כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
כדוריות נפץ

נחשף: האיש שבונה את החלק החשוב בפצצה של איראן

כלי תקשורת חשף את האיש שעומד מאחורי בניית החלק החשוב של פצצת האטום. האיש מומחה לחלק הכי חשוב שבלעדיו אין למעשה פצצה. זהותו הוסתרה על ידי משמרות המהפכה כדי להגן עליו, לאחר שכמה בכירים בארגון חוסלו בנסיבות מסתוריות

נחשף: האיש שבונה את החלק החשוב בפצצה של איראן
סעיד בורג'י צילום: צילום מסך

סעיד בורג'י, מומחה לחומר ממנו מרכיבים ראשי נפץ גרעיניים שהיה מעורב בניסוי הנפץ הגרעיני באתר "עבאדה" באיראן, הוא ראש המערכת שעובד על כדוריות נפץ ענקיות כפי שתראו בסרטון המצורף. כך חשף ערוץ הטלוויזיה Iran International.

האיש, חלק מארגון לחידושים ומחקר ביטחוני המזוהה עם משרד הביטחון האיראני. על פי הדיווח, הוא היום הבעלים של חברת מדע וטכנולוגיה Azar Afrooz Saeed Coating Company, חברה בת של Sepand Group גם בתחום הטכנולוגיה, ועומד בראש תוכנית להכנת נפץ גרעיני ותגובת שרשרת גרעינית, דבר חיוני ליצור פצצת אטום.

סעיד בורג'י

סעיד בורג'י היה בעבר תחת פיקוחו של מוחסן פרחיזדה, בפרויקט "אמד", תוכנית הגרעין של איראן, פרופסור מוחסן פרחיזדה היה ראש תוכנית הגרעין האיראנית במשמרות המהפכה האסלאמית ובמשרד ההגנה האיראני, פרופסור לפיזיקה גרעינית וראש המרכז למוכנות וטכנולוגיות, הוא חוסל ב-2020 על ידי אלמונים, במבצע שהאיראנים שייכו למוסד הישראלי.

במרץ 2019 חשף משרד האוצר האיראני כי בורג'י הוא מומחה לחומרי נפץ ומתכות שסייע למאמצי משמרות המהפכה לספק ציוד המשמש לבלימת פיצוצים. בורג'י עבד בעבר בפרצ'ין עם מדעני הגרעין הרוסים ויאצ'סלב דנילקו, וולדימיר פדלקו, על ניסויי תאי נפץ גבוהים ונפיצים הקשורים לנשק גרעיני.

בשנת 2011, בורג'י עבד על פרויקט הקשור ל-Mutafaz (מרכז מחקר ופיתוח טכנולוגיות פיצוץ והלם) באתר בשם "אחמדאבאד", בשנת 2010 פרסמה הטלוויזיה הרשמית של הרפובליקה האסלאמית תוכנית על ייצור כלי נפץ כדוריים ב"איספהאן" ושידרה ראיון עם סעיד בורג'י, בו הוא טען כי המכלים הללו משמשים בשדות פטרוכימיה ונפט.

חטיפת מסמכי הגרעין של איראן בטהראן על ידי המוסד, חשפה את הממדים הסודיים של תוכנית הגרעין של איראן. לפי מסמכים אלה, המשיכה איראן בתוכנית הצבאית שלה בדמות תת-פרויקט 110. התוכנית הארבע שנתית של איראן לפעילות הוכנה ויושמה בסוד והתמקדה בנפצים נויטרונים המשמשים ראשי נפץ גרעיניים. בקיץ 2018, לאחר שאיראן הבינה כי פרויקט הגרעין 'עבאדה' נחשף על ידי ישראל, הרפובליקה האסלאמית הרסה סופית את שדה ניסוי הנפץ, ב'עבאדה'.

איראן גרעין איראני שיראז פצצת אטום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד