י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

ליקויים והפרת תנאים: החברה נקנסה בסכום של מעל חצי מיליון ש״ח

הפרת תנאי היתר הרעלים הובילה לשריפת חומרים מסוכנים וסיכון הציבור: המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך 596 אלף שקל על חברת "עלה" - שירותי אקולוגיה מקריית גת, בגין ליקויים והפרת תנאים בהיתר הרעלים של החברה

ליקויים והפרת תנאים: החברה נקנסה בסכום של מעל חצי מיליון ש״ח
חברת עלה צילום: המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך 595,998 שקל על חברת "עלה" - שירותי אקולוגיה זאת, בגין ליקויים והפרות תנאים בהיתר רעלים והוראות בחוק שנמצאו במפעל שברשותה בעקבות אירוע שריפת חומרים מסוכנים.

החברה מנהלת ומפעילה תחנת מעבר לפסולת מסוכנת בקריית גת, ובמסגרת זו מטפלת בפסולות מסוכנות ובפסולת אלקטרוניקה, ובכלל זה סינון בוצות, מיון ציוד מזוהם, גריסת תרופות ונורות פלורסנט ועוד.

במהלך חודש דצמבר 2018, אירעה שריפה במפעל, שבה היו מעורבים חומרים מסוכנים. בעקבות השריפה, אשר נמשכה כארבע שעות, ובהתאם להמלצת המשרד, הנחו כוחות הביטחון את הציבור להסתגר בבתים.

השריפה במפעל 

בתחקיר האירוע שהוגש למשרד, כמתחייב מתנאי היתר הרעלים, עלו כשלים חמורים והפרות של תנאים בהיתר הרעלים, אשר הובילו, בין היתר, לשריפה. במקביל להגשת התחקיר, ביצעו גורמי המקצוע של מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה סיור פיקוח במפעל.

ממצאי סיור הפיקוח שערכו גורמי המקצוע במחוז דרום של המשרד העלו כי החומר המסוכן אשר היה מעורב בדליקה, רעל אשר מגיב במגע עם מים, הוחזק תחת קורת גג המאובזרת במערכת כיבוי שריפות באמצעות רסס מים (ספרינקלרים), זאת בניגוד להנחיות המפורטות בגיליון הבטיחות של החומר ותוך הפרה של תנאי היתר הרעלים. כתוצאה מכך, עם פרוץ הדליקה החלה בעירה של החומרים שהוחזקו במפעל.

אחסון החומרים 

בנוסף, נמצא כי בעת האירוע החברה החזיקה בכמויות החומרים המסוכנים החורגות מהמאושר לה לאחסנה בהיתר הרעלים. ביום האירוע אוחסנו בשטח המפעל כ-970 טונות פסולת אריזות חומרים מסוכנים, בעוד שהכמות המותרת לחברה לפי היתר הרעלים היא 350 טונות. בנוסף, החברה החזיקה ברשותה 3 טונות פסולת חומרי הדברה מוצקים מעל המצוין בהיתר הרעלים, ועוד כ-3 טונות פסולת אורגנית מוצקה מעל המותר.

בסיור הפיקוח במפעל, נצפו ליקויים באחסנת החומרים המסוכנים המהווים הפרה של תנאי היתר הרעלים. בנוסף, עלה כי המפעל החל לטפל באריזות אשל מכילות פסולת חומרים מסוכנים מוצקים, בהיעדר נוהל עבודה מסודר ובניגוד לתנאי ההיתר. נוסף על אלו החברה לא דיווחה למשרד על אודות השריפה, ודבר פרוץ השריפה נודע למשרד באמצעות כוחות כיבוי והצלה לישראל, בניגוד מוחלט לתנאי היתר הרעלים של החברה.

התנהלות המפעל הובילה, בין היתר, לשריפת חומרים מסוכנים ולסיכון עובדי המפעל, הציבור והסביבה. בשל כל אלה, הטיל על החברה סמנכ"ל בכיר (פיקוח ואכיפה) במשרד להגנת הסביבה, יצחק (בנדה) בן דוד, עיצום כספי בסך 595,988 שקל. 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הוא פועל ויפעל בכל עת לאכיפת הוראות החוק ותנאי היתרי רעלים של מפעלים, מחסנים ותחנות מעבר המחזיקים ועוסקים בחומרים מסוכנים ופסולת מסוכנת, במטרה למנוע את התרחשותם של אירועי חומרים מסוכנים ולשמור על בריאות הציבור והסביבה.

 

שריפה המשרד להגנת הסביבה קנס כספי זיהום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד