י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
העדות של השרים לשעבר

האב השכול נגד בנט: "לא לקח אחריות על האסון, ליברמן מראש התחמק מאחריות"

אריק שמיר, אביה של שני ע"ה שנהרגה באסון נחל צפית, יוצא נגד שר החינוך לשעבר נפתלי בנט: "הוא ושמואל אבואב עשו הכול כדי למנוע הקמת ועדת חקירה" | הדברים באים על רקע עדותה של בנט בוועדת החקירה

האב השכול נגד בנט: "לא לקח אחריות על האסון, ליברמן מראש התחמק מאחריות"
בנט בוועדת אסון נחל צפית צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט מסר אתמול (שני) את עדותו בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לאסון בנחל צפית בשנת 2018, שהוביל למותם של עשרה נערים ונערות מהמכינה הקדם צבאית בני ציון. במסגרת העדות שדנה בטרגדיה, בתקופתה כיהן בנט כשר החינוך, אמר: "גם באסון נורא זה תפסתי את מושכות האחריות בכל כוחי לא גלגלתי לאף אחד אחר את המשימה". 

אריק שמיר, אביה של שני שמיר ע"ה שנהרגה באסון, שוחח עם בן כספית וינון מגל ברדיו 103FM והביע את רשמיו מהוועדה הקשה לעיכול. "קשה. אתמול היינו בעדות של ליברמן ובנט, קשה לשמוע ולחזור לדברים. עברו למעלה מ־4 שנים, אנחנו חיים את זה יום יום. אחרי האסון, אנו מהר מאוד מבינים שהוא רק סימפטום לכשלים רבים בהתנהלות המכינות. שימוש של תרבות הליכה לקצה יחד עם היעדר פיקוח והיעדר נהלי בטיחות, וזה בדיוק מה שהוועדה מצאה ופרסמה בדוח הביניים, והשלימה את זה עם עדות ליברמן שמתנער מאחריות משרד הביטחון".

"לפחות פעם ראשונה שמישהו אומר בפה מלא שהיה פה כשל מערכתי", התייחס לעדותו של שר האוצר ליברמן. "לגופי הממשלה יש ספק בכך. בנט אמר שהוא קודם כל לוקח אחריות, מה שההורים זועקים זה שהדבר האחרון שהוא עשה זה לקחת אחריות מרגע אסון, ומנכ"ל משרד החינוך בזמנו שמואל אבואב, עשו הכל כדי לטייח ולמנוע ועדת חקירה. נתנו למפלצת של המכינה להתנהל בצורה קטסטרופלית, זו הייתה רק שאלה של זמן מתי יקרה האסון. 'אי אפשר לומר שאתה סומך על מנכ"ל שמתפקד כך', זה ציטוט של השופטת בדיון. ליברמן מראש התחמק מאחריות. באשר לראשי המכינה, האסון הספציפי מטופל במסגרת הליך פלילי - האחריות קודם כל על המכינה". 

בהמשך, תקף אריק שמיר: "כל התנהלותו של אבואב, ושל בנט שגיבה אותו גם בזמנו וגם אתמול, שמואל התראיין יומיים אחרי האסון כשעוד לא התקיימו ההלוויו, וקודם כל הודיע שהוא מתנער מאחריות. יש את חוק חינוך חובה ואת חוק המכינות שהוא מעבר לחוק, הוא רק שכח לציין ש־8 מתוך עשרת הנספים היו תלמידי יב'. הוא התנער מאחריות שמדובר בתלמידים, ודיבר על חוק המכינות מ־2008. האסון קרה במסגרת טיול גיבוש לקראת המכינה, 2 היו חניכים. אבואב הקפיד לטייח את זה". 

"אין נהלי בטיחות, עושים דברים שלא ייעשו"

על מצב המכינות, שלדבריו אינן מפוקחות, אמר: "זה לא רק היה במכינה הזו, שזה היה מאוד חמור, באותו טיול גיבוש שנה לפני, חניכים התייבשו ונתקעו בשטח ללא קשר ובלי אפשרות לחלץ. הכשל המערכתי זה בדיוק מה שאבואב ובנט עשו, זה שהם לא בדקו מה קורה במכינות. אין נהלי בטיחות, עושים דברים שלא ייעשו, עושים ניווטי בדד של בנות בפזורה הבדואית, נסיעה בטרמפים של חניכים ללא ליווי מעבר לכפר הירוק. הוועדה באה ואומרת שעל פי חוק המכינות במפורש כתוב שמנכ"ל משרד החינוך חייב לבדוק גם את התנאים הפיזיים לפעולת המכינה. משרד החינוך מתנער מאחריות ואומר שאין לו סמכות". 

בסיום, הביע שמיר את אכזבתו מהיעדר הפניית אצבע מאשימה כלפי המעורבים ברצף האירועים שהובילו לאסון. "כנראה שלא מתוכננות עדויות נוספות. דוח הביניים מאוד חריף, ואומר במפורש שיש בעלי תפקיד שכשלו בתפקידם, שמעלו בתפקידם, יש נוגעים בדבר שלא צייתו לחקיקה קיימת, הם מציפים סדרת נושאים, אך באנשים שמעלו בתפקידם ולא צייתו לחוק", הודה. "הוועדה לא נוגעת. לא ייתכן שאנשים שעשו דברים כל כך חמורים לדברי הוועדה, לא ייצא שום דבר על האחריות שלהם, על הכשלים שעשו, ולא משנה אם מדובר בכשלים ברמה פלילית או משמעתית. עשרה ילדים נספו, יש כשלים חמורים שהוועדה מצביעה עליהם ואין אחראים. אנחנו מצפים גם למסקנות אישיות". 

על בתו שני ז"ל, סיפר אביה אריק: "שני הייתה יחד עם הקבוצה שנסחפה, קשה להיזכר. ביקרנו הרבה בנחל ובמקום שזה תפס אותה, היא הייתה במאסף של הילדים שנתפסו. מצמרר לחשוב על האירוע, שהם נכנסו לנחל במזג האוויר שהיה, יש טענות שלמות על התנהלות המכינה באותו יום. הם היו קבוצה של כמעט 20 חברים, 4 במאסף הספיקו לברוח, ואלו מקדימה שהיה להם יותר זמן גם הספיקו לברוח. הנספים היו בנקודה שבה לא היה להם לאן לברוח, לא היה סיכוי". 

נפתלי בנט אסון נחל צפית ועדת חקירה ממלכתית אביגדור ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד