כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

בג"צ אמר לא לגיוס מיידי של בני הישיבות • פרוטוקול

בג"צ הוציא היום החלטה בנושא חוק הגיוס • נדחו העתירות שדרשו גיוס מיידי של בני הישיבות • השופטים מגבים את סמכות שר הביטחון להחליט מתי לממש את החוק

חרדים בלשכת גיוס. צילום: פלאש 90
חרדים בלשכת גיוס. צילום: פלאש 90

בג"צ, בראשות השופט אשר גרוניס, הוציא היום פסק בנושא תלמידי הישיבות וחוק הגיוס.

"ביום 21.2.2012 קבע בית משפט זה, ברוב דעות, כי חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם, התשס"ב-2002, הידוע כחוק טל, לא יוארך, וכי תוקפו יפוג ביום 1.8.2013. בשתיים מבין שלוש העתירות שבכותרת (בג"ץ 5823/12 ובג"ץ 6704/12) מבוקש לצוות על המשיבים לאכוף את חוק שירות בטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986 (להלן – חוק שירות בטחון), על תלמידי הישיבות, עם פקיעתו של חוק טל".

"ביום 15.11.2012 החליט מותב תלתא (הנשיא א' גרוניס, המשנָה לנשיא מ' נאור והשופטת ע' ארבל) להוציא צו על תנאי בן שלושה ראשים. הראש הראשון והעיקרי הורה לשר הביטחון (הוא המשיב 1) לנמק "מדוע אינו פועל לגיוסם לשירות צבאי של אלה שגיוסם נדחה בצו דחיית שירות ואשר גילאיהם כיום בין 19 שנים ל-30 שנים".

לאחר שהזכירו את השתלשלות הענינים, סיכמו השופטים:

"צו הביניים המבוקש (על פי הבקשה מיום 16.7.2013) מכוון להביא לגיוס מיידי של בני הישיבות שאמורים היו להתגייס החל מיום 18.8.2013. במלים אחרות, הצו יביא לביטול החלטתו של שר הביטחון לדחות את מועד הגיוס של אלה שנקראו להתגייס מחודש זה ועד לחודש אוקטובר הקרוב. מן החומר שהובא בפנינו עולה כי חלוף הזמן הינו בעל השלכה אף לגבי בני ישיבות רבים אחרים. כך סעיף 20 לחוק שירות ביטחון קובע מסגרות זמן שונות לגבי מועד ההתייצבות לשירות. סעיף 20(ג2) לאותו חוק מורה כי חלוף הזמן יביא להפחתה בשיעור ישיר של תקופת השירות הצבאי".

"על רקע הוראות אלה, העלינו בדיון מיום 20.8.2013 את האפשרות לפיה יינתן צו ביניים המורה כי מעתה ועד להתפתחות רלוונטית (כגון, קבלתו של חוק חדש) לא תהא כל נפקות לחלוף הזמן לגבי תקופות השירות. במלים אחרות, בני הישיבות לא יפיקו יתרון, מבחינת קיצור תקופת השירות הצבאי או תקופה רלוונטית אחרת, כתוצאה מכך שבשלב הנוכחי לא נפלה הכרעה בשתי העתירות העוסקות בגיוסם לשירות צבאי. העותרים הביעו התנגדות למתן צו כאמור ועמדו על בקשתם שמשמעותה גיוס מיידי של בני הישיבות. הפרקליטה שהתייצבה מטעם פרקליטות המדינה, וכן הפרקליט שהופיע מטעם הכנסת, הודיעו על הסכמתם".

"אנו סבורים שלעת הזו אין ליתן את צו הביניים שנתבקשנו לתיתו. אילו החלטנו להוציא את צו הביניים המשמעות הייתה, במידה רבה, שכבר בשלב זה, ועוד בטרם דיון בעתירות לגופן, העתירות מתקבלות. שהרי יש לזכור שקבלת העתירות משמעה ציווי על המשיבים 4-1 לגייס את בני הישיבות. לעומת זאת, מתן צו ביניים שמקפיא את מירוץ הזמן אין משמעו המעשי קבלה של העתירות, אך הוא מונע הפקת יתרון כלשהו בתקופת הביניים עד להכרעה בעתירות או עד להתפתחות בעלת רלוונטיות".

"אשר על כן –

א) מוצא צו על תנאי על פי הסעדים המבוקשים בשתי העתירות. צו על תנאי זה יבוא תחת הצו על תנאי שהוצא ביום 15.11.2012.

ב) ניתן בזה צו ביניים המונע החל מהיום הפחתה של תקופת שירות או כל תקופה רלוונטית אחרת לעניין גיוסם ושירותם של בני ישיבות.

ג) שלוש העתירות שבפנינו יובאו לדיון ביום 8.12.2013, שעה 09:00. תצהירי תשובה לגבי הצו על תנאי שהוצא היום יוגשו עד 20 ימים לפני הדיון".

הצו על תנאי לא הוצא לגבי כל המבוקש בשתי העתירות. הצו המצומצם הוצא לאחר שהמשיבים הודיעו כי נעשות הפעולות הנדרשות על מנת לגייס לשירות סדיר את ילידי השנים 1994 ו-1995.
חוק הגיוס בגץ עתירה גיוס דחייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד