כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
"נקודת פריצה"

לאיראן יש מספיק אורניום כדי לבנות פצצה גרעינית

איראן ב"נקודת פריצה" בפיתוח נשק גרעיני, כך אומר דיפלומט אמריקאי לשעבר. לטענתו, איראן היא "כבר מדינת נשק גרעיני וירטואלית". הדיפלומט היה שליח ארה"ב למדינת לוב תחת ממשל בוש. "אנחנו אומרים כבר שנים שהם מתקרבים לנקודת הפריצה הזו, הם שם". כינוס חשוב בוטל בשל חשש לפיגוע

לאיראן יש מספיק אורניום כדי לבנות פצצה גרעינית
פצצת אטום: אילוסטרציה צילום: Pixabay

איראן היא כבר מדינת נשק גרעיני עם מספיק אורניום כדי לבנות פצצה אחת, אם לא שתיים, כך הזהיר דיפלומט אמריקאי לשעבר ומומחה לנשק גרעיני. הבכיר לשעבר רוברט ג'וזף, אמר ל'דיילי מייל', כי "הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תיעדה שלאיראן יש 60% של אורניום מועשר, מספיק לפחות פצצה אחת אם לא שתיים. "אנחנו אומרים כבר שנים שהם מתקרבים לנקודת הפריצה הזו ואנחנו באמת צריכים לנהל איתם משא ומתן, הם שם".

שר החוץ לשעבר של ארצות הברית לבקרת נשק וביטחון בינלאומי נאם לקראת פסגת 'איראן החופשית' באלבניה, שבוטלה בפתאומיות עקב איום טרור. משרד החוץ האמריקני פרסם התראה ביטחונית לקראת הפסגה בסוף השבוע, וקרא לגורמים רשמיים כולל ג'וזף לא להשתתף.

גורמים בוושינגטון, כולל היועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון, הסנאטור ג'ו ליברמן וגנרל נאט"ו לשעבר ג'יימס ג'ונס היו אמורים להשתתף. "אני האדם האחרון שיציע שימוש בכוח, או שם או עם צפון קוריאה", אמר ג'וזף "אלא לתמוך באופוזיציה בהפלת המשטר הזה".

ג'וזף היה מנהל המשא ומתן הראשי ללוב ב-2003 והצליח לשכנע את קולונל מועמר קדאפי לוותר על תוכנית הנשק הגרעיני שלו. הוא מתח ביקורת חריפה על משטרו של הנשיא לשעבר ברק אובמה ועל פעולותיו בסיוע להפלת ממשלתו של קדאפי ב-2011, כמו גם על הסכם הגרעין ב-2015, שהממשל ניסה למנוע מאיראן לפתח נשק להשמדה המונית.

את הוועידה, שבוטלה בשל חשש לטרור, אירחה קבוצת אופוזיציה איראנית גולה שחיה בגלות בטירנה אלבניה, כאשר כמה פקידים אמריקאים לשעבר תומכים בהם כתחליף פוטנציאלי לרפובליקה האסלאמית המנהלת את איראן.

"ממשלת ארה"ב מודעת לאיום פוטנציאלי המכוון לפסגת איראן החופשית העולמית שתתקיים ליד דורס, אלבניה ב-23-24 ביולי 2022", אמרה שגרירות ארה"ב באלבניה יום אחד לפני האירוע, וביקשה מאזרחי ארה"ב להימנע. מלהגיע הפסגה ו"היו מודעים לסביבתכם".

סבא"א, ארגון המעקב על הגרעין של האו"ם, אמר בחודש מאי כי "זמן הפריצה" של איראן - הזמן הנדרש באופן תיאורטי למשטר לייצר נשק גרעיני - הצטמצם לשבועיים.

איראן ארה''ב הסכם הגרעין הגרעין האיראני לוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד