ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
'טראמפ הברזילאי'

הנשיא רומז כי לא יכיר בתוצאות הבחירות אם יפסיד בהן

כלי תקשורת ומומחים שונים בברזיל, מתחילים להעלות בתקופה האחרונה את העיסוק בשאלה, מה יקרה אם הנשיא המכהן ז'איר בולסונארו לא יכבד את תוצאות הבחירות הצפויות להתקיים במדינה בעוד חודשים אחדים, ובמקום להודות בהפסדו, הוא יתעקש על כך שהבחירות זויפו, בדומה לנשיא ארה"ב לשעבר טראמפ

הנשיא רומז כי לא יכיר בתוצאות הבחירות אם יפסיד בהן
נשיא ברזיל בולסונרו צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו, כמו בוריס ג'ונסון הבריטי וכמה פוליטיקאים נוספים ברחבי העולם, רכב על גלי האהדה הבינלאומית ממנה נהנה דונלד טראמפ, שהצליח להיבחר לנשיאות בגלל הצגת דעות אנטי ממסדיות ואמירות בוטות שלא התיישרו עם תרבות ה'פוליטיקלי קורקט' שמזוהה עם השמאל אבל גם הימין נאלץ להתאים את עצמו אליה לאורך השנים. בגלל הזיהוי המובהק שלו עם הסגנון הטראמפיסטי, הוא כונה בפי כל 'טראמפ הברזילאי'.

בבחירות שהתקיימו במדינה לפני ארבע שנים בקול רעש גדול, וכמו טראמפ גם הוא הוביל מדיניות של התעלמות כמעט מוחלטת מהסכנה שבנגיף הקורונה. כמו בארה"ב גם בברזיל נרשם מספר מתים גבוה במיוחד, ואכן ברזיל היא המדינה עם מספר המתים הגבוה ביותר מבין כל מדינות העולם, כשרק ארה"ב עם מספר מתים גבוה יותר ממנה. בעוד כשלושה חודשים אמורות להתקיים בברזיל בחירות חדשות לנשיאות, ולפי כל הסקרים, בולסונארו צפוי להפסיד בפער ניכר ליריבו השמאלני לולה דה סילבה שכבר כיהן בעבר כנשיא ברזיל.

בשבועות האחרונים מתחיל בולסונארו לדבר בגנותה של שיטת ההצבעה בברזיל, השיטה האלקטרונית. זאת שיטה שנהוגה בברזיל כבר שנים רבות, וגם בולסונארו עצמו נבחר באמצעותה ומעולם לא השמיע עליה דברי ביקורת עד שהבין שהוא עתיד להפסיד בבחירות.

בתקופה האחרונה הוא לא מפסיק לפזר רמזים וטענות לפיהם השיטה האלקטרונית מועדת לזיופים, ומאחר שכל הממסד השלטוני מאוחד נגדו, כמובן בגלל שהוא דואג רק לאזרחים ולא לבעלי התפקידים, אי אפשר לסמוך על השיטה, וצריך לבדוק מה אפשר לעשות כדי לוודא שהתוצאות של הבחירות אכן ישקפו את ההצבעה האמיתית של העם.

לטענת פרשנים, בולסונארו עושה 'מעשה טראמפ', וממשיך לצעוד בעקבותיו של האיש ששימש לו כמורה דרך במדבר הפוליטי. אחרי שחיקה את טראמפ באופי הקמפיין ובמסרים שהעביר, ונהג כמותו בעניין ההעלמות מנגיף הקורונה, בולסונארו פונה כעת גם לסיום הקריירה הפוליטית בדומה לאקורד הסיום הצורם של טראמפ, שניסה בכל כוחו להימנע מהכרה בתוצאות הבחירות, ואף שיסה את תומכיו במוסדות השלטון, כשהבין שלא יוכל עוד להישאר בבית הלבן.

כאמור, הבחירות בברזיל ייערכו רק בעוד שלושה חודשים, וכבר מעתה מעניין לעקוב אחרי ההתפתחויות שיובילו אולי לדרמה הגדולה של אחרי הבחירות.

ז'איר בולסונרו ברזיל נשיא ברזיל דונלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד