ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
מאבקים בלתי פוסקים

מהומות, צעקות וכלבים: הסיפור של העירוב בלונדון

עקב חילוקי דעות בין פלגים בקהילה החרדית בלונדון, נשכרו מספר שומרים עם כלבים להגן על העירוב מפני וונדליזם של קיצונים. 'בחדרי חרדים' מביא את הסיפור המלא של המאבק על העירוב, והאם אכן הסוף למאבקים קרב

מהומות, צעקות וכלבים: הסיפור של העירוב בלונדון
מתקינים עירוב בלונדון צילום: באדיבות המצלם

עם התפרצות הקורונה הוקם לראשונה עירוב חצרות בשכונת טוטנהאם בלונדון החרדית, אנשים נאלצו להיטלטל למנייני תפילה בחצרות ובמקומות לא שגרתיים, במקומות שאף פעם לא היה בהם עירוב.

העירוב הוקם תחת ההשגחה של בד"ץ 'כדתיא' בלונדון, שנתן אישורים מבחינה הלכתית, אך לאחר לחץ של קבוצות שונות שלא לאשרו, הבד"ץ העדיף לסלק ידו ולדחות את ההקמה, אך יוזמי העירוב הודיעו שהם כבר הקימו את העירוב בכוחות עצמם, ורב אחר לקח חסות עליו. רב חשוב מומחה לעירובין.

ארגון 'כדתיא' אמרו בתגובה שהם רוצים שהעירוב יהיה תחתם, כי הם רוצים להוסיף כל מיני 'חומרות', אך הם צריכים שבועיים לארגן את העירוב לפי החומרות שלהם, וביקשו שלא לטלטל בזמן הזה. המארגנים והעסקנים התרצו להמתין שבועיים ואכן, הקהילות קיבלו את הבקשה ושבועיים לא היה עירוב. למעשה, מאותו הזמן, העירוב כבר קיים שנתיים, היו בעיות בחודשים הראשונים של קיצונים שחתכו חוטים וביצעו וונדליזם, היו מעצרים, אך בסוף הסאגה נרגעה.

כיום יש כ-1800 משפחות שגרים בשכונת טוטנהאם, בתחילה רק הנשים טלטלו, אך היום כמעט כולם מטלטלים, כולל חסידי סאטמר ובאבוב, למרות שמלכתחילה אנשים מסויימים בחסידויות אלו לא אהבו את הרעיון. העירוב נתפס ככשר למהדרין עד כדי כך ששני אולמות אירועים הודיעו שהם תפוסים לשנתיים הבאות לאירועים בשבת קודש בתוככי השכונה, מכיוון שאפשר לטלטל ללא חשש, ואנשים מעוניינים לערוך שבת שבע ברכות במקום עם עירוב.

'כדתיא' רצו לעשות עירוב עם 'שלוש מחיצות', והדבר עלה בידם, בגלל שיש נהר ושני פארקים ענקיים שלמעשה סוגרים על השכונה כרשות אחת. אך אז התעוררה בעיה, מכיוון שיש שלושה רחובות שיוצאים מחוץ ל'שלוש המחיצות' והם לא בתוך העירוב, אנשים טלטלו שם בשגגה. העסקנים מיהרו לבקש פתרון הלכתי מהרבנים לרחובות הללו, כדי שהתושבים המתגוררים באותם הרחובות יוכלו לטלטל אף הם ובנוסף כיוון שיש עוד שלושה אולמות אירועים באותם מקומות שרוצים גם הם להיכנס לתוך העירוב.

יצויין כי אחת הפינות של הרחובות נמצא בבניה, ואין מקום טוב לשים את החוט ואת הקרש (הלחי) אז הפתרון מתעכב עד שהבניה תסתיים, ואז יהיה אפשר להכניס את לעירוב גם לשלושת הרחובות הללו.


מתקינים עירוב בלונדון

עד שהנושא יסודר ויוקם עירוב שיצרף בצורה הרמטית את כל שלושת הרחובות, מספר אנשים שמתגוררים במקום התאגדו יחד להקמת עירוב פרטי של כמה בתים באחד הרחובות, אך 'כדתיא' לא אהבו את זה, למרות שאחד הרבנים המקומיים העניק להם אישור.

כתוצאה מכך, כמה אנשים קיצוניים בעלי שליטה ב'כדתיא', החלו על דעת עצמם לבצע וונדליזם במטרה להרוס את הערוב. הקיצוניים מנסים להרוס את הערוב לפני שבת, כאשר התושבים שוכרים חברת שמירה שתגן על חוטי העירוב.

אך אם לא די בכך סאגה חדשה התעוררה בקהילה המקומית, עליה פרסמנו אמש כאן ב'בחדרי' עם הכלבים והמאבטחים. ישנם מספר רחובות אחרים שיכולים להיות בתוך השלוש מחיצות, רק מכיוון ששם מתגוררים בעיקר מבוגרים שפחות זקוקים לעירוב, והרבה קיצונים שמתנגדים בכלל לפתרון העירוב, אז ב'כדתיא' החליטו שלא להיכנס למקום ולא להעניק עירוב משלהם באותם הרחובות.

משפחה צעירה שמתגוררת באחד מהרחובות הללו, החליטה לעשות עירוב על דעת עצמה, ויהי מה. אם המשפחה דרשה עירוב, אך הרבנים לא רצו להעניק לה אותו, היא טיפלה בבעיות הלוגיסטיות שהיו חייבות טיפול, בעיות שעלו כסף רב להביא לפתרונן, והרבנים היו מחוייבים להקים עירוב, כי למעשה הבעיה ההלכתית נפתרה.

אך מאחר והעניין מתעכב והרבנים המקומיים לא הקימו את העירוב כי לא רצו להתמודד עם רבנים אחרים, האישה הקימה בעצמה את העירוב, ואף הביאה מאבטחים שישמרו עם כלבים אימתניים על העירוב, אך הקיצונים הגיעו בכל זאת, ואיימו על בעל הבניין לפרק את הקרש של העירוב, מה שאכן קרה בפועל, אך דקות ספורות לפני שבת היא הקימה אותו מחדש, והקיצונים לא הספיקו לפרקו לפני שבת.

המשפחות המתגוררות במקום יכלו לטלטל בשבת האחרונה, אבל קיצוניים שעברו באזור גערו בהם ונרשמו מספר מהומות ותגרות בין המתנגדים למקימים.

יצויין כי מאחר ומשפחות צעירות רבות רוצות אף הן עירוב, העסקנים עובדים קשה כדי להקימו, ולעשות סוף להתנגדות הקיצונים, ובכך להקים עירוב כדת וכדין גם באותם רחובות אחרונים שעדיין לא קיבלו עירוב.

השחתת עירוב עירוב לונדון שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד