כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"ברור שצריך להחליף"

מושב בית דין על סערת הכתובות המפוקפקות

סערת הכתובות הפסולות שנחשפה ב'בחדרי חרדים' עלתה על שולחנו של הפוסק הגרש"א שטרן, שפסק בנחרצות: "ברור ופשוט שצריך להחליף את הכתובה". 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים 

מושב בית דין על סערת הכתובות המפוקפקות
הדיון בבית ההוראה של הגרש"א שטרן צילום: באדיבות המצלם

מושב בית דין מיוחד בראשותו של הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן, רב מערב בני ברק, בעל ה'שביבי אש', נועד לדון בעניין הכתובות החסרות. במושב נכחו גם הרבנים הגאונים, הדיין רבי יעקב יוסף כהן דומ"ץ שטפנשט, רבי יחזקאל אהרן שווארץ רב קהל חסידים הר יונה מהדיר ספר נחלת שבעה השלם, ורבי יוסף מנדל ברקוביץ דומ"ץ בבד"צ זכרון מאיר לענייני חו"מ, ועוד. 

הרבנים התכנסו בבית ההוראה 'שערי הוראה' במערב בני ברק במשך שעה ארוכה ודנו יחד בסוגיות רבות ועמוקות בהלכות שטרות וגדרי טופס הכתובה וחיובי הבעל לאשתו, כדי להפך בצדדי היתר להכשרת הכתובה החסרה בדיעבד. יצוין כי רב מערב בני ברק, לצד גאונותו הנודעת בכל חלקי ההוראה וההלכה, נחשב גם מגדולי הפוסקים בענייני כתובות, וידוע כי מרן הגר"ש וואזנר בעל שבט הלוי זצ"ל סמך את ידיו במקצוע חמור זה.

כפי שכבר דווח ב'בחדרי חרדים', מאות זוגות צעירים רכשו את הכתובה החסרה ברשת חנויות ספרים החרדית, והדבר גרם לפולמוס אדיר אודות כשרות הכתובות.

הגרש"א שטרן פסק בנחרצות שלמרות הצדדים הלכתיים שהועלו במהלך הדיון להכשרת הכתובה בדיעבד, ברור ופשוט שצריך להחליף את הכתובה, כדי לחשוש לשיטתו המחמירה של הנחלת שבעה.

לידי 'בחדרי חרדים' הגיע פסק הלכה למעשה קצר בכתב ידו של הגרש"א במענה לאברך שהתחתן לפני מספר חדשים ובדק את כתובתו שבוע שעבר ולצערו גילה שסידרו לו חופה עם הכתובה המפוקפקת המדוברת.

"הארכתי בזה במקום אחר ומאחר שבעל הנחלת שבעה כותב להדיא שהכתובה פסולה, בכהאי גוונא מי יבוא אחר המלך וברור שצריך להחליף", כך השיב. 

גם חברי בד"צ 'העדה החרדית' בירושלים התכנסו והודיעו כי על הפונים בשאלה, "לערוך כתובה מחדש". לאחר שבוע של דיונים הלכתיים מעמיקים בנושא אשר עורר סערה ציבורית רבה, חברי בד"צ 'העדה החרדית' בירושלים עונים לפונים ב'דבר ה' זו הלכה' לערוך כתובה מחדש, הכתובות פסולות הן. 

ל'בחדרי' נודע כי בשבוע האחרון התקיימה מושב בית דין מיוחד בעניין תחת ההרכב של הגאונים חברי הבד"צ הגאונים רבי אברהם יצחק אולמן, רבי יעקב מנדל יורוביץ, ורבי יהודה פישר, ואף חתמו על מכתב שיראה אור בקרוב. 

 

כתובה כתובות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד