כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
ביקור ביידן בישראל

ראש המל"ל: "אסור לנו לסמוך על האמריקאים"

למרות הביקור הלבבי של נשיא ארצות הברית כאן בישראל, בכירים במערכת הביטחון לא הצליחו לשכנע את האמריקנים להקשיח עמדות באשר לסוגיית הגרעין האיראני. ראש המל"ל לשעבר אומר כי אסור לנו לסמוך עליהם: "את המלחמה כשלעצמה - מדינת ישראל צריכה לעשות בעצמה"

ראש המל"ל: "אסור לנו לסמוך על האמריקאים"
לפיד וביידן צילום: Emil Salman/POOL

אלוף במיל' יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי, אומר כי אסור לישראל להסתמך על ארצות הברית על רקע המאמצים להביא אותם להקשחת עמדות בעניין הגרעין האיראני.

חרף הביקור המרגש ומחמם הלב של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל, נראה כי ניסיונותיהם של מספר בכירים במערכת הביטחון לשכנע את האמריקנים להקשיח עמדות באשר לסוגיית הגרעין האיראני עלו בתוהו.

עמידרור אמר על כך בראיון ל103FM, ""פה תיבחן השאלה היסודית של הקמת מדינת ישראל - האם מדינת ישראל יכולה להגן על עצמה בעצמה? התשובה שלי היא כן, יכול להיות שפחות ממה שהיא הייתה יכולה לעשות במסגרת שיתוף פעולה עם האמריקנים".

"אנחנו יכולים לתקוף באיראן גם ללא האמריקנים, אולי פחות טוב, אבל עדיין אסור לנו כמדינה לסמוך על האמריקאים", הדגיש. האלוף הוסיף: "מדינת ישראל הוקמה בכדי שהיהודים יגנו על עצמם בעצמם. אנחנו יכולים להיעזר באמריקאנים, לקבל מהם כסף, לקבל מהם נשק, לקבל מהם תמיכה באו"ם, אבל את המלחמה כשלעצמה - מדינת ישראל צריכה לעשות בעצמה".

בהמשך נתבקש לתאר מתי לדעתו מדינת ישראל צריכה להגיב לאיום האיראנים, ומהו הקו האדום שברגע שאיראן חוצה אותו עלינו להגיב מיד. הוא אמר, "ביום שבו האיראנים יגיעו להעשרה של 90%, לדעתי ייגמר לוח הזמנים שבו ניתן עדיין לעצור אותם ומדינת ישראל תצטרך לתקוף. הם כרגע על 60%, שזה רוב הדרך. כשאנחנו איתרנו בחטיבת המחקר את תוכנית הגרעין בשנת 1994 הערכה של המומחים לנושא הייתה שייקח להם בין 10 ל־15 שנים להגיע לנשק גרעיני. במקרה הגרוע בשבילם הם היו צריכים להגיע לזה ב־2010, אבל אנחנו 12 שנה יותר מאוחר, ואין להם פצצה גרעינית. כל עוד ניתן להרוויח זמן צריך להמשיך בזה".

לסיום ביקש להדגיש כי ארצות הברית עוברת שינוי מדיניות, והסביר שבכל מה שקשור לאיראן הם עברו מפירוק לפיקוח. "היה איזשהו שינוי קטן בתקופתו של טראמפ שגם יצא מהסכם הגרוע הזה, ואגב, גם טראמפ אמר בתקופתו שלא ישתמשו בכוח. קשה לנו לשכנע אותם. כי האמריקנים, נפשית, לא בנויים לעוד מלחמה".

יעקב עמידרור איראן ישראל ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד