כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
העיתונאי התנצל בשידור

זעם בעולם הערבי: "נותנים לישראל אצבע, רוצים את כל היד"

העיתונאי גיל תמרי עומד תחת מתקפה מאז שודרה אמש הכתבה בה הוא נראה חומק למכה שבסעודיה, עיר האוסרת כניסה על מי שאינו מוסלמי | בסעודיה מאשימים: "נותנים לישראל אצבע, רוצים את כל היד" | העיתונאי התנצל בשידור 

זעם בעולם הערבי: "נותנים לישראל אצבע, רוצים את כל היד"
הכניסה לעיר מכה צילום: מתוך הכתבה בחדשות 13

הזעם על ביקור העיתונאי גיל תמרי מחדשות 13 במכה שבסעודיה אינו יורד מהכותרות. ביקורו השנוי במחלוקת מגיע בתקופה רגישה למדי ביחסי המדינות ורגע אחרי שהסעודים אישרו בעת ביקור נשיא ארה"ב את מעברם של מטוסים ישראליים מעל שמי המדינה, צעד חשוב לקראת נורמליזציה. ברשת תקפו את חדשות 13 והכתב, וטענו כי מדובר במעשה פזיז שיכול לפגוע במרקם העדין של היחסים בין המדינות.

בעקבות הזעם, גיל תמרי צייץ את תגובתו: "ברצוני להדגיש כי הביקור במכה לא נועד לפגוע במוסלמים או בכל אדם אחר. אם מישהו נפגע מהכתבה, אני מתנצל עמוקות. המטרה הייתה להציג את החשיבות של מכה ואת יופייה". בהמשך התנצל הכתב גם בשידור חי.

הבלוגר מריאד, מוחמד סעוד שמצייץ בעברית, תקף הערב את חדשות 13: "‏חברים יקרים שלי בישראל", כתב סעוד, "כתב שלכם נכנס לעיר מכה הקדושה לאיסלאם, וצילם בלי בושה, זה כמו שאני אכנס לבית הכנסת ואקרא בתורה, בושה וחרפה ערוץ 13, תתביישו ככה לפגוע בדת האיסלם, אתם חצופים ‎ערוץ 13".

אחריו צייצו שני עמודים ערביים פופולריים מאד שכתבו בעברית נגד הביקור: העמוד 'סעודיה בעברית' המתופעל ע"י צעיר סעודי כתב: יממה לאחר שפורסם ביקורו של העיתונאי הישראלי במכה, חרף האיסור הסעודי על כניסתם של לא מוסלמים לעיר, וכמה ימים בלבד לאחר שסעודיה פתחה את המרחב האווירי שלה, גם לטיסות ישראליות - התגובה ברשתות החברתיות זועמת. בולטים ההאשטגים #يهودي_في_الحرم ו-#صهيوني_في_الحرم = יהודי/ציוני במקום הקדוש.

בציוץ נוסף שכתב, הוא מצטט חשבון אחר שמספר כי ביקור העיתונאי הישראלי במכה עורר גילויי שנאה נגד יהודים ונגד מדינת ישראל. הוא מוסיף כי הביקור ופרסומו פגעו בכל תקווה להסכמי נורמליזציה עתידיים. בהמשך הוא כותב כי בפרסומים ברשתות החברתיות, יש מי שטוען שה"מעשה הרשלני" של העיתונאי הוא למעשה "הוכחה חזקה לסעודים שאין לנרמל יחסים עם ישראל בשלב זה". יש מי שסובר כי פתיחת השמיים לטיסות ישראליות היא מעין "נותנים לו אצבע והוא רוצה את כל היד" - בכוונה לישראל כמובן. חלקם גם מלווים בגילויי שנאה ליהודים.

מפעיל העמוד 'איחוד האמירויות בעברית' כתב ברשת: הלכתי למכה. זה כמו כל עיר אחרת. יש בה בתי חולים, בתי ספר, אוניברסיטאות ואנשים שחיים חיים רגילים. הבדל עיקרי אחד: מכה היא מקום קדוש למוסלמים כאשר אנו מתפללים לכיוון הכעבה בעיר. מה שעשה ערוץ 13 הוא עורר שנאה נגד יהודים וישראל וכן פגע בכל תקווה להסכמי נורמליזציה עתידיים.

עמוד סעודי נוסף כתב לישראלים שעוקבים אחריו והגיב לטענות כי 'לא יכול להיות שתמרי הוא ה'לא מוסלמי' הראשון שביקר בעיר הקדושה למוסלמים. "בשנת 1997, כתב הסעודי לישראלים, כלי התקשורת האמריקאי ABC News פרסם דיווח מיוחד על העלייה לרגל של החאג' במכה. הם שלחו את מייקל וולף, עיתונאי שהיה גם מוסלמי למכה. כתוצאה מכך, הוא לא רק הצליח לפרסם דיווח חדשותי כנה, אלא גם בעזרת הטלוויזיה הסעודית".

העיתונאי מייקל וולף // מתוך עמוד הטוויטר הסעודי

מ"חדשות 13" נמסר בתגובה: "ביקורו של עורך חדשות החוץ גיל תמרי במכה הוא הישג עיתונאי חשוב, שלא נועד בשום צורה לפגוע ברגשות המוסלמים. כמובן שאם מישהו חש פגיעה, אנחנו מצרים על כך. נבהיר: סקרנות עיתונאית היא נשמת אפו של מקצוע העיתונות. האני מאמין העיתונאי, מושתת על הגעה לכל מקום ותיעוד הדברים ממקור ראשון. עקרונות אלה הנחו אותנו גם במשימה העיתונאית הזאת, שאפשרה לצופים רבים מגע ראשוני כמעט בלתי אמצעי עם המקום החשוב הזה. זאת יחד עם הסקרנות וההתרגשות בישראל סביב היחסים המתהדקים עם סעודיה. לתפיסתנו, הידיעה וההכרה של מקום חשוב ממקור ראשון, רק תורמות להגברת הסובלנות הדתית והשיח מתוך למידת והכרת אמונות האחר".

מכה סעודיה נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד