י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
פעם שניה בשבוע

מפגינים פרצו לפרלמנט העיראקי במחאה נגד ממשלה פרו-איראנית

אחרי ההסתערות על הפרלמנט העיראקי השבוע, תומכיו של איש הדת השיעי א-סדר זרמו שוב לבניין כדי למחות על האפשרות של קיום ישיבת פרלמנט לבחירת המועמד של המחנה הפרו-איראני, המפגינים מתכוונים לשבות במקום עד להודעה חדשה

ההמון העיראקי בתוך הפרלמנט
ההמון העיראקי בתוך הפרלמנט

מאות מפגינים הצליחו במהלך השבת לחדור בפעם השנייה השבוע לפרלמנט העיראקי בבגדד והתעמתו עם כוחות הביטחון במחאה על הניסיון להקים ממשלה פרו-איראנית. עשרות מפגינים נפצעו לאחר שהכוחות השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות, ביניהם רימוני הלם, פצצות גז ותותח מים.

המנצח הגדול של הבחירות בעיראק באוקטובר 2021, איש הדת השיעי מוקתדא א־סאדר, הורה לאנשיו להתפטר מהפרלמנט בעקבות הניסיונות להקמת הממשלה הפרו איראנית. עם זאת, הוא נותר אחד האנשים המשפיעים בפוליטיקה העיראקית ובימים האחרונים הוא שולח מאות מאנשיו להפגין ברובע הממשל בבגדד. האחרון שאף לרסן את ההשפעה האיראנית במדינה ובבחירות האחרונות קיווה לגבש ממשלה.

ביום רביעי האחרון אנשיו של א-סאדר פלשו לפרלמנט ועוררו מהומה במקום. המפגינים של א-סאדר מחו נגד "מסגרת ההתאמה" - ההחלטה של גוש מפלגות שיעיות ובעלות בריתן, הנתמך על-ידי המשטר בטהרן, למנות את השר לשעבר מוחמד א-סדוני למועמד הרשמי של הגוש לתפקיד ראש הממשלה. א-סודני נחשב לבעל בריתו של ראש הממשלה לשעבר נורי אל-מליכי, יריבו של א-סדר. א-סדר מצדו ידוע בהתנגדותו לכל מעורבות זרה בעיראק, הן אמריקנית והן איראנית.

לפי דיווח של הפרשן רועי קייס, "בכיר בזרם של איש הדת השיעי מוקתדא א-סדר מעדכן על הכיוון: שביתת שבת של המפגינים בתוך בניין הפרלמנט עד להודעה חדשה. כאמור, מחאה נגד המועמד של המחנה הפרו איראני, מוחמד א-סודאני, לראשות הממשלה".

ראש ממשלת האזור הכורדי, מסרור ברזני, החל לקדם את מודל הקונפדרציה, במטרה לתת לכורדים ולמיעוטים אחרים יותר סמכויות לנהל את ענייניהם. ברזני אמר לצוות חשיבה של מכון צטהאם למדיניות בבריטניה שקונפדרציה יכולה להיות פתרון לכל העיראקים. במקביל, בעיתון "הגרדיאן" הבריטי צוין גם כי דילול הכוחות של ארה"ב בעיראק דחף גורמים כורדים לשקול הקמת ממשלה עם הכוחות הפרו-איראניים.

בעיתון "הגרדיאן" הבריטי העריכו כי אחרי חודשים ארוכים של משבר פוליטי' איראן תסלול דרך לחידוש השליטה שלה על אזורי מפתח של עיראק – ותוכל להכתיב את התנאים שלה להקמת ממשלה.

מפגין 'נהנה' מיתרונות הפרלמנט העיראקי // מתוך עמוד הטוויטר של רועי קייס

עיראק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד