ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
"לא נפל פגם חוקתי"

העליון פסק: ניתן לשלול אזרחות ממחבלים

בית המשפט העליון קבע כי המדינה רשאית לשלול את אזרחותם של מי שהורשעו בטרור, בגידה או ריגול חמור. בפסק הדין נכתב "לא נפל פגם חוקתי בהסדר המאפשר לשלול את אזרחותו של מי שביצע מעשה שיש בו משום הפרת אמונים למדינת ישראל, כגון מעשה טרור, מעשה המהווה בגידה או ריגול חמור". השרה שקד בירכה על ההחלטה, אך סייגה. "‏בית המשפט העליון אישר את המובן מאליו"

מעצר מחבל: אילוסטרציה
מעצר מחבל: אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

בעקבות בקשות שהגישו שרי פנים לשלילת אזרחותם של שני מחבלים ערבים ישראלים שביצעו פיגועים בישראל, קבע בית המשפט העליון כי "לא נפל פגם חוקתי" וניתן לשלול גם את אזרחותם של מי שהורשעו בבגידה או בריגול חמור.

בפסק הדין נכתב כי "לא נפל פגם חוקתי בהסדר המאפשר לשלול את אזרחותו של מי שביצע מעשה שיש בו משום הפרת אמונים למדינת ישראל, כגון מעשה טרור, מעשה המהווה בגידה או ריגול חמור, או רכישת אזרחות של זכות לישיבת קבע במדינה עוינת או בשטח עוין".

פסק הדין עוסק בשתי בקשות לשלילת אזרחות שהוגשו על ידי שרי הפנים ונוגעות לשני מחבלים, מוחמד מפארג'ה,שבשנת 2012 VBHJ מטען חבלה באוטובוס בתל אביב וגרם לפציעתם של 24 בני אדם, ועלאא זיוד, שביצע בשנת 2015 פיגוע דריסה בגן שמואל וגרם לפציעת ארבעה בני אדם. 

עם זאת, בית המשפט העליון קבע כי נפלו פגמים מהותיים בהליכים כבר בשלב הגשת הבקשות לביטול אזרחותם. השופטים התמקדו בכך שהבקשות הוגשו לבית המשפט לעניינים מינהליים, אף שניתן היה להגישן במסגרת ההליכים הפליליים שהתנהלו נגד השניים.

שרת הפנים, איילת שקד אמרה בתגובה להחלטה של בית המשפט העליון על שלילת אזרחות למחבלים: "בית המשפט העליון אישר את המובן מאליו - מי שפועל במכוון כדי לפגוע במדינת ישראל, איננו יכול להיות חלק מקהילת אזרחיה. עם זאת, לצערי בית המשפט העליון אימץ פרשנות המנוגדת ללשון החוק וחייב להעניק למחבלים מעמד קבע אחר בישראל".

מחבלים שלילת אזרחות בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד