כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
ניתוח מעניין

13 מנדטים: מהיכן מגיעים תומכיו של בן גביר

"מפלגה בראשות איתמר בן גביר עם 13 מנדטים, מאיפה היא באה לעולם?". שאלה שרבים שואלים בעקבות סקר שפורסם לפני יומיים | תשובה אין כמובן, אולם ניתן להעריך שמדובר בטעויות של אוספי הנתונים ועורכי הסקר בתרחיש הטוב, ואולי עוד כמה שיקולים במקרה הפחות טוב 

13 מנדטים: מהיכן מגיעים תומכיו של בן גביר
איתמר בן גביר מוקף בתומכים צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

ביום ראשון פורסם ב'חדשות 13' סקר שהעניק 13 מנדטים למפלגה בראשות איתמר בן גביר. במכון הסקרים 'דיירקט פולס' שמנתח מעת לעת את המצב הפוליטי, מציגים פרשנות מרתקת ורואים בסקר ההוא הזדמנות טובה לקריאה מודרכת של סקרים.

"אנחנו בדיירקט לא חושבים שיש בישראל מישהו שמאמין שבוקר אחד קמים מצביעי מרצ ומצביעים לסמוטריץ', או מצביעי נתניהו עוברים לתמוך בזהבה גלאון. המעברים הם לרוב למפלגה הקרובה בעמדותיה. כולם גם יסכימו כי המצביעים והמערכת הפוליטית בישראל מכוילים כבר 5 שנים לפי כן ביבי או רק לא ביבי", כך אומרים במכון.

"אז אחרי שהסכמנו על זה, בואו נצא למסע ספירת מנדטים מימין לשמאל: החרדים הם גוש יציב שמצביע לאגודת ישראל וש"ס ושווים 15 עד 17 מנדטים. הציונות הדתית קיבלה בבחירות האחרונות 6 מנדטים של כיפות סרוגות וימין אידיאולוגי הממוקם בין החרדים לליכוד. קצת הלאה במעלה המנדטים, הליכוד יושב על 30 מנדטים, ימינה ותקווה חדשה קיבלו ביחד בבחירות האחרונות 13 מנדטים, 6 עד 8 מהם אנשי ימין שחזרו הביתה, וכך הגענו לתיקו סטטיסטי של 60 שעליו כולם מסכימים כרגע".

התהייה נמשכת, "עכשיו נתקדם לתרגיל קטן: מפלגה בראשות איתמר בן גביר עם 13 מנדטים, מאיפה היא באה לעולם? בהנחה שהחרדים נשארו יציבים ואולי תרמו מנדט למיזם החדש, ובהתחשב שהליכוד גדל מ- 30 ל- 34 מנדטים, נשארנו עם הציונות הדתית שנוספו לה 7 (!) מנדטים. מעניין. מאוד מעניין. אז מאיפה מגיעים התומכים של בן גביר?".

"האם מבוחרי בנט - שקד לשעבר שרק לפני שנתיים סלדו ממפלגה משותפת עם בן גביר? או אולי בוחרי ליכוד שנוטשים פתאום בהמוניהם את מפלגת השלטון הכי יציבה בישראל והולכים אחרי הכוכב החדש? ואם כן, מי הם אותם 11 מנדטים חדשים שהצטרפו לליכוד במקום אותם אלו שנטשו, לפי המודל הזה, ושהביאו איתם עוד 4 מנדטים חדשים שהצטרפו? האם אלו בוחרי בנט וסער שרק לפני שנה לא הסכימו להצביע לנתניהו וחיפשו אלטרנטיבה אחרת? אולי בוחרי כחול לבן שהלכו אחרי גנץ ופתאום ראו את האור בליכוד?".

ב'דיירקט פולס' מסבירים כי "במערכת בחירות חמישית בתוך שלוש וחצי שנים, ציבור הבוחרים כבר יציב ורמת הנאמנות וחוסר הפריכות ברוב הרשימות גבוהה מאוד. כבר דיברנו על זה. גם במקרים שבהם מפלגות התנפחו לממדים דרמטיים זמן רב לפני הבחירות - ימינה בקורונה או תקווה חדשה בהשקה שלה - לקראת הבחירות המצביעים חזרו הביתה למפלגות האם".

"במקרה של סקר 13 זה נראה כמו פחות תזוזות דרמטיות, ויותר טעויות של אוספי הנתונים ועורכי הסקר בתרחיש הטוב, ואולי עוד כמה שיקולים במקרה הפחות טוב".

 

איתמר בן גביר סקר מנדטים בחירות לכנסת ה-25 מכון הסקרים דיירקט פולס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד