כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

צפת: מארבעה ייצא אחד • ובמי יתמכו החרדים?

לא פחות מארבעה מועמדים מתמודדים על ראשות עיריית צפת - למי יש סיכוי לנצח? • אילן שוחט, ראש העיר המכהן, משוכנע שיזכה בתמיכת ש"ס, אך הדבר אינו בטוח

נוף צפתי. צילום: אלישמע סנדמן
נוף צפתי. צילום: אלישמע סנדמן



מערכת הבחירות בצפת תוכרע, כך מאמינים יודעי דבר, רק ברגע האחרון.

עד אז ימשיכו ארבעת המועמדים לתפקיד ראש עיר להתגושש ביניהם, לריב על מי ישים איזה פלקט איפה, ולצפות בכיליון עיניים להכרעה חרדית ודתית-לאומית.

כ-48% מאוכלוסיית צפת היא חרדית. לכאורה, אילו היו מתעקשים והיו מציבים מועמד מוסכם מטעמם, יש סיכוי שבתוספת קלה של תמיכה חילונית-מסורתית אולי גם דתית-לאומית, היו מצליחים - כדוגמת בית שמש, בה יש לחרדים אחוז דומה ולמרות זאת הצליחו החרדים לנצח בקרב על ראשות העיר, לפחות בקדנציה הקודמת.

אלא שעד כה מהלך כזה לא הצליח להבשיל בצפת. אולי כי לא נמצא מועמד מוסכם שסביבו יתלכדו כולם, תוך שהם מתגברים על היריבויות הפנים-חרדיות; אולי כי מדובר בצעד לא חכם וחסר סיכוי, באשר הוא יוביל לשנאה אנטי-חרדית בסגנון בית שמש; אולי אף גרוע מכך.

המועמדים הרצים לראשות הם:

• ראש העיר המכהן אילן שוחט. בשיחה עם אחד אחד העסקנים בעיר, הוא מספר כי בצפת בדרך-כלל לא נבחרו בשנית ראשי ערים מכהנים, והם נפלו בסיבוב שני. אבל כידוע לכל כלל יש יוצאים מהכלל, כך שקשה למי שחפץ להדיחו לבנות על כך.

שוחט מכהן מטעם מפלגת 'ישראל ביתנו'. לכאורה, לא ממש מפלגה אוהדת חרדים. ואכן, יש אנשים בציבור החרדי בצפת שמסתובבים עם בטן מלאה כלפי שוחט, לצד טענות שהתעצמו עם פתיחת האוניברסיטה המקומית שהביאה לצפת ערבים ועוד - מה שגרר התנגדות חרדית. אבל, גם החרדים מודים כי בסך הכול הוא היה ראש עיר טוב מבחינת צרכי העיר.

• המועמד השני הוא שוקי אוחנה - איש ליכוד, בעל קשרים עם ח"כים ושרים בצמרת התנועה.

• המועמד השלישי הוא שלמה חדד, הרץ תחת מטריה של מפלגה עצמאית בשם 'נר'. חרדי-ספרדי, אם תרצו ש"סניק, שאינו רץ במסגרת ש"ס. חדד אף קיבל את ברכת הגר"ח קנייבסקי והרב בניהו שמואלי.

• המועמד הרביעי הוא תמיר סבן, הרץ באופן עצמאי במפלגת 'מהפך'. דתי-לאומי, החובש כיפה סרוגה, אך אינו חלק מהממסד המקומי או הארצי של הבית היהודי.

לשאלת הסיכוי לנצח: בצפת יש כ-22 אלף בוחרים, מתוכם בחרו בפעם הקודמת כ-13500. הפעם צפויה ירידה קלה במספר המצביעים.

כפי המסתמן, עד לרגע האחרון לא יודיעו חלק גדול מהמפלגות החרדיות, אולי גם מפלגת הבית היהודי, במי הם תומכים, וזאת מתוך מגמה למקסם רווחים והישגים.

מי שקובע עבור הציבור הדתי-לאומי הוא הרב עזרא שיינברג. כיום יש להם נציג אחד במועצה עם אופציה להגדלה לשני מנדטים. ההערכות הן כי הרב יודיע ממש ביום האחרון למי נתונה תמיכתו.

יש מצב שלפחות אחת מהמפלגות החרדיות, אולי ת' ואולי מפלגה אחרת, יעשו כמותו, מתוך שיקול פוליטי - לפיו ברגע ששניים תומכים במועמד, סיכוייו לנצח גבוהים. המאבק והניסיון למקסם רווחים נוגע בעיקר בשאלה מי יקבל את הסגנות.

בש"ס עדיין לא החליטו, אבל נראה שיו"ר הסניף המקומי רונן גנון 'סגור' עם שוחט. בסביבתו של שוחט בטוחים, כי ש"ס תתמוך בו, והם ממתינים למכתב רשמי של הגר"ע יוסף. מלשכת דרעי נמסר כי עדיין אין כל החלטה.

גם ב'דגל התורה' טרם החליטו.

מי ירוץ איפה?

מכאן לפוליטיקה הפנים-חרדית.

לג' היו בקדנציה הקודמת שני נציגים – פנחס קליך ואייזיק ליפשיץ. ליפשיץ מוכר בעיר כאיש עשייה רב פעלים, אלא שלקראת הבחירות הנוכחיות החליט לפרוש. לדבריו, משום שתש כוחו. אחד העסקנים בעיר העריך כי העובדה שביקשו ממנו להזדהות בישיבת המועצה כאיש ת' (דגל) - היא שהפריעה לו. לא לשם כך עבד חמש שנים ללא לאות. אבל אין לכך אישור מפיו. מה שברור הוא שבאופן מעשי הזדהה כג', למרות החלטת קודקודי הסיעה שביקשו להזדהות לת'.

קליך נחשב למעשה לנציגם הבלעדי של חסידי ברסלב וכנציגו של הרב אליעזר קניג. הוא עצמו סירב להזדהות כאיש ת' והזדהה כג', אך קשה להניח שעם תמיכה של חסידות ברסלב לבד תעבור ג' את אחוז החסימה.

ת' – בבחירות הקודמות פרשה דגל מג' ונציגה בעירייה היה יהודה נדל, איש אמונו של ח"כ משה גפני. אם יעבדו נכון יש מצב שבבחירות הקרובות יגדלו לשני מנדטים. חלק מהתמיכה תושג, אולי, בעזרת מתנגדים לש"ס. אחת האפשרויות שהוצגה בפני היא קבוצה שתמכה בזאב שבבו, שהודח מרשימת ש"ס ללא הסברים רבים.

מי שמפעיל את חברי הרשימה של 'דגל' ואת העסקנים הוא הלל קרליץ, בנו של ראש עיריית בני ברק לשעבר מוטלה קרליץ.

הפעם תורכב רשימת 'דגל' מהנציג יהודה נדל, ומנציג נוסף שייצג את הכלל-חסידי – אליעזר לזר – ומעליו שלושה נציגים שינווטו את הפעילות – ברוך קלין גבאי צאנז, משה ישראלי אברך חסידי והרב רייך.

נציג שלישי לא בטוח שיהיה ריאלי ועדיין לא נבחר. הדיבורים הם על נציג של קהילת 'אור יקר- הרב ירמי הכהן - ש"סניקים שמעולם לא תמכו בש"ס. גם שמו של הרב פייבלזון צף ועלה.

היו שתכננו לאחד את רשימת ג' עם רשימת חב"ד, בטענה שאיחוד שכזה יגדיל את כוחה של המפלגה ל-5 אולי אף 6 מנדטים. בסופו של יום החליטה ג' להתאחד דווקא עם דגל, אולי משום הבנה שחסידות ברסלב לא תתן ידה לאיחוד כזה או אחר.

חב"ד – תנועת חב"ד רצה תמיד בנפרד וזכתה בבחירות האחרונות ב-2 מנדטים. נציגיהם: מספר 1 - משה אוחיון, שנוטה לתמוך בראש העיר המכהן, ומספר 2 - יום טוב סבח – שתמך דווקא בשוקי אוחנה, אך בסופו של דבר החליט לאחרונה לפרוש מהפוליטיקה. ההערכות הן שחב"ד תחלק את תמיכתה לשתי מחציות, כל אחת מהן תתמוך במועמד שונה.

בש"ס שולט על הנעשה בסניף הצפתי רונן גנון, מינוי של אלי ישי. הרשימה עצמה מורכבת בדרך כלל על ידו. השאלה הגדולה היא האם יאפשר זאת דרעי גם הפעם.

מספר 1 ברשימה היוצאת הוא שלמה אלבז, שפרש בשל בעיות אישיות. מספר 2 הוא זאב שבבו שהודח כאמור מהרשימה.

נכון לעכשיו השמות המובילים הם נהוראי לחינאי וציון אפרייט, אך דרעי עדיין לא הגיע לשטח והכרעה מעשית אין.
צפת ראש העיר ש''ס בחירות הגר''ע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד