כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
פיגועים נגד מטרות ישראליות

התחקיר חשף: חיזבאללה הבריח חומרי נפץ בשמפו ובקופסאות שוקולד

חקירה של המוסד הישראלי מצאה כי בניגוד לטענות רווחות, לאיראן לא היה חלק ישיר בשתי התקפות הטרור על מטרות ישראליות ויהודיות בבואנוס איירס בארגנטינה בשנות ה-90, כך בתחקיר מיוחד של ה'ניו יורק טיימס'

התחקיר חשף: חיזבאללה הבריח חומרי נפץ בשמפו ובקופסאות שוקולד
זירת אחד הפיגועים צילום: Panorama general del atentado a la amia

בתחקיר שפרסם העיתון ה'ניו יורק טיימס', מצוטט מקור מהמוסד, שמגלה כי בניגוד לטענות, חומרי נפץ ששימשו לפיגועים הגדולים נגד מטרות ישראליות בארגנטינה בשנות ה-90, הוברחו בבקבוקי שמפו ובקופסאות שוקולד. עוד נחשף כי למרות מה שחשבנו עד כה, לאיראן אין קשר ישיר לפיגוע.

אך במוסד סבורים כי איראן, התומכת בחיזבאללה, אישרה ומימנה את התקיפות וסיפקה הכשרה וציוד, אך פעילים איראנים או אזרחים ארגנטינאים לא סייעו למבצע בשטח. הממצאים סותרים טענות ארוכות של ישראל, ארצות הברית וארגנטינה לפיהן פעילים איראנים ואזרחים או פקידים ארגנטינאים מקומיים היו מעורבים ישירות בהפצצות, שהרגו עשרות אנשים. כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

לפי התחקיר, חיזבאללה ביצע את הפיגועים כנקמה על פעולות ישראל נגד פעילים שיעים בלבנון. בפיגוע הראשון, בשגרירות ישראל ב-1992, נהרגו 29 בני אדם, והשני, במרכז הקהילתי היהודי AMIA ב-1994, נהרגו 86 בני אדם, כולל המחבל. חיזבאללה הקדיש שנים לבניית תשתית סודית בבואנוס איירס ובמקומות אחרים בדרום אמריקה על מנת לתכנן ולבצע את הפיגועים.

החל משנת 1988, פעילי חיזבאללה התיישבו במספר מדינות בדרום אמריקה כדי לרכוש "ניסיון שיאפשר להם לפתוח עסקים לגיטימיים ולהיות בעלי כיסוי מסחרי חזק למעבר בין מדינות שונות", נכתב בתחקיר. חומרי הנפץ ששימשו בשתי הפיגועים הוברחו לארגנטינה על ידי סוכני חיזבאללה בקופסאות שוקולד ובבקבוקי שמפו בטיסות מסחריות מכמה מדינות באירופה. כשהם הגיעו למדינה, החביאו הסוכנים את חומרי הנפץ בפארק בבואנוס איירס.

לאחר שישראל התנקשה במנהיג חיזבאללה השייח' עבאס מוסאווי ב-16 בפברואר 1992, שלח חיזבאללה סוכן בכיר לבואנוס איירס, שם רכש את הטנדר ששימש לפיגוע בשגרירות.

ב-2 ביוני 1994 תקף חיל האוויר הישראלי את מחנה חיזבאללה בלבנון, הרג 50 ופצע 50 נוספים. חודש לאחר מכן התרחש הפיגוע במרכז הקהילתי היהודי בבואנוס איירס.

על פי התחקיר, אותם פעילי חיזבאללה שתכננו את הפצצת המרכז הקהילתי בבואנוס איירס ביצעו למחרת גם הפלת מטוס פנמי שבו נהרגו 21 נוסעים, בהם 12 מנהיגי הקהילה היהודית בפנמה. התקיפות חשפו את מחדלי המוסד שכן לא הייתה להם התראה מוקדמת על התקיפות, אפילו בפיגוע השני שבוצע על ידי אותה קבוצה באופן דומה כמו הראשון.

התוקפים מעולם לא הובאו לדין והם חיים כיום בלבנון. עם זאת, ראש היחידה שביצע את הפיגוע, מפקד המבצעים של חיזבאללה עימאד מורניה, חוסל במבצע משותף של ארה"ב וישראל ב-2008.

ארבעה גורמים ישראלים לשעבר אמרו כי לפיגועים בארגנטינה הייתה השפעה מתמשכת על הקרב המתמשך בין ישראל לחיזבאללה, מה שגרם לישראל להיזהר מחיסול בכירים בארגון הטרור. זהירות זו הובילה לחולשה בעמדתה של ישראל מול חיזבאללה בסוף שנות ה-90, כאשר ישראל ספגה אבדות כבדות בלבנון, מה שהוביל בסופו של דבר לנסיגתה מהמדינה לחלוטין במאי 2000.

איראן ארגנטינה חיזבאללה ניו יורק טיימס המוסד הישראלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד