כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
יועץ בכיר לחמינאי

איראן: "יש לנו יכולת לייצר פצצה גרעינית בזמן קצר מאוד"

בכיר איראני התבטא אתמול באופן חריג בנושא התוכנית הגרעינית של איראן, ואמר כי איראן כבר השיגה את היכולת להרכיב פצצה גרעינית בתוך זמן קצר מאוד, אלא שעדיין לא החליטה אם לעשות זאת בפועל. הוא טען כי איראן יכולה להעשיר בתוך ימים אחדים לרמה של 90 אחוזים ולהרכיב פצצה גרעינית

איראן: "יש לנו יכולת לייצר פצצה גרעינית בזמן קצר מאוד"
פצצת אטום: אילוסטרציה צילום: Pixabay

יועץ בכיר למנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר בראיון לרשת אל ג'זירה כי "יש לנו יכולת טכנית לייצר פצצה גרעינית בזמן קצר מאוד, אך עוד לא החלטנו אם לעשות זאת". מומחים שנחשפו לדברים אמרו שדבריו של חראזי אינם אלא דברי רהב, משום שגם אם איראן תחזיק בימים הקרובים בכמות מספקת של אורניום מועשר ל-90 אחוזים, עדיין היא נדרשת להשיג חומר בקיע ולעשות אינספור ניסיונות ופיתוחים, עד שתצליח להרכיב פצצה גרעינית.

להערכתם מדובר בתהליך שאמור לקחת שנתיים לפחות, אלא אם כן איראן מקבלת סיוע משמעותי מאוד ממדינה שכבר הצליחה לייצר נשק גרעיני, דבר שאינו ידוע לקהילת המודיעין.

בראיון אמר חראזי כי איראן מוכנה לדון על תכנית הגרעין שלה ולהגביל אותה לצרכים אזרחיים כמו שרוב מדינות העולם נדרשות לעשות, אבל איראן לעולם לא תסכים להגביל את תכנית הטילים שלה, ונושא זה אפילו לא נמצא מבחינתה על שולחן המו"מ, ולא משנה מה יהיה המחיר שיבקשו המעצמות המערביות לגבות ממנה על כך. הוא טען שאיראן הצליחה להעשיר אורניום לרמה של 60 אחוזים בקלות רבה, ואם היא תרצה, הוא יכולה להעשיר בתוך ימים אחדים לרמה של 90 אחוזים ולהרכיב פצצה גרעינית.

חראזי המשמש כיועץ בטחוני למנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי, הוסיף כי איראן ביצעה תמרונים שונים המדמים את התגובה שלה למתקפה ישראלית בשטחה. "אם ישראל תתקוף מתקנים רגישים באיראן, יש לנו תכנית פועלה הכוללת מתקפות קשות מאוד בתוך עומק השטח הישראלי", הוא אומר. את הדברים אמר כמאל חראזי בראיון לרשת הקטארית 'אל ג'זירה', כשנשאל על תכנית הגרעין של איראן.

זאת לא הפעם הראשונה שגורמים רשמיים איראנים אומרים שאיראן היא מדינת סף גרעין, אבל לא רוצה או זקוקה לנשק גרעיני ורק מעשירה אורניום לאנרגיה ולשימוש אזרחי אחר. לעתים קרובות הם מוסיפים כי המנהיג העליון של איראן הכריז כי ייצור, אגירה ושימוש בנשק גרעיני אסורים כולם במסגרת חוקי האסלאם.

הפתווה (פסק הלכה) של חמינאי נגד רכישה או ייצור של נשק גרעיני נחשפה לראשונה בהצהרה של איראן לסוכנות האטום הבינלאומית (סבא"א) בווינה באוגוסט 2005. אבל שר המודיעין לשעבר, מחמוד עלאווי, רמז בפברואר 2021 שהלכה עשויה להשתנות. הדיפלומט האיראני לשעבר וגנרל משמרות המהפכה, אמיר מוסאווי, אמר גם בראיון לטלוויזיה של לבנון אל-מיאדין בינואר 2021 שההלכה אינה קבועה ומשתנה בהתאם לנסיבות המתפתחות. "לכן, אני מאמין שאם האמריקנים והציונים יפעלו בצורה מסוכנת, ההלכה עלולה להשתנות".

איראן גרעין איראני עלי חמינאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד