י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
יותר סימני שאלה

הנסיך רוצה לקבל הכשר להפוך לשליט הבא של הממלכה

ביקור נשיא ארצות הברית ביידן בסעודיה, היה נראה כמו עוד פסגה של מנהיגי הליגה הערבית. הסוגייה הפלסטינית, איראן, בעיות כלכליות, מלחמות אזרחים ועוד ועוד, כשבסוף הולכים הביתה וחוזרים לדבר על אותם דברים בשנה הבאה. אז מה בכל זאת היה שם? רועי קייס ראש תחום ערבים ב'כאן חדשות' בפוסט מתמצת

הנסיך רוצה לקבל הכשר להפוך לשליט הבא של הממלכה
פסגת המנהיגים בראשות הנשיא ביידן צילום: סוכנות הידיעות הסעודית

אחרי כל הפרומואים והציפיות הגדולות לקראת ביקור ביידן בסעודיה – מה למעשה קרה פה? מהצד של ארצות הברית, אפשר לומר שהיו שתי מטרות מרכזיות לביקור. האחת, שכולם דיברו עליה – ניסיון לגייס את הסעודים לסייע במשבר בשווקי האנרגיה בעקבות המלחמה באוקראינה. במילים אחרות לגרום להם לייצר יותר חביות כדי להוריד מחירים. המטרה השנייה היא לתת קונטרה למה שהאמריקנים זיהו ככניסה לוואקום שהם יצרו של גורמים אחרים – בראשם רוסיה, סין ואיראן. ביידן גם אמר את זה בקולו בכינוס אתמול (שבת).

גם בבוקר שאחרי הפסגה, עדיין נותרו יותר סימני שאלה מאשר סימני קריאה. בנוגע לסוגיית הנפט, בן סלמאן אמנם דיבר אתמול בקולו על כך שסעודיה תגדיל את ייצור החביות היומי מיותר מ-10 מיליון ל-13 מיליון, אבל זה יקרה תוך כמה שנים ולא באופן מיידי. בהודעה המשותפת שפורסמה בתום "פסגת הביטחון והפיתוח בג'דה", הסתפקו באמירה שהמנהיגים מביעים הערכה לתפקידה של סעודיה בהשגת הסכמות בין המדינות החברות בOPEC+, הארגון של יצואניות הנפט, ובירכו על החלטת הארגון להגדיל את הייצור בחודשים יולי ואוגוסט.

"בתרגום חופשי" כותב רועי קייס, "לפחות ממה שנראה לעין, אין בשורה דרמטית מבחינת ההיענות של הסעודים להגדיל באופן משמעותי ומיידי את ייצור חביות הנפט. הם נצמדים להחלטות של ארגון אופ"ק שרוסיה, הסדין האדום של ביידן, חברה בו".

בנוגע לשיבתה של ארצות הברית לאזור וחידוש הברית האסטרטגית עם מדינות ערב והמפרציות בפרט, גם כאן יש יותר סימני שאלה מסימני קריאה. בהודעת הסיכום המשותפת מצד אחד היו אמירות על הרצון לשתף פעולה בפיתוח יכולות הגנה והרתעה כדי להתמודד עם איומי המל"טים והטילים, במילים אחרות האיום מצדה של איראן ושלוחותיה באזור. אך מצד שני, בדומה לישראל, המשתתפים מהמפרץ לא שמעו מהאמריקנים בקולם איום צבאי אמין על טהראן, במקרה ששיחות הגרעין ייכשלו. גם אם ביידן הבטיח למנוע מאיראן להחזיק בנשק גרעיני.

"אין כזה דבר נאט"ו ערבי ושיתוף פעולה צבאי או טכנולוגי עם ישראלי לא נידון", השיב אתמול שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, לאחד העיתונאים אחרי הפסגה. בכך השלים את דבריו לפני הפסגה של יועצו של נשיא האמירויות, אנוואר גרגאש, שהבהיר שארצו לא תהיה חלק מברית נגד איראן, איתה ארצו מעוניינת לבנות גשרים.

כמובן אי אפשר בלי סוגיית הנרמול עם סעודיה, שהייתה מיעדי הביקור של ביידן באזור – והתוצאה על פניו חלקית מאוד. מצד אחד, הסעודים הכריזו בשעת לילה מאוחרת על פתיחת השמיים בפני כלל המטוסים, כולל ישראליים, מבלי להזכיר את ישראל. מצד שני הם המשיכו להבהיר ביממה האחרון תחת כל עץ רענן שלא מדובר בצעד של נרמול, ושיחסים עם ישראל יהיו רק כאשר פתרון שתי המדינות עם הפלסטינים ייושם.

לפוסט המלא לחצו כאן

רועי קייס ביקור ביידן בישראל סעודיה מוחמד בן סלמאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד