כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
קירב יהודים לאביהם שבשמים

אחיהם של גדולי ישראל: רבי יוסף מאיר דויטש זצ"ל

בביה"ח סורוקה בבאר שבע נפטר הערב הרב יוסף מאיר הכהן דויטש זצ"ל מבני ברק, מי שבעבר הקים וניהל את צרכניית פוניבז' המפורסמת ועסק רבות בקירוב רחוקים ורישום בערי הדרום. בן 74 בפטירתו. המנוח הינו אחיהם של הגרב"ש והגר"א דויטש. הלוויתו הלילה בבני ברק  

אחיהם של גדולי ישראל: רבי יוסף מאיר דויטש זצ"ל
רבי יוסף מאיר הכהן דויטש זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: מבית החולים 'סורוקה' בבאר שבע מגיעה הערב (ראשון) הידיעה המעציבה על פטירתו של הרב הצדיק רבי יוסף מאיר הכהן דויטש זצ"ל, לאחר שנפל באחרונה בבאר שבע ואושפז בבית החולים במצב קשה, והוא בן 74 בפטירתו.

המנוח זצ"ל נולד בי"ט טבת תש"ח בעיר התורה והחסידות בני ברק, לאביו רבי בנימין זאב דויטש ז"ל, מי שנודע כיד ימינו של הרב מפוניבז' זצ"ל ואף היה למנהלה של ישיבת פוניבז' עשרות בשנים. ולאמו מרת לאה ע"ה לבית אדלר. 

בבחרותו למד במוסדות ישיבת פוניבז' וכן בישיבת 'בית מאיר' בבני ברק. בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו מרת ורדה שתחי', לבית ארנפלד ויחד עמה בנה את ביתו בעיר בני ברק. 

רבי יוסף ז"ל עסק רבות בקירוב רחוקים הן בתקופת הפעילים באזור באר שבע וערי הדרום ועסק רבות בחזרה בתשובה ובקירוב יהודים לאביהם שבשמים ורישום למוסדות תורניים. 

לפרנסתו היה הראשון שניהל צרכנייה לבני תורה בעבר היה זה צרכניית פוניבז' ברחוב מעיינה של תורה, ובהמשך הפכה את שמה לצרכניית בני תורה. עמד רבות לימין אביו רבי בנימין זאב ז"ל בניהול בתי אבות פוניבז'. 

היה מדקדק גדול במצוות לצד היותו תלמיד חכם ובעל ראש חזק בלימוד כאחיו לבית משפחת דויטש, ר' יוסף היה מחזר ומהדר אחר קניית ארבעת מינים מהודרים ביותר, כן היה מקפיד כי לא יחללו שבת במקוואות בעיר בני ברק והיה מזדעק ליד מקוואות שטובלים רבים המשיכו להשתמש במקווה סמוך לשקיעה. 

אחד מוותיקי תושבי הדרום סיפר ל'בחדרי חרדים': "ר' יוסף היה איש צדיק, משרידי דור הנפילים של ה"פעילים". זכה להכניס מאות ואולי אלפים תחת כנפי השכינה. מאות בתים של שומרי תורה ומצוות. כיתת רגליו מבית לבית לרשום ילדים למוסדות, וכל זאת עד התקופה האחרונה בכל רחבי הנגב למען קירוב רחוקים אותם ליווה במשך שנים רבות. הוא היה המייסד של התיכון החרדי לבנות 'נווה יוכבד' הקהילות החרדיות בדרום, בתחילה בבאר שבע ואחרי כן הועבר לאופקים". 

אחד ממכריו מספר ל'בחדרי חרדים' כי הנפטר היה איש צדיק שעשה חסדים בלי הפסקה, "הייתה לו את הצרכנייה של פוניבז' שהייתה בעיקר מיועדת למשפחות נזקקות וקשות יום או אברכים, הוא היה משלם מכיסו ומוחק חובות למשפחות שלא יכלו לשלם, תמיד ראו אותו עוסק בחסד, הוא היה כתובת להרבה אנשים שחיפשו סיוע בהרבה דברים, אדם עם לב זהב שרק היה מחפש איך לסייע לשני, חבל על דאבדין, ווי להאי שופרא דבלי בארעא".

כל חייו עסק בחסד, והיה בעל מידות תרומיות, צהלתו בפניו תמיד, היה תמיד עוזר לכל נצרך בכל כוחו ומאודו. היה קשור בלו"נ לאחיו הגרב"ש דויטש שליט"א לרפו"ש ואף שהה לצידו בביה"ח במשך כל חג השבועות האחרון.

לפני כחודש התמוטט בפתאומיות במדרשייה בבאר שבע והתגלה כי סובל משטף דם במוחו ומאז מצבו הוגדר קשה מאוד.

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, בנים ובנות חתנים וצאצאים. אחיו הם גדולי ישראל וראשי הישיבות, הגאון רבי ברוך שמואל הכהן דויטש לרפואה שלמה, ראש הישיבה הגאון רבי אשר הכהן דויטש, מנהיג 'הפלג הירושלמי', הרב מרדכי מבני ברק, והרב יעקב מירושלים. 

מסע הלוויה ייצא הלילה בשעה 12:30 מבית המדרש תלמידי ישיבת פוניבז' צעירים ברחוב האדמו"ר מצאנז 10 בבני ברק, לבית החיים סגולה בפתח תקווה, שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

הרב אשר דויטש הרב ברוך שמואל דויטש ישיבת פוניבז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד