כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
רוב גורף

הסקר חושף: זה מה שהציבור הערבי חושב על משטרת ישראל

סקר ראשון מסוגו בחברה הערבית חושף: 95% מהאוכלוסייה אינה שבעת רצון מטיפול המשטרה בבעיות האלימות - רבים חוששים לחייהם באופן אישי

הסקר חושף: זה מה שהציבור הערבי חושב על משטרת ישראל
אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

עיריית אום אל פחם חשפה היום (שלישי) בכנס ראשון מסוגו, סקר הנערך בקרב החברה הערבית בשיתוף עמותת יוזמות אברהם.

הסקר חושף בין היתר נתונים מדאיגים בכל הנוגע לאמון הציבור הערבי בגורמי האכיפה ובמשטרת ישראל על רקע מקרי האלימות הגוברים בחברה הערבית.

בסקר מייצג שנערך בשנה החולפת נשאלו 302 בגירים תושבי העיר אום אל פאחם על שלל סוגיות מרכזיות הנמצאות על סדר יומה של החברה הערבית בישראל.

מהסקר עולה כי תושבים רבים מודאגים ביותר מתופעת האלימות (קרי אלימות כללית, פשיעה, ירי ושימוש בנשק) ומרביתם חוששים להיפגע ממנה באופן אישי.

הסיכון של תושב אום אלפחם להירצח – לעומת תושב יהודי שמתגורר ביישוב באותו גודל – גבוה פי 25.6. 

בנוסף, רוב תושבי העיר מרגישים חוסר ביטחון אישי, ודיווחו על עלייה ברמת האלימות. מעל ממחצית מהנשאלים מוכנים לקחת חלק מועט במאבק באלימות בעיר. פחות מעשירית מהנחקרים ביטאו אמון או אמון רב במשטרה. לדעתם של התושבים, שיפור הרמה הכללית של החינוך הוא התחום המשמעותי ביותר בהשפעה על רמת האלימות.

פעולות לצמצום האלימות בחברה הערבית:

95.7% מהנשאלים הסכימו כי החמרה בענישה כלפי עברייני אלימות היא חשובה ביותר. 94.7% הסכימו כי יש לערוך מבצעים לאיסוף והחרמת נשק בלתי חוקי באופן תדיר. 87.8% הסכימו כי יש להחמיר את מתן ההיתרים לאחזקת נשק. 87.4% הסכימו כי יש לפעול כדי לצמצם את הסחר והשימוש בסמים. 73% הסכימו כי יש להגדיל את מספר השוטרים המטפלים בעבירות אלימות, ו-71.5% הסכימו כי יש לשפר את מערכת היחסים הרעועה בין המשטרה לחברה הערבית.

שביעות הרצון מפעילות משטרת ישראל בחברה הערבית:

הסקר שאל גם בכל הנוגע לשביעות רצונם של התושבים מפעילות משטרת ישראל בחברה הערבית. התוצאות מגלות כי רק כ-3.7% הביעו שביעות רצון מיעילות טיפולה של משטרת ישראל בתופעת האלימות. לכך, מצטרפות מידות שביעות הרצון מטיפולן של ממשלת ישראל (5.6%) ושל הכנסת (6.3%) בתופעת האלימות. כ-40.4% הביעו שביעות רצון מיעילות הטיפול של מנהיגות החברה הערבית בתופעה.

התופעות המדאיגות את הציבור הערבי בישראל:

בכל הנוגע לתופעות המדאיגות את הציבור הערבי בישראל הנתונים אינם מפתיעים - 92.4% מתושבי אום אל פחם מודאגים בראש ובראשונה מהפשיעה בחברה הערבית ושיעור של 91.6% מודאגים מאלימות. 67.2% מודאגים מאי-השוויון בין יהודים לערבים בישראל, 66.8% מודאגים מתאונות הדרכים, 56% מודאגים ממצב הדמוקרטיה בישראל, 51.7% מודאגים מאבטלה ו-51% מודאגים מהקיפאון בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. ניתן לראות מנתוני הסקר כי אי-שוויון, מצב הדמוקרטיה, תהליך השלום, אלימות, פשיעה, אבטלה ותאונות דרכים הם נושאי ליבה המעסיקים את החברה הערבית.

הנסקרים נשאלו גם בנוגע להגדרת זהותם האישית:

28.5% הגדירו עצמם "ערבי פלסטיני בישראל", 22.8% הגדירו עצמם ערבים פלסטינים. 9.3% הגדירו עצמם ערבי ישראלי, ואחוז דומה הגדירו עצמם פלסטיני בישראל. 2.6% הגדירו עצמם פלסטיני ישראלי, ורק 0.7% הגדירו עצמם רק כישראלים. ל-54.3% חשובה ביותר זהותם המוסלמית, ל-36.4% זהותם הפלסטינית ול-9.3% אזרחותם הישראלית. ממצאים אלה מלמדים על קיומה של זהות פלסטינית דומיננטית בישראל ועל חשיבותה של הדת לאזרחים המוסלמים בישראל.

בכנס השתתפו סגן השר לביטחון פנים, ח"כ יואב סגלוביץ מ'יש עתיד', ח"כ איימן עודה  - יו"ר 'הרשימה המשותפת', ח"כ מנסור עבאס - יו"ר רע"מ, עו"ד מודר יונס, ראש מועצת ערערה-עארה ויו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות בישראל, חבאס אל-עטאונה, ראש מועצת חורה, עומר וכאד נסאר, ראש עיריית עראבה, דרויש ראבי, ראש מועצת ג'לג'וליה, פדאא שחאדה, חברת מועצת לוד, נציג המשטרה, נציגי ארגונים חברתיים ואנשי אקדמיה.

משטרת ישראל אלימות ביטחון סקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד