א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
מוקשים מחוץ לבסיס

חיילים רוסים נכלאו כי סרבו להילחם נגד אוקראינה

מעל 140 חיילים רוסים נכלאו בשל סירובם להילחם נגד אוקראינה. המעצר מגיע על רקע מתיחות גוברת בשורות צבא רוסיה על רקע הפלישה לאוקראינה. "מוקשים הוצבו מחוץ לבסיס הצבאי ומי שינסה לברוח ייחשב לאויב וירו בו במקום"

חיילים רוסים נכלאו כי סרבו להילחם נגד אוקראינה
המלחמה באוקראינה: אילוסטרציה צילום: משרד ההגנה האוקראני

קבוצה של חיילים רוסים נכלאה במזרח אוקראינה בשל סירובם להשתתף במלחמה, הסיפור הוא חשיפה פומבית נדירה של המתיחות בשורות צבא רוסיה על רקע הפלישה.

מקסים גרבניוק, עורך דין שמנהל את ארגון ההסברה הצבאי במוסקבה (אגודה למען החייל) אמר שלפחות ארבעה חיילים רוסים הגישו תלונות בכתב לוועדת החקירה, בדרישה להעניש את הממונים שפיקחו על מעצרם.

"יש לנו כבר רשימה של 70 חיילים רוסים שהוחזקו כאסירים. בסך הכל הוחזקו כ-140 חיילים", הוסיף גרבניוק, שייצג את החיילים. בעדות כתובה אחת שנשלחה לתביעה ברוסיה ב-1 באוגוסט שהגיע לידי ה'גארדיאן' הבריטי, תיאר חייל כיצד לאחר שסירב לחזור לשדה הקרב, הוא נכלא ליותר משבוע בשטח לוהנסק שבשליטת הרוסים.

"כתוצאה ממה שאני מאמין היו טעויות טקטיות ואסטרטגיות שנעשו על ידי המפקדים שלי, והתעלמותם המוחלטת מחיי אדם, קיבלתי את ההחלטה לא להמשיך במבצע הצבאי", אמר ולדימיר, חייל ששמו שונה לפי בקשתו.

ולדימיר אמר כי הוא נעצר ב-19 ביולי והוכנס לחדר עם סורגים בחלון, שם הוחזק ללא אוכל עם 25 חיילים נוספים מהיחידה שלו שסירבו אף הם להילחם. זמן קצר לאחר מכן סיפר ולדימיר כי הועבר לעיירה בריאנסק בלוהנסק, שם הוחזק בבית ספר לשעבר, שהפך לבסיס צבאי עם כ-80 חיילים נוספים מיחידות שונות שסירבו באופן דומה להמשיך ולהשתתף בפעילות הפלישה.

לדבריו, הם נשמרו שם על ידי יחידה צבאית פרטית של כח וגנר, ארגון ידוע לשמצה שהואשם בביצוע הפרות זכויות אדם בזמן שנלחם לצד הצבא הרוסי באוקראינה. "הם אמרו לנו שמוקשים הוצבו מחוץ לבסיס הצבאי ומי שינסה לברוח ייחשב לאויב וירו בו במקום", כתב החייל.

"היה אוכל פעם ביום בצהריים, לא הייתה היגיינה בסיסית, כל הזמן לא סופק מסמך אחד שיסביר את המעצר שלנו, נכלאנו באופן בלתי חוקי", כתב ולדימיר, וביקש מהתובעים לפתוח בחקירה פלילית של שני קולונלים רוסים ורב סרן שלדבריו היו אחראים למעצר שלו.

משרד ההגנה הרוסי לא הגיב לבקשת ה'גארדיאן'. ולדימיר אמר כי בסופו של דבר הוא הצליח לעזוב את המקום לאחר שרופא צבאי המליץ ​​לו להתאשפז בשל פציעות שנגרמו לו מוקדם יותר במלחמה.

מספר מסמכי בית המשפט הרוסי חשפו בעבר כי מאות חיילים פוטרו בשל סירובם להשתתף בפלישה. אבל התלונות הכתובות הן העדויות הרשמיות הראשונות ששופכות אור על העונשים החמורים יותר העומדים בפני מי שמסרבים להילחם באוקראינה.

הקרמלין לא הכריז רשמית על מלחמה, כלומר חיילים עם חוזה שנבחרו להילחם יכולים לעמוד בפני פיטורין אך לא ניתן להעמידם לדין או לכלא, אמר מיכאיל בניאש, עורך דין שייצג בעבר חיילים שסירבו פקודות לנסוע לאוקראינה, בחוזה נאמר שהם יילחמו רק בתוך רוסיה אם וכאשר תתרחש פלישה לתוך רוסיה של צבא זר.

מלחמת אוקראינה רוסיה חיילים כלא צבאי כח וגנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד