כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מה הגורם לכך?

סקר חדש מעריך: המפלגות החרדיות נחלשות ונתניהו מאבד את ה-61

הליכוד שומר על כוחו, כך גם 'הציונות הדתית' של סמוטריץ ובן גביר שעדיין מנהלים מו"מ קשוח, אולם מי שיוצרות את הבעיה הן ש"ס ויהדות התורה שבמפתיע נחלשות וגורעות מהגוש את מספר הקסם הנדרש להרכבת ממשלה | וכמה שווה 'הבית היהודי' שמנסה לעשות קאמבק?

סקר חדש מעריך: המפלגות החרדיות נחלשות ונתניהו מאבד את ה-61
פתקי הצבעה בבחירות צילום: קובי עוזיאלי, בחדרי חרדים

'בחירות 2022' או אם תרצו 'בחירות תשפ"ג' מתקדמות להן באיטיות אל עבר היום הגדול יום הבוחר כשלפנינו עוד 102 ימים לפתיחת הקלפיות, כאשר מידי יום ושבוע אנו מתבשרים על עוד איחוד, פרישה, הצטרפות, התמודדות, מועמדות או שמא התבטאות מסעירה של אחד המתמודדים שמחפש פוקוס ורלוונטיות.

השבוע התבשרנו על התפתחויות בארבע גזרות. מרב מיכאלי נבחרה בפעם השנייה וברוב סוחף לראשות מפלגת 'העבודה', ל'מרצ' הצטרפה שחקנית חיזוק בדמות חברת הכנסת זהבה גלאון שהכריזה על התמודדות להנהגת המפלגה מול יאיר גולן, כשתכף נגלה כי חזרתה לא ממש מרגשת את מצביעי 'מרצ',

מהעבר השני מפלגת 'הציונות הדתית' מתניעה מנועים לעבר הפריימריז שייערכו ב-23.8 ולא ממתינה לתוצאות, כאשר בצלאל סמוטריץ' נכנע לאיתותים מצידו של איתמר בן גביר וישב עמו לפגישת מו"מ ראשונה שהוגדרה כטובה, אך עדיין הפערים בין השניים גדולים. ועוד באותו גוש (תלוי את מי שואלים) איילת שקד, ראשת 'ימינה' שלא מצליחה להרים את הראש, מנסה לגייס את יועז הנדל וצבי האוזר, פליטי 'כחול לבן' ו'תקווה חדשה' לשעבר, אולם ההכרזה מתעכבת לאור פערים בין השניים באשר לישיבה תחת בנימין נתניהו.

הצבעה בבחירות. צילום: בחדרי חרדים.

ואחרי שעשינו לכם סדר קצרצר נציג לכם את סקר המנדטים השבועי של עיתון 'מעריב' ומכון 'פאנלס פוליטיקס' בראשות מנחם לזר שמתפרסם הבוקר (שישי) בעיתון, מודד דופק ומנסה להעריך, באיזו קונסטלציה פוליטית היינו לו הבחירות היו מתקיימות היום. ובכן למרות ש'הליכוד' ממשיך להתחזק או לפחות לשמור על תואר המפלגה הגדולה בכנסת, אך זה עדיין לא מספיק בכדי להרכיב ממשלה.

לפי הסקר, לו הבחירות היו נערכות היום, הרי ש'הליכוד' בראשות בנימין נתניהו הייתה מקבלת 35 מושבים, 'יש עתיד' עולה מ-17 כיום ל-24 לו הבחירות היו היום, 'כחול לבן - התקווה חדשה' של בני גנץ וגדעון סער מקבלים מספר זהה כאילו רצו כל אחד לחוד עם 12 מושבים. 'הציונות הדתית' של בן גביר וסמוטריץ' - 10 מושבים לעומת 6 בכנסת הנוכחית.

סער וגנץ מכריזים על האיחוד. צילום: תומר נויברג, פלאש 90.

מפלגת ש"ס בראשות אריה מכלוף דרעי שעושה קאמבק תוך זמן קצר אל הכנסת, מקבלת בסקר 8 מושבים לעומת 9 כיום. אחותה האשכנזית 'יהדות התורה' בראשות משה גפני (לפחות לעת עתה) נחלשת גם היא לפי הסקר במנדט אחד ויורדת ל-6 מושבים בצורה בלתי מוסברת, אולי על רקע האיתותים על אפשרות של פילוג וריצה נפרדת של הליטאים והחסידים או שמא הערכה גוברת שבן גביר נוגס בה מנדט שלם.

נתניהו עם אייכלר ופרוש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

נשוב לתוצאות סקר 'מעריב': 'הרשימה המשותפת' בראשות איימן עודה ואחמד טיבי - שומרת על כוחה עם 6 מושבים, 'ישראל ביתנו' גם כן מצליחה לשמור על כוחה, חרף עליות המחירים בכל תחום במשמרתו של שר האוצר אביגדור ליברמן ומשיגה 6 מושבים.

מפלגת 'העבודה' ששימרה השבוע את היו"ר מרב מיכאלי לקדנציה נוספת, לא מתרוממת ואף נחלשת מ-7 כיום ל-5 מושבים, אולי יאיר לפיד החל לשתות את המנדטים בגוש. מפלגת 'רע"מ' של מנסור עבאס על גבול אחוז החסימה עם 4 מושבים, 'מרצ' שעדיין מתלבטת בין זהבה גלאון ליאיר גולן עדיין לא מזנקת, אך עוברת בדוחק עם 4 מושבים.

מתחת לאחוז החסימה נמצאות שתי מפלגות - 'ימינה' שבראשות איילת שקד עם 1.9%, ו'הבית היהודי' שמנסה לעשות קאמבק ובחרה השבוע יו"ר רשימה חדש ה"ה ראש העיר גבעת שמואל, יוסי ברודני שלא ממש מתגלה כאיש בשורה עם נתון של 0.9%, הרחק הרחק מאחוז החסימה והוא עדיין מכריז בראיונות שהעניק השבוע לכלי התקשורת כי המפלגה תתמודד באופן עצמאי. אם נתבונן בתוצאות שתי המפלגות הללו, גם אם הן מתאחדות ורצות יחד התוצאה עודנה עגומה - 2.8% בלבד, בעוד אחוז החסימה הנדרש הינו 3.25%.

שוב אין הכרעה בשל החרמתו של נתניהו

לפי סקר זה, שוב אין הכרעה גם בבחירות חמישיות, כאשר גוש נתניהו משיג 59 מושבים בלבד, הגוש הנגדי משיג 55 כש'הרשימה המשותפת' נמצאת בתווך עם 6 מושבים.

ביבי צריך אריה חזק. צילום: דוד כהן, פלאש 90.

האם המפלגות החרדיות אכן תיחלשנה בכוחן?

אולם אם נניח שישנה טעות קלה בסקר באופן סקירת כוחן של המפלגות החרדיות וש"ס ויהדות התורה שמקבלות בסקר פחות מושב ממה שיש להן כיום - תבאנה בסופו של דבר ביום הבחירות - ש"ס 9 ויהדות התורה 7, ללא שהן גורעות מהליכוד או מהציונות הדתית, הרי שיש לגוש נתניהו 61 מנדטים. ועוד לא דיברנו על אפשרות שהסכם העודפים בין המפלגות - המכונה 'בדר עופר' עשוי להזניק את הגוש ליותר מ-61 מושבים. כך או כך, ביבי צריך אריה חזק, משה חזק וגם את יצחק (גולדקנופף) חזק.

בסקר 'מעריב' ומכון 'פאנלס פוליטיקס' נבחנה האפשרות של איחוד בין 'ימינה' של שקד ל'דרך ארץ' של יועז הנדל וצבי האוזר, ובכן השניים לא ממש תורמים לה ומקבלים ביחד 2.6%. במקרה כזה סיכויה של 'הבית היהודי' לרוץ בנפרד אפסיים עוד יותר כשהיא זוכה ל-0.6% מהקולות בלבד.

כמה רוצים את נתניהו ומי מוביל אחריו?

בסקר נבדקה גם מידת התמיכה בחזרתו של בנימין נתניהו לתפקיד ראש הממשלה. כאן הציבור נחלק בעמדותיו: 44% תומכים בחזרת נתניהו לשלטון, לעומת 43% המתנגדים.

באדר לשאלה מי מתאים יותר לתפקיד ראש הממשלה, בני גנץ או יאיר לפיד, מסתבר שגנץ מוביל בפער קטן ים 28% תמיכה, לעומת 26% לראש ממשלת המעבר לפיד.

בסקר השתתפו 709 משיבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, 610 יהודים ו־99 ערבים (פנייה להשתתפות בסקר נשלחה ל־4,398 חברים בפאנל). איסוף הנתונים נעשה באמצעות הפאנל האינטרנטי של Panel4All. הסקר נערך ב־20־21 ביולי 2022. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 4.2%.

 

סקר מנדטים המפלגות החרדיות פאנלס פוליטיקס סקר מעריב בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד