כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
הגנה מסוכנת

הרוסים משתמשים בכורים גרעיניים כמגן מרקטות אוקראיניות

רוסיה הפכה את תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה למצודה, וכך מעכבת את כוחות אוקראינה מלשחרר את המקום שחוששים גם מהפגזות וגם מדליפת קרינה. "למה שהם יהיו בתחנת החשמל? להשתמש במתקן כזה כמגן זה מאוד מסוכן"

אילוסטרציה
אילוסטרציה

אוקראינה אינה יכולה לירות מטחי פגזים באמצעות מערכות רקטות מתקדמות שסופקו על ידי אמריקאים, שהשתיקו את התותחים הרוסיים במקומות אחרים בקו החזית, אחרת פעולה זו תסכן את אחד מששת כורי מים, ותגרום לפסולת רדיואקטיבית שנמצאת באחסון לפרוץ החוצה, ורוסיה יודעת את זה.

"הם מתחבאים שם כדי שלא ניתן לפגוע בהם", אמר אולכסנדר סאיוק, ראש עיריית ניקופול. "אחרת למה שהם יהיו בתחנת החשמל? להשתמש במתקן כזה כמגן זה מאוד מסוכן". תושבים נמלטו מניקופול בגלל הסכנות של הפגזות וגם של דליפת קרינה אפשרית. ומי שנשארו מרגישים חסרי אונים, כאילו הם ברווזים במטווח.

"אנחנו כמו אסירים נידונים שצריכים פשוט לעמוד במקום ולירות בהם", אמרה הלינה הרשצ'נקובה, גמלאית שביתה נפגע מתותחים רוסים. "הם יורים עלינו, ואין שום דבר שאנחנו יכולים לעשות". ההתקפות מהמפעל הגרעיני מסבכות את התוכניות של אוקראינה בדרום, שהפכה למוקד המלחמה עם האטה של ​​ההתקדמות הרוסית במזרח.

הצבא האוקראיני כבר יותר מחודשיים מתכנן התקפת נגד בצד המערבי של נהר הדנייפרו, כשהמטרה היא לשחרר את העיר חרסון. באמצעות מערכת שיגור רקטות אמריקאית ארוכת טווח הידועה בשם HIMARS אוקראינה ריככה את עמדות רוסיה וחתכה קווי אספקה. בחודש שעבר רקטות הרסו כביש וגשרים ומסילות ברזל המהווים מפתח לאספקה ​​מחודשת של כוחות רוסים בגדה המערבית, מדרום לניקופול, קרוב יותר לחרסון.

אך כאשר מתקפת הנגד מתגברת, המפעל הגרעיני זפוריז'יה מציב בעיה. כוחות רוסים כבשו את האתר הגרעיני מאז ה-4 במרץ, אך החלו להשתמש בו לתקיפות ארטילריה רק ​​לפני שלושה שבועות, כך אומרים גורמים אוקראינים ל'ניו יורק טיימס'.

כשהם למעשה מוגנים מאש חוזרת, כי האוקראינים לא יירו טילים על תחנת הכוח. הרוסים מאיימים על חיילים אוקראינים המתקדמים לעבר סכר נובה קאחובקה על נהר הדנייפרו, אחת מנקודות המעבר האחרונות שנותרו לאספקה ​​מחדש של רוסיה. זאת בעיה שאוקראינה תצטרך לפתור כשהיא מעבירה חיילים וציוד לאזור עבור מתקפת הנגד.

הלחימה ליד תחנת הכוח חידשה את החששות שהמלחמה תגרום לשחרור קרינה במדינה עם אתרי גרעין עדינים ומסוכנים, כולל צ'רנוביל, שרוסיה כבשה במרץ אך נטשה מאז. ביום שישי האחרון נראה עשן שחור כמה קילומטרים דרומית לכורים בזפוריז'יה, והצבא האוקראיני אמר שהוא פגע במחסן תחמושת רוסי.

החשש כי פגיעה ישירה עם נשק רב עוצמה תחדור את הבטון של הכורים, כך אמר דמיטרו אורלוב, ראש העיר הגולה של העיר אנרהודאר, שבה נמצא הכור, ומהנדס לשעבר במפעל. אם זה יקרה תהיה התמוטטות או פיצוץ שעלולים להפיץ קרינה בתוך אוקראינה ומחוצה לה, כפי שקרה בצ'רנוביל ב-1986, האסון הגרעיני החמור בעולם.

ניו יורק טיימס כור גרעיני מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד