כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
הקהילה היהודית בויניצה

העיר ספגה מטח טילים והמתנדבים החרדים התגייסו לסייע

טילים רוסיים שפגעו בבניין משרדים וכמה בנייני מגורים בוויניצה, אוקראינה, הביאו למותם של עשרות תושבים, והשאירו שובל של עשן והרס רב עם יותר מ-100 פצועים. מתנדבים חרדים עברו מדלת לדלת כדי לוודא ששלומם של אנשי הקהילה היהודית טוב

העיר ספגה מטח טילים והמתנדבים החרדים התגייסו לסייע
התקפה על בנייני מגורים בוויניצה צילום: Chabad.org

ויניצה, עיר במערב אוקראינה עם אוכלוסייה של 370,000 תושבים ואוכלוסייה יהודית משמעותית, נחשבה עד לסוף השבוע למקלט בטוח, הרחק מהחזית, כך מספר הרב שאול הורוביץ, מנהל בית חב"ד בויניצה עם רעייתו, חנה הדסה, "בשל המוניטין שלנו כעיר בטוחה, אלפי פליטים עברו כאן, ורבים נמצאים כאן עכשיו, אחרי שיצאו מאזורי הלחימה". הרב הורוביץ אומר שרובם מגיעים ממקומות כמו דונייצק, מריופול וחארקו, חלק מהאזורים שנפגעו הכי חזק באוקראינה.

הטילים פגעו בלב העיר, באזור בו מתגוררים רבים מבני הקהילה היהודית ורק חמש דקות מבית חב"ד. היהודים המתגוררים במקום לא נפגעו, וחב"ד פרסו צוותים שיעברו בדיקות מדלת לדלת לוודא את רווחתם של חברי הקהילה ולהציע סיוע. "אפילו לאנשים שגרו בבניינים רחוקים נופצו חלונות", אמר הרב הורוביץ לאתר Chabad.org "אנשים כאן בהלם".

מאז החלה המלחמה לפני כחמישה חודשים, בית חב"ד ויניצה מסייע לפליטים למצוא מחסה בעיר השקטה, והפך את כל בניין בית הספר שלהם למחנה פליטים. כיתות שפעם היו מצוידות בשולחנות וכיסאות מלאות היום בשטיחים מזרונים ושמיכות וחב"ד מספקת חבילות אוכל לכל רחבי העיר.

לוויניצה, יש היסטוריה יהודית שנמשכת מאות שנים אחורה. כמעט כל האוכלוסייה היהודית נמחתה במהלך הפוגרומים של הקוזקים בין השנים 1648-1649 בראשות בוגדן חמלניצקי. במקביל המקום שימש מרכז חשוב לחיים יהודיים. במשך תקופה בשנות השלושים של המאה ה-16 התגורר בסמוך ר' יום טוב ליפמן הלר, המכונה בעל ה'תוספות יום טוב' שכיהן כרב של כפר סמוך.

במלחמת העולם השנייה, עמדה האוכלוסייה היהודית על 33,000 תושבים, כ-35 אחוז מתושבי העיר. כ-15,000 יהודים נרצחו על ידי הגרמנים ב-1941, הם נורו לתוך בורות פתוחים. אבל אלפי יהודים חזרו לוויניצה לאחר המלחמה והקהילה היהודית, המונה כיום כמה אלפי משפחות, היא קהילה חזקה.

"זה לא נורמלי, אנשים חפים מפשע נהרגים לאור יום", אומר הרב הורוביץ. "זה רחוק מאוד שהמלחמה הזו תסתיים".

מלחמת אוקראינה רוסיה בית חב''ד הרוגים ופצועים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד