כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מהי הצהרת הון ואיך מגישים אותה?

הצהרת הון מספקת לרשות המיסים תמונת מבט כללית על כלל הנכסים וכספים שיש ברשות הנישום. פקיד השומה רשאי לבקש מהנישום להגיש את ההצהרה כשלרוב זו תישלח לעצמאיים שנה לאחר פתיחת העסק. עם זאת גם שכירים יכולים להתבקש למלא הצהרת הון.

מהי הצהרת הון ואיך מגישים אותה?
הצהרת הון צילום: פיקסביי

הצהרת הון ראשונה חשובה מאד להצגת התמונה הכלכלית של הנישום והיא תשמש בעתיד את רשויות המס. מספר שנים לאחר הגשת הדו"ח הראשון תגיע בקשה להצהרה נוספת ורשויות המס יבצעו השוואה בין ההצהרות ויבחנו האם אלו תואמות את ההכנסות שדווחו לאורך השנים. הצהרת הון היא הדרך של רשות המיסים לדעת איזה הון יש ברשות הנישום ומשפחתו ולבדוק שישנה התאמה בין גידול ההון לבין ההכנסות. ההצהרה הראשונה משמשת במידה רבה כבסיס כשההצהרה השנייה תאפשר לרשות המיסים לבדוק האם יש התאמה בין השינוי ההוני לבין גובה ההכנסות. מכאן אפשר להבין כי ההצהרה הראשונה חשובה מאין כמותה. היא תשמש להשוואה וכל אי התאמה עלול להוביל להליך מורכב ומתיש עבור הנישום.

ככלל יש לציין כי על ההצהרה להתבצע בכוונה טובה ולהביא את כל הנתונים בצורה שקופה. עם זאת לא פעם אנשים מפספסים הון שברשותם והם עושים זאת בתמימות. חשוב להבין כי כל נתון משמעותי וגם ירושות שניתנו לילדים צריכות להיות בהצהרה. רואה חשבון מנוסה יוכל לעמוד לרשותנו ולסייע לנו להצהיר על ההון שברשותנו כשהוא יעלה שאלות שונות לאורך הדרך ויוודא שלא שכחנו דבר. ( מידע נוסף>>> )

חלקי הטופס של הצהרת ההון

הצהרת הון היא למעשה טופס שעלינו למלא ולהוסיף לו מסמכים שמעידים על נכונות הדברים. לטופס מספר חלקים וכל אחד דורש מאיתנו תשומת לב רבה. מסיבה זו יש להימנע מהמתנה במילוי ההצהרה ולשאוף להתחיל במשימה מוקדם ככל האפשר.

המרכיבים העסקיים של הצהרת ההון

ששת החלקים הראשונים של הצהרת ההון מתייחסים לעסק. בחלקים אלה עלינו לספק נתונים רבים הקשורים לעסק הנוכחי ולחברות בהם אנחנו שותפים מעל ל-10% (אם יש כאלה):

חלק ראשון – התחייבויות עסקיות

החלק הראשון של הטופס מתייחס להתחייבויות העסקיות שלנו והוא מיועד לעסקים שלא נעשה בהם מאזן. בחלק זה יש לציין את ההון שברשות העסק ובכלל זה מכונות, ציוד כבד או ציוד יקר, רכב ששייך לעסק וכן תשלומים שהעסק מחויב להם. בחלק זה לא מספיק לציין את הציוד אלא גם לציין את פרטי הרכישה לרבות תאריך קניה ועלויות.

חלק שני – מלאי עסקי

גם החלק השני מתייחס לעסק וכאן יש לפרט את כל המלאי העסקי. בכלל זה יש לציין את מלאי המוצרים, מלאי מוצרי הגלם, עבודות שנמצאות בביצוע נכון לרגע זה, המחאות עתידיות שהעסק מחזיק בהן, רשימה של לקוחות חייבים ולציין את הרכוש השוטף. העסק יכול לציין את נתוני המלאי ועבודות בביצוע על בסיס ספירת מלאי או הערכה.

חלק שלישי – פרטי חשבונות בנק עסקיים

חלק זה פשוט יחסית כשכל שיש לעשות הוא למלא את פרטי חשבון הבנק שמשמש את העסק ואת היתרונות שבו. אם לעסק יש יותר מאשר חשבון אחד כמובן שיש לכתוב את כל החשבונות שברשותו. בנוסף לכך יש לבצע ספירת מזומנים והמחאות אשר נמצאות בקופה. בסיום יש לספק את הסכום הכולל שיש בעסק בכל החשבונות ובקופה יחדיו.

חלק רביעי – התחייבויות עסקיות

לצד ההון שיש לעסק יש לו גם התחייבויות ורשויות המס חייבות את הנתונים הללו כדי להעריך את מצבו הכלכלי של העסק ובוודאי כדי לבצע השוואה עתידית. בסעיף זה יש לציין את כלל ההתחייבויות העסקיות כולל המחאות שנמצאות בחוץ עם תאריך פירעון עתידי, הלוואות שהעסק לקח על עצמו וחובות לספקים. בסיום יש לציין את סך כל ההתחייבויות העסקיות.

חלק חמישי – סיכום ההון פחות ההתחייבויות

החלק החמישי למעשה מסכם את ההון שברשות העסק. כאן יש לכתוב במספרים את סך ההון בעסק פחות סך ההתחייבויות, לציין את חלקו של הנישום בעסק (במקרה של עוסק יחיד יהיה זה 100%), האם לנישום חלק בעסקים אחרים שלא נעשה בהם מאזן והאם ברשותו מניות של מעל 10% בחברה אחרת.

חלק שישי – רכוש והתחייבות בעסק שנעשה בו מאזן

אם נעשה מאזן בעסק יש להוסיף את כל הנתונים כפי שאלו נדרשים בטופס. חלק זה מסכם את כל הצד העסקי של הצהרת ההון ומכאן ואילך יש צורך לציין את ההתחייבויות הפרטיות של הנישום ושל בני משפחתו.

החלק הפרטי של הצהרת ההון

בנוסף להצהרת כל פרטי העסק וההון שלו יש לציין את ההתחייבויות הפרטיות כשבכלל זה נכנסים פרטי הנישום, בן או בת הזוג וכן הון של ילדים מתחת לגיל 18.

חלק ראשון – רכוש והתחייבויות פרטיות

בחלק זה יש לפרט את כל הנכסים שברשות הנישום ומשפחתו כולל מיקום הנכס. כמו כן אם בוצעו שיפוצים יש לציין זאת.

חלק שני – חייבים

במקרה שישנם חובות אישיים כלפי הנישום יש לציין זאת בטופס. בכלל זה שם החייב, סכום החוב ותאריך משוער להחזר.

חלק שלישי – מצב חשבון

בחלק זה יש לציין את כל החשבונות הפרטיים והכספים שיש בהם וכן כספים מזומנים. בין היתר יש לציין את שם בעל החשבון, סוג החשבון, כל חיסכון או כסף שיש בו. בהמשך יש להוסיף תוכניות חיסכון, ביטוח חיים, קופות גמל וניירות ערך שאינם נסחרים בבורסה.

חלק רביעי – כלי רכב

יש להוסיף פרטים על כל כלי הרכב שיש ברשות הנישום ומשפחתו. בכלל זה כל כלי תחבורה אם ישנו מעבר לרכב.

חלק חמישי – תכולת הבית

יש לפרט את תכולת הבית וברור כי הדבר עשוי להיות מורכב. הדרך הטובה לציין את התכולה היא להתייחס לדו"ח השמאי אשר נעשה לצורך ביטוח הנכס.

חלק שישי – השקעות

בחלק זה יש לציין את כלל ההשקעות הפרטיות ובהן ניירות ערך, קרנות נאמנות והשקעות במטבעות חוץ.

חלק שביעי – כספות

לבעלי כספות בבנק או במקום חיצוני לבית יש לציין זאת לרבות מקום הכספת ותכולתה.

חלק שמישי ואחרון – חתימה

בסיום יש לחתום על הצהרת ההון כאשר מי שמלא אותה באמצעות בעל מקצוע צריך לציין את פרטיו. יש למלא את השם המלא, תאריך מילוי ההצהרה וכמובן לחתום עליה.

מעוניינים לקרוא עוד? אנו מזמינים אתכם להיכנס ולראות את הטיפים שלנו, שם תמצאו מאמרים במגוון תחומי עניין.

הצהרת הון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד