כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
"הפרה גסה של דרכי התעמולה"

גנץ וסער עתרו וניצחו; הליכוד ישלם

יו"ר ועדת הבחירות הורה למפלגת 'הליכוד' להסיר מיידית פרסום מטעה מטעמה שהתחזה וסילף סלנג בחירות של 'כחול לבן'. 'הליכוד' חויבה בתשלום של 20,000 ש"ח הוצאות | כל הפרטים

גנץ וסער עתרו וניצחו; הליכוד ישלם
גדעון סער, בני גנץ/נתניהו צילום: אבשלום ששוני/אוליביה פיטוסי, פלאש 90

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון, השופט יצחק עמית, קיבל את עתירת מפלגת 'חוסן ישראל' (כחול לבן) ו'תקווה חדשה' נגד מפלגת 'הליכוד' והורה להם להסיר מיידית פרסום מטעה מטעמה. מפלגת 'הליכוד' חויבה בתשלום של 20,000 ש"ח הוצאות.

מפלגות 'חוסן ישראל' ו'תקווה חדשה' עתרו ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית בבקשה למתן צו האוסר על פרסום מטעה מטעם מפלגת הליכוד, בכל אתרי המדיה ועל הסרת הפרסום המטעה שכבר פורסם.

בעתירה נטען כי מפלגת חוסן ישראל ותקווה חדשה יצאה בפרסום תעמולת בחירות, לפיו לאחר הבחירות הם ירכיבו ממשלה יציבה בלעדי חה"כ ויו"ר הליכוד, בנימין נתניהו. הכיתוב נכתב על דמותו של חה"כ בנימין נתניהו.

לאחר שהפרסום יצא, טוענים העותרים כי מפלגת הליכוד החליטה לפרסם מודעה מטעמה ובחרה לעשות זאת באמצעות הפרסום המקורי, שינתה אותו למטרתה באופן שדמותו של חה"כ נתניהו, שונתה לדמותו של חה"כ אחמד טיבי ובמקום הכיתוב "נרכיב ממשלה יציבה בלעדיו" נכתב "נרכיב ממשלה איתו".

מימין, המקור עם תמונת נתניהו ברקע. משמאל, הזיוף; עם תמונת אחמד טיבי ברקע.

העותרים טוענים כי מפלגת הליכוד "לקחה פרסום מקורי של מפלגת חוסן ישראל ותקווה חדשה, עשתה בו שימוש ללא כל רשות תוך הפרה גסה של זכויות קנייניות, שינתה אותו למטרתה ואולם השאירה בפרסום המטעה את עיצובו, צבעיו וחמור מכן אף נושא שמן של העותרות כמי שכביכול אחראיות לפרסום מטעה באופן שלא רק מהווה הטעיה מכוונת אלא אף כדי זיוף על כל המשמעויות הכרוכות בכך...".

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, קיבל את העתירה, קבע כי מדובר בפרסום מטעה והורה למפלגת הליכוד להסיר מידית את הפרסום. כמו כן, חויבה הליכוד בתשלום של 20,000 ש"ח הוצאות העותרת.

בהחלטתו מציין השופט עמית: "בעיון בפרסומים דכאן, נמצא כי הפרסום מטעם המשיבה נחזה, בפן הצורני, להיות פרסום מטעם העותרות – ולכן הוא עלול להטעות את הבוחר הסביר, ולהפריע, באופן בלתי הוגן, לתעמולת הבחירות מטעם העותרות. המשיבה האריכה לבאר מדוע יש שונות בין הפרסומים, המאיינת את החשש שבוחר סביר יטעה. ואולם אין בכל ביאורים אלו היתר למפלגה כלשהי לפרסם פרסומים בשם מפלגה אחרת. אני מתקשה לחשוב על נסיבות כלשהן, שבהן פרסום על ידי מפלגה א', בשיוך המודעה למפלגה ב', לא יהווה הפרה ברורה של סעיף 13 לחוק דרכי תעמולה. על כל פנים, גם אם תיתכנה נסיבות נדירות וחריגות כאלו, הפרסום מושא העתירה אינו נופל בגדרן. משכך, כאמור, דינה של העתירה להתקבל".

ועדת הבחירות המרכזית בחירות לכנסת ה-25 מפלגת הליכוד כחול לבן - התקווה החדשה פרסום שיקרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד