כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
ויתר על אזרחותו הרוסית

איש העסקים שברח מפוטין וקורא לכל היהודים לברוח מרוסיה

איש עסקים רוסי-ישראלי בולט שהתמודד עם רדיפה מצד הנשיא פוטין, קרא ליהודים שנותרו ברוסיה לעזוב את המדינה בהזדמנות הראשונה | "לא צריכה להיות לישראל אשליות לגבי רוסיה, שהפכה למדינה לא ידידותית ליהודים", כתב נבזלין

איש העסקים שברח מפוטין וקורא לכל היהודים לברוח מרוסיה
ליאוניד נבזלין צילום: צילום מסך

בפוסט בערוץ הטלגרם שלו, אמר ליאוניד נבזלין, מחזיק אימפריית אנרגיה ופילנתרופ שברח מרוסיה לישראל ב-2003, כי הודעת משרד המשפטים הרוסי בשבוע שעבר הדורשת לסגור את פעילות הסוכנות היהודית במדינה, היא קריאת השכמה. "לא צריכה להיות לישראל אשליות לגבי רוסיה, שהפכה למדינה לא ידידותית ליהודים" כתב נבזלין

"די להיזכר בהצהרות האנטישמיות של לברוב", המשיך נבזלין, בהתייחסו לזעם שעורר בחודש מאי שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, שהאשים את ישראל בגיבוי "ניאו-נאצים" באוקראינה וחשב שייתכן שהיה למנהיג הנאצי אדולף היטלר. "דם יהודי".

נבזלין אמר כי הדיון הראשוני בבית המשפט על סגירת הסוכנות היהודית, שתוכנן ליום חמישי הקרוב, סימן "שלב חדש" במתקפה של רוסיה נגד הקהילה היהודית שלה. "על היהודים לברוח מרוסיה בהקדם האפשרי", הכריז נבזלין. "וישראל צריכה להפסיק לפקפק ולשלוח נשק לאוקראינה. הגנה על הדמוקרטיה היא המטרה המשותפת שלנו".

נבזלין טען כי רצונה של רוסיה למנוע מהסוכנות היהודית לפעול ברוסיה, שם היא מסייעת ליהודים המבקשים להגר לישראל, נבעה מחששו של פוטין מ"בריחת מוחות" של אזרחים רוסים מוכשרים המתנגדים לפלישה לאוקראינה.

"אבל, כפי שהוא עושה לעתים קרובות לאחרונה, פוטין ישיג בדיוק את ההפך: מוחות מרוסיה לא רק יזרמו החוצה, אלא ימהרו החוצה בזרם", אמר נבזלין. "זה היה המצב כבר לאחר סיפוח קרים ב-2014, זרם של יהודים רוסים שכבר לא רוצים להיות קשורים למדינה הזאת".

נבזלין עצמו ויתר על אזרחותו הרוסית שבועיים לאחר תחילת הפלישה. "אני נגד המלחמה, אני נגד הכיבוש, ואני נגד השמדת העם האוקראיני", אמר אז. "אני אזרח ישראלי ואם הייתי רוצה לחשוב על אזרחות אחרת, הייתי גאה לקבל דרכון אוקראיני".

נבזלין הוא בכיר לשעבר בחברת הנפט הרוסית יוקוס, שפוטין רדף עם משפט על שחיתות ב-2005, שהתקבלה ברחבי העולם כמניע פוליטי וכפגום מבחינה פרוצדורלית. ניסיונות הרוסים להסגיר את נבזלין נדחו על ידי ממשלת ישראל בנימוק של חוסר ראיות.

ביום שישי הכחיש דובר נשיאות רוסיה, דמיטרי פסקוב, כי המהלכים לסגירת הסוכנות היהודית נבעו עקב חרדות מ"בריחת מוחות".

"לא, זה לא קשור לבריחת מוחות, זה קשור לציות לחוק הרוסי", אמר פסקוב. במשרד המשפטים טוענים כי הסוכנות היהודית הפרה את החוק הרוסי בכך שניהלה לכאורה מאגר מידע של יהודים רוסים המתכננים להגר לישראל. יותר מ-16,000 יהודים רוסים עזבו לישראל מאז החלה מוסקבה בפלישה לאוקראינה ב-24 בפברואר.

 

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין יהודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד