י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

‏חובבת קפה או תה? אל תשכחי את לחץ הדם

הפתרון הזמין לעירנות: בימי הקיץ הארוכים: כוס תה או כוס קפה • הקפה באמצע היום מספק הרגשה של אנרגיה חדשה • אבל אסור לשכוח לברר: האם זה בריא?

קפה
קפה



רבות מאיתנו לא יכולות לחשוב על להתחיל את היום ללא כוס קפה או תה מעוררים. המרכיב הפעיל המשותף למשקאות אלו הוא הקפאין – סם ממריץ מעורר וממכר הפועל בעיקר על מערכת העצבים המרכזית.

רגע לפני שאת לוגמת מכוס הקפה או התה שלך, כדאי שתקראי את הדברים הבאים אותם כותבת נועה בן חיים, דיאטנית קלינית ברשת סטודיו C.

"למרות הטענה הרווחת שלקפה ולתה יש השפעה שלילית על מחלות וכלי דם, מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות כבר הראו כי שתייה שלהם לא מעלה את הסיכון למחלות לב, ולפעמים אף מפחיתה אותו. כך למשל, במחקר שנערך בצרפת, מצאו החוקרים, כי שתיית קפה או תה מלווה בירידה קטנה אך מובהקת סטטיסטית, בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי, בלחץ הפעימה ובקצב הלב. הירידה בקצב הלב הייתה גדולה יותר לאחר שתיית תה. החוקרים מאמינים, כי תה הינו מקור משמעותי לפלבנואידים בדיאטה, וכי מרכיבים אלו עשויים לשפר את הרחבת כלי הדם.

מחקר ישראלי חדש מגלה, כי קפאין משפר את תפקוד כלי הדם ומונע אירועי לב. על פי המחקר, צריכת קפאין המשתווה לשלוש כוסות קפה ביום משפיעה לטובה על כלי הדם ומגנה מפני אירועי לב. המחקר נערך על חולי לב ועל נבדקים בריאים. היתרונות של הקפאין התגלו בקרב שתי הקבוצות כשבמקביל לא נרשמה עלייה בדופק או בלחץ הדם.

מחקר חדש אחר, שנערך במשך 13 שנים, מוסיף לעדויות שצריכה מתונה של קפה ותה מפחיתות את הסיכון למחלות לב. על פי המחקר, שתיה מתונה של 2-4 כוסות קפה ליום הפחיתה את הסיכון למחלות לב ב-20 אחוז, בהשוואה לאלו ששתו פחות משתי כוסות קפה ליום או יותר מארבע. חשוב לציין, כי המחקר לא כלל אנשים הסובלים ממחלת לב".

• מהם יתרונות הקפאין?

1. מעורר, ומפחית עייפות.
2. משפר את יכולת הריכוז ואת היכולת השכלית. מקטין את זמן התגובה.
3. מכיל אנטי אוקסידנטים (נוגדי חמצון) הפעילים נגד רדיקלים חופשיים.
4. מאיץ את המטבוליזם בגוף ומגביר פירוק שומנים לחומצות שומן המנוצלות מיידית לאנרגיה ובכך מסייע להורדת משקל.
5. מגביר קצב פעימות לב ומעלה לחץ דם ולכן מומלץ לפני פעילות גופנית אירובית.
6. עשוי לסייע במקרה של כאב ראש באמצעות הזרמת דם למוח וכיווץ כלי דם.

• ומהם חסרונותיו?

1. נחשב כסם לכל דבר: ממכר, ונדרשות כמויות הולכות וגדלות ממנו על מנת להשיג את אותן תוצאות רצויות, הגמילה ממנו מלווה בתופעות לוואי שונות: בין השאר כאבי ראש.
2. משפיע על יעילות הספיגה של ויטמינים ומינרלים. הוא מעכב את ספיגתו של הברזל מהמזון. על כן לא מומלץ לשתות משקאות המכילים קפאין בסמוך לארוחה המכילה ברזל. לא קפה ולא תה. שניהם מכילים קפאין. חסרון זה משמעותי ביותר עבור אוכלוסייה הסובלת מאנמיה שמקורה בחוסר ברזל.
3. גורם לבריחת סידן מהעצמות ומגביר את הסיכון לאוסטיאופורוזיס.
4. גורם לשינויים בלחץ הדם.
5. גורם לניצול מאגרי אנרגיה בצורת גליקוגן בכבד וכתוצאה מכך לשינוי רמת הסוכר בדם.
6. בשימוש יומיומי מתיש את בלוטת האדרנל עד לתשישות "ביום שאחרי", דבר המביא לתוצאה הפוכה מזו הרצויה, המתבטאת באי תפקוד במצבי סטרס.
7. עלול לגרום לרפיון שרירים טבעתיים וכתוצאה מכך לשלשולים.
8. עלול לגרום לצרבת ולאולקוס.
9. חודר את השלייה – עלול לגרום להפלות בנשים הרות וללידת תינוקות במשקל נמוך.
10. משתן.

• אז כמה כוסות ליום זה בריא?

• שתיית תה - מחקר הולנדי מעלה, כי אלה ששתו 3-6 כוסות תה ליום היו בסיכון נמוך של 45% למות ממחלות לב, בהשוואה לאלה ששתו פחות מכוס תה אחת. שתייה של יותר מ-6 כוסות תה ליום הביאה להפחתה של 36% בסיכון ללקות במחלות לב, בהשוואה לאלה ששתו פחות מכוס תה אחת ליום.

• שתיית קפה - נבדקים ששתו 2-4 כוסות קפה ליום, היו בסיכון נמוך ב20% בהשוואה לאלו ששתו פחות או לא שתו כלל.

צריכה עודפת של קפאין – מעל ל-600 מ"ג קפאין ליום (8 כוסות קפה נמס ליום או 12 כוסות תה) עלולה להביא ל"קפאיניזם". הסימפטומים כוללים: חרדה, חוסר מנוחה, עיכוב בהירדמות, שלשול, כאבי ראש ודופק מואץ.

הזמן הנחוץ לסילוק כחצי מצריכת הקפאין מהגוף הוא כ-4-5 שעות אצל אנשים מבוגרים ובריאים.

• האם שתיית קפה מעלה את לחץ הדם?

רק לרבע שעה לאחר שתיית כוס הקפה ולא באופן כרוני. סקירת מחקרים מראה, כי צריכה של 200-300 מ"ג קפאין מביאה לעלייה מיידית בלחץ הדם למשך כ-3 שעות, ואחר כך השפעת הקפאין מתפוגגת. לטווח ארוך, לא נמצא קשר בין הרגלי שתיית קפה לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי הדם. במחקרים שהשוו שבועיים של שתיית קפה לדיאטה נטולת קפה ולדיאטה עם קפה נטול קפאין לא נצפתה עלייה בלחץ דם.

• מהם המקורות לקפאין?

הקפאין נמצא בקפה ובתה, אך בנוסף גם בשוקולד, במשקאות אנרגיה, בקולה, בקקאו (שוקו) וכן בתרופות מסוימות. כוס קפה נמס מכילה כ-75 מ"ג קפאין (כוס של 190 מ"ל), כוס תה שחור/ירוק מכילה בין 15-110 מ"ג קפאין, פחית משקה מסוג קולה / דיאט קולה מכילה בין 10-70 מ"ג קפאין, ארגוני בריאות בעולם ממשיכים להמליץ באופן כללי על הגבלת צריכת הקפאין בתזונה עד 300 מ"ג ביום (שווה ערך ל-3 כוסות קפה בממוצע, תלוי בסוג הקפה(, זאת למרות שאין כל הוכחות לכך שרמה גבוהה יותר מזיקה. באוכלוסיות כגון ילדים, אנשים הסובלים מיתר לחץ דם, נשים בהריון, חולי לב ואחרים – הסיכון בצריכת קפאין עלול להופיע במינונים יותר נמוכים בהשוואה לאוכלוסייה הבוגרת הבריאה.

• לסיכום, מהן המלצותייך?

על מנת לא להגביר את הסיכון לתחלואה ולתמותה קרדיווסקולארית ו/או תופעות לוואי בריאותיות מומלץ לצרוך קפאין בכמויות הבאות:

אוכלוסייה בוגרת בריאה (למעט בעלי רגישות יתר לקפאין) עד 400 מ"ג ליום.
נשים הרות: עד 200-300 מ"ג ליום.
ילדים בני 4-6 שנים: עד 45 מ"ג קפאין ליום.

חשוב לזכור, כי ניהול אורח חיים בריא הוא הדבר החשוב ביותר כאשר רוצים לשמור על בריאות הלב. עישון סיגריה עם הקפה למשל, עשוי לבטל לחלוטין כל יתרון של הקפה.



מקורות:
• נייר עמדה למניעת מחלות קרדיווסקולריות, האיגוד הקרדיולוגי בישראל ועמותת עתיד – עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל (2011).
• נייר עמדה בנושא קפאין, משרד הבריאות.
קפה קופאין לחץ דם נועה בן חיים סטודיו C

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד