביותר של הנסיך מוחמד בוושינגטון לאחר הריגתו של ח'אשוקג'י, בטענה שמכירת נשק לממלכה העניקה לאמריקאים משרות שאסור לסכן אותן בגלל זכויות אדם.

הנסיך מוחמד גם התקרב לג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של מר טראמפ, תוך שהוא מתקשר איתו ישירות באמצעות וואטסאפ, כך דווח ה'ניו יורק טיימס' ולפעמים נפגש עמו מחוץ לטווח שמיעה של אנשי משרד החוץ, נראה שגם מערכת היחסים הזו היתה שווה דיבידנדים עבור מר קושנר. שישה חודשים לאחר שעזב את הבית הלבן, הוא הבטיח השקעה של 2 מיליארד דולר מסעודיה עבור קרן חדשה שלו.

ביקור ביידן בישראל סעודיה דונלד טראמפ ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד