י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

כל מה שחשוב לדעת ולהכיר לפני שרוכשים רכב חשמלי

סוגי רכב חשמלי • מחירים  • למי זה מתאים • כמה זה חוסך לנו  • זמני אספקה • סוגי עמדות טעינה • טווחי נסיעה • מיסים עתידיים • כיסוי ביטוחי • ירידת ערך – כל מה שרציתם לדעת ולבדוק לפני רכישת רכב חשמלי

כל מה שחשוב לדעת ולהכיר לפני שרוכשים רכב חשמלי
רכב חשמלי צילום: פיקסביי

למרות ההייפ המתמשך סביב התחום של רכב חשמלי, כדאי לזכור שבישראל המהפכה החשמלית רק בתחילתה. נתח השוק של הרכב החשמלי על כבישי ישראל עמד במחצית הראשונה של 2022 על 5.8%, לעומת כ-60% לרכבי הבנזין וכ-19% לרכבים היברידיים.

אמנם, בהשוואה לנתוני 2021 שעמדו על נתח שוק של 2.5% לרכב החשמלי מדובר בקפיצה של יותר מפי שניים, אבל הדרך לקונצנזוס עדיין ארוכה. למרות זאת, יותר ויותר ישראלים שוקלים לאחרונה לרכוש רכב חשמלי, עקב היתרונות הברורים בעלויות הטעינה, התחזוקה הנוחה והזולה וגם הפחתת זיהום האוויר. אם גם אתם בקבוצת המתעניינים והסקרנים, קבלו ריכוז מתומצת של כל מה שחשוב לדעת ולהכיר לפני שרוכשים רכב חשמלי.

סוגי רכב חשמלי

בישראל נוסעים כיום על הכביש כ-40 דגמים של רכבים חשמליים, והמספר הזה עולה בהדרגה כל הזמן. לצד דגמים של מותגי הרכב הגדולים בעולם, יש בארץ גם דגמים מוכרים פחות של מותגי רכב חשמלי סיני, בעיקר בקטגוריה של מכוניות המיני. בדגמים המשפחתיים ובדגמי הספורט היקרים, בולטת מעל כולם יצרנית המכוניות החשמליות טסלה שנחתה בישראל רק ב-2021, אבל כבר הספיקה למכור יותר מ-6,000 מכוניות חשמליות בשנת הפריצה שלה. עם זאת, את טבלת מסירות הרכב החשמלי בישראל במחצית הראשונה של 2022 מובילה דווקא ענקית הרכב הסינית ג'ילי, עם דגם הגיאומטרי C שלה - עדות לפתיחות ולתחרותיות של שוק הרכב החשמלי המקומי. 

צריך לציין גם את המכוניות ההיברידיות, שכאמור מספרן עדיין גדול פי שלושה ממספר המכוניות החשמליות בישראל. מכוניות אלו פופולריות בעיקר משיקולי מס, אבל אין להן יתרון מובהק על מכוניות בנזין או על רכב חשמלי "טהור". הן עדיפות על רכבים חשמליים לטווחי נסיעה ארוכים, אבל נופלות מהם בתחזוקה ובאמינות.

מחירים

מחירו של רכב חשמלי בישראל גבוה יותר, נכון להיום, ממחיר של דגם זהה עם מנוע בנזין. רוב הרכבים החשמליים נמכרים כאן בטווח מחירים שבין 160 אלף שקל ל-200 אלף שקל; ובמדרגת המחיר שמעל לטווח זה - 200 עד 250 אלף שקל. עם זאת, מכוניות המיני נמכרות כצפוי בפחות. 

למי זה מתאים

רכב חשמלי, נכון ל-2022, הוא מוצר שמתאים לאנשים שמוכנים להתנסות בעולם חדש ולא מוכר של תשתיות תפעוליות. אם חשוב לכם לחסוך כסף על דלק ולא לזהם את האוויר, אתם בכיוון הנכון, אבל כדאי שתהיו מודעים גם לחסרונות הרכב החשמלי, כמו תשתיות הטעינה הלא מספקות, זמני הטעינה הארוכים, טווח הנסיעה המוגבל ועוד. עוד ניגע בכך בהמשך. 

סוגי עמדות טעינה וזמני הטענה

לא נצלול כאן לעומק לנושא מורכב מבחינה טכנולוגית כעמדות הטעינה לרכב חשמלי, אבל כן נציין כי קיימים כמה סוגים של עמדות טעינה, השונים זה מזה במיקומים ובעיקר במהירות הטעינה שלהם. עמדות הטעינה הביתיות, המסופקות ברוב המקרים ללקוח עם רכישת הרכב, הן עמדות איטיות יחסית. בעל הרכב החשמלי אמור לחנות אחרי יום עבודה, או במקום העבודה - ולקבל מכונית טעונה אחרי כמה שעות. בדרך כלל, אין בעיה עם זה משום שהרכב החשמלי נטען בלילה ומוכן לפעולה בבוקר, אבל אם אתם בתנועה זו לא עמדת הטעינה המתאימה לכם. לכן, בכבישים מוצבות עמדות טעינה מהירות, שיכולות להטעין רכב חשמלי בפחות מחצי שעה. הבעיה: תשתית עמדות הטעינה המהירות בישראל  לוקה בחסר ולא ערוכה עדיין לשרת את עשרות אלפי המכוניות החשמליות שצפויות לנסוע כאן בקרוב בכבישים. 

טווחי נסיעה

טווח הנסיעה עדיין נחשב חיסרון של הרכב חשמלי, בעיקר במדינות עם תשתיות טעינה בלתי מספקות כמו מדינת ישראל.  טווחי הנסיעה של מכוניות חשמליות נעים בין 250 ל-500 קילומטרים בין טעינה לטעינה. עם זאת, טווח הטעינה משתפר משנה ושנה ותלוי גם בגורמים ניתנים לשליטה כמו אופי הנהיגה, מספר הנוסעים ברכב ועוצמת המזגן. ככלל, ככל שהרכב החשמלי מתאמץ יותר טווח הנסיעה שלו יירד.   

תחזוקת רכב 

תחזוקת הרכב נחשבת ליתרון גדול של הרכב החשמלי, בהשוואה לרכבי בנזין. בעוד שמנוע הבנזין נע כל הזמן, צובר בלאי ומצריך החלפת שמנים וחלקים סדירה, ברכב החשמלי אין כמעט חלקים נעים ורמת האמינות של המנוע שלו גבוהה. אמנם, גם ברכב חשמלי נדרשות פעולות תחזוקה, אבל בתדירות הרבה יותר נמוכה. ההבדל, כצפוי, בא לידי ביטוי גם בכיס. 

 חיסכון כספי

ועדיין, החיסכון על תחזוקה ברכב חשמלי מתגמד בהשוואה לחיסכון בהנעה. בישראל, הדלק יקר והחשמל יחסית זול. תדלוק רכב בנזין עולה כאן כמעט פי 6 מתדלוק רכב חשמלי - הבדל שאי אפשר להתעלם ממנו. בהתחשב בכך שעלויות הדלק של נהג פרטי בישראל נעות בין 10,000 שקל ל-25,000 בשנה במנוע בנזין, ברכב חשמלי הן יסתכמו בכ-1,700 וכ-4,200 שקל בלבד בהתאמה. 

זמני אספקה

משבר השבבים העולמי והביקוש הגבוה לרכבים חשמליים באירופה משפיעים ישירות על זמני האספקה בישראל - וזו בהחלט בעיה. אם תזמינו מחר רכב חשמלי, סביר להניח שתקבלו אותו בעוד חצי שנה או אפילו מעט יותר. לא לחסרי סבלנות. 

מיסים עתידיים

בדיונים פנימיים באוצר נשקלה השנה הטלת מס נסועה על רכבים חשמלים, שצפוי לנוע בין 15 ל-20 אגורות לקילומטר. במונחים שנתיים, זה אומר עלות של 6,000-4,500 שקל אם אתם נוסעים כ-30 אלף קילומטרים בשנה.

כיסוי ביטוחי

חברות הביטוח מתחילות לספק ביטוחי רכב ייעודיים לרכב חשמלי, הכוללות בין השאר כיסוי לנזקים לעמדת הטעינה החשמלית ושירותי גרירה עד לתחנת ההטענה הקרובה. מחיר הפוליסה לביטוח צד ג' או ביטוח רכב מקיף משתנים כמובן מרכב חשמלי אחד לאחר, בהתאם למחירם ורמת הבטיחות הקיימת בכל אחד מהם. עם זאת, רכבים חשמליים נחשבים ממוגנים יותר בפני גניבות ופריצות, מה שאמור להוזיל את עלות הביטוח. הוזלה אמורה להירשם גם בסעיפי הגרירה למוסך, מאחר שלמכוניות חשמליות אין בעיות מצברים. 

ירידת ערך?

אחד הפרמטרים הכי חשובים לרוכשי רכב ישראלים הוא ירידת הערך של הרכב לאחר קנייתו. אז מה באמת קורה בשוק המכוניות החשמליות? האמת, שכרגע קשה מאוד לדעת והשוק עדיין שרוי באי ודאות בעניין זה. כשדברים אמורים ברכב חשמלי, עיקר השאלה בנוגע לירידת ערך היא אורך חיי הסוללה ועלות החלפתה. ומאחר שהשוק ממש בתחילת דרכו בישראל, עדיין אין תשובות ברורות.   

בשורה התחתונה, ראינו שרכישת רכב חשמלי היא משימה הכרוכה במספר רב של החלטות משנה, במספר רב של גזרות. בסופו של דבר, כל אחד מאיתנו מחליט האם הוא או היא רוצים, מתי ומה (מותג ודגם). ככל שתדעו יותר על התחום, כך תוכלו לקבל החלטה מושכלת יותר ומותאמת אישית.  הרכב החשמלי הוא העתיד בישראל, וההווה באירופה. השאלה היחידה שנותרה פתוחה היא מתי אתם תחליטו להצטרף לחגיגה.

רכב חשמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד