כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
מוקיר ורחים רבנן

איש ה'חברה קדישא' ר' שאול זריהן ז"ל

ר' שאול זריהן ז"ל נפטר השבוע לבית עולמו בשיבה טובה והוא 90 בפטירתו. היה איש החברא קדישא במשך ארבעים שנה באשדוד ורבני העיר ספדו לו במסע הלוויה. 'בחדרי חרדים' עם קווים לדמותו של המנוח שהיה מוותיקי העיר אשדוד 

איש ה'חברה קדישא' ר' שאול זריהן ז"ל
ר' שאול זריהן ז"ל צילום: באדיבות המצלם

קהל רב השתתף בהלוויתו של איש החסד, מווותיקי העיר אשדוד מוקיר ורחים רבנן, אשר במשך עשרות בשנים עשה חסד עם הנפטרים בכבוד ובהערכה גדולה ר' שאול זריהן ז"ל כשהוא נפטר לבית עולמו בשיבה טובה והוא כבן צ' שנים.

מאז שעלה לארץ מטנג'יר שבמרוקו השתכן באשדוד, היה משכים קום לתפילת שחרית עם הנץ החמה והיה מעשרה ראשונים בבית הכנסת, בתחילה היה מתפלל בבית הכנסת "קול יהודה" רובע ו' והיה משתתף בשיעורי תורה וששון ליבו היה בהתבטלות לגדולי תורה ולתלמידי חכמים.

במשך למעלה מארבעים שנה עבד לפרנסתו בחברה קדישא ונהג בכבוד גדול עם הנפטרים בכל עניני קדושת המת, היה מוערך אצל הרבנים הראשיים הרבנים הגאונים רבי ישראל אליזרע זצ"ל וכן אצל רבי חיים פינטו ורבי יוסף שיינין שפעמים רבות זכה לברכתם.

לאחר שהגיע לגיל פנסיה ופרש מעבודתו, יצא לשליחות לספרד, שם פעל מטעם הסוכנות בקהילה היהודית ודאג להעלות יהודים רבים לארץ הקודש. בתום שליחותו לאחר כשש עשרה שנים, חזר לארץ הקודש והתנדב בחברה קדישא ללא תמורה עד סוף ימיו.

מאז שעבר לרובע ט', היה ממשיך לקבוע עיתים לתורה בבית המדרש אצל הרב משה בן-חמו מידי ערב ובשבתות.

כשנבחר ידידו הרב עובדיה דהן לתפקיד יו"ר המועצה הדתית בשנת תש"ע, הגיע במיוחד למועצה הדתית על מנת לברכו, הרב דהן הודה לו על כך והיה מכבדו ומוקירו בחביבות רבה ובירכו בברכה מיוחדת וכך גם היה נוהג להגיע במשך כל השנים לפני ראש השנה והחגים.

הרב עובדיה דהן יו"ר המועצה הדתית וחבריו לעבודה בחברה קדישא מספרים על צניעותו הגדולה של ר' שאול ועל הארת הפנים שלו מידי יום ביומו לכל מי שפגש. את סדר יומו היה מתחיל בשעה 8 בבוקר כשהוא ניצב בבית העלמין לאחר התפילה ומתעניין על סדר הלוויות וזמניהם.

למרות הידע והניסיון שהיה לו במשך השנים, תמיד התיעץ ושאל יחד עם שאר העובדים לכל מקרה בפני עצמו, את עבודתו עשה במסירות ואחריות רבה מתוך כבוד ענק לנפטרים כמובא בספרים הקדושים, ידע היטב את כל סדר הטהרה לנפטרים, בנוסף היה מסייע בעריכת אזכרה למשפחות לימי השבעה או השלושים, היה נותן סיוע ועזרה להעברת הנפטרים, במידה והיה חסר בכח אדם בשעות הערב, או ערבי ומוצאי שבתות וחגים או ימי חול המועד, הוא היה נקרא ומגיע מיד ועושה בהתנדבות עבודה נאמנה. 

כולם אהבו אותו והעריכו אותו, זכה לשיבה טובה וקנה עוד בחייו עוד תכריכי פשתן ושמרם בחדר בבית העלמין ואמר למפקח בית העלמין ר' יוחאי מלכה ש"ביום פקודה תעשו לי את סדר הטהרה והנה התכריכין".

חברי עובדי ומתנדבי חברה קדישא כואבים על פטירתו שהיה לסמל ודמות עם יראת שמים שבמשך עשרות בשנים נתן את הכבוד לנפטרים בכל יום כאילו זה הפעם הראשונה ועם פטירתו חסרה דמות גדולה שהיתה נגד עיננו בכל ענין קדושת המת שהיה בכל נפשו.

בשנה האחרונה נחלש, למרות זאת היה מגיע מיד פעם ומציע את עזרתו. ביום שני בערב לאחר תפילת ערבית חזר לביתו ולא חש בטוב וביקש מביתו שתגיע לאחר זמן קצר התמוטט בביתו והשיב את נשמתו הטהורה לבוראו כשהוא כבן צ' שנים.

דבר פטירתו היכה רבים בין תושבי העיר שהכירוהו רבות בשנים על חסדיו והארת פניו ועבודתו המסורה עם הנפטרים ואכן הרב עובדיה דהן דהן ביקש לקיים עבורו את מסע הלוויה עוד קום חצות היום כשככל צוו בית העלמין ורבנים מהמועצה הדתית השתתפו במסע הלוויה.

את מסע ההספדים פתח הרב הראשי הגאון רבי יוסף שיינין שהכירו מקרוב שנים רבות וידע על יראת השמים שלו בעבודתו ועל אהבתו לגדולי התורה וללומדיה כשהוא עצמו היה מקפיד להשתתף בשיעורי תורה ואמר עוד, שידע תפילות רבות בע"פ חייו היו קדושה וטהרה כמו שטיהר את המתים כך טיהר את גופו ונשמתו והוא היה בן העולם הבא כבר בעולם הזה ר' שאול היה בקי בכל מנהגי ישראל ונזהר בכך והוא עצמו לחם על הקדושה למרות שהיה עייף לקראת ערב היה משתתף בשיעור תורה מידי ערב גם בשנים האחרונות שידוע שסבל בעיניו וראייתו נחלשת היה מגיע לשיעור להשתתף בשיעור תורה כשהיו לו כאבים בעיניו, ודאי נשמתו כאן מרחפת, איזה נשמה טהורה, איזה נשמה זכה כמה מעשים טובים זכה לעשות, כמה מלאכים ברא מהמוני המצוות ומעשי הטובים שזכה לקיים במשך תשעים שנותיו והם המלאכים הללו מלוים אותו.

הרב עובדיה דהן יו"ר המועצה הדתית ציין כי המנוח זכה שקהל רב מגיע כאן להלוויה לכבדו בכבוד האחרון וזה בזכות המצוות ומעשים טובים שעשה במשך ימי חייו, במשך שנים רבות עבד בבית העלמין בחברה קדישא כאן בהתנדבות מלאה כשהיה מגיע משעות הבוקר עד שעות הצהריים ועושה מלאכתו נאמנה, משפחות האבלים שהיו רואים את מסירותו  ואת הכבוד הראוי שהיה רוחש לנפטרים, לא פעם היו מוסרים לו כסף כאות ההערכה, אך תמיד את הכסף היה מחלק לאברכים לומדי תורה או לנזקקים, מתפללי בית הכנסת קול יהודה, הרי"ף ובית כנסת אור החיים נמצאים כאן ומבכים את לכתך. בתקופת התפשטות הנגיף קורונה, פניתי אליו שהיות שזה שעת סכנה עבורך, אתה מבוגר זה סכנה להיחשף לקהל בהלוויות ובפרטי בנפטרים מהנגיף וכך בצער קיבל את דבריי ונשאר בביתו ומיד שהודיעו על דעיכה מהנגיף ביקש ופנה אליי אני רוצה לחזור, ואמר לי אני לא יכול להישאר בבית אני רוצה את הזכות לעבוד בעבודת הקודש בקדושת הנפטרים.

הרה"ג ר' מאיר אבוחצירא ראש מוסדות "תורה לשמה" ורבה של הסיטי נשא דברים נרגשים על המנוח, וסיפר על מידותיו הנעלות ועל אהבת התורה והחסד שהייתה בו,  ורק לפני שבת שוחח איתו בעניין חשוב וכן סיפר שרוצה לנסוע להשתטח על קברי הצדיקים בטנג'יר שבמרוקו ולחזור לארץ הקודש.

הרה"ג ר' אברהם חזן ראש כולל ביבנה בדבריו ציין את אהבתו והערכתו לתורה כאשר היה מגיע מידי ערב להשתתף בשיעור תורה שהיה מוסר ברובע ט' והיה חלק חשוב בשיעור, דמות יקרה שכעת עם פטירתו תהיה חסרה לנו ויהי רצון שימליץ טוב בעד המשפחה ובעל כל עם ישראל.

לאחר בקשת המחילה ואמירת הקדיש, יצא מסע ההלוויה לכיוון חלקת חרדים 60, שם נטמן לקול זעקות שבר הנאספים בחלקה שקנה כבר עוד בחייו.

בכך נחתמו פרקי חייו של דמות מיוחדת וצנועה, אשר מידת החסד והכבוד לזולת היו כל חייו, יחד עם משוש ליבו אהבת תורה, תפילה, מצוות ומעשים טובים המלווים אותו בכתר שם טוב לעולם שכולו טוב.

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, ילדים וצאצאים ההולכים בדרך התורה ומצוות.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אשדוד הלוויה חברא קדישא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד