ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
תובע חצי מיליון ש"ח

קו ההגנה בתביעת דיבה: "מותר לי להכפיש, כי הוכפשתי בעצמי"

ח"כ לשעבר זהבה גלאון ופעילי שמאל נוספים הגישו תצהירים בתביעת הדיבה על הכפשה שהגיש נגדם אזרח ישראלי שירה למוות במחבל שניסה לפגוע בביתו הקטנה ובו. "גם אנחנו הוכפשנו פעם ברשתות החברתיות, ומעולם לא חשבנו לתבוע"

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: Jamal Awad/Flash90

קו ההגנה של יו"ר מרצ המיועדת בתביעת דיבה: מותר לי להכפיש, כי הוכפשתי בעצמי בעבר. ח"כ לשעבר זהבה גלאון ופעילי שמאל נוספים הגישו תצהירים בתביעת הדיבה שהגיש נגדם יהושע שרמן, מי שב-2019 ירה למוות במחבל שניסה לפגוע בביתו הקטנה ובו, לאחר שהנתבעים כינו אותו "רוצח". קו ההגנה המרכזי של הנתבעים מקורי במיוחד: 'גם אנחנו הוכפשנו פעם ברשתות החברתיות, ומעולם לא חשבנו לתבוע'.

כמעט שנתיים לאחר שיהושע שרמן, תושב אלון מורה שירה למוות יחד עם אדם נוסף במחבל שניסה לפגוע בביתו, בו ובעוברי אורח, תובע חצי מיליון ש"ח בגין הוצאת לשון הרע את ארגון 'בצלם', ח"כ לשעבר זהבה כלאון, הבלוגר יוסי גורביץ, דין יששכרוף דובר 'שוברים שתיקה' לשעבר ומי שכיהן כמזכ"ל 'שלום עכשיו', יריב אופנהיימר, הגישו הנתבעים את תצהירי העדות הראשית מטעמם.

האירוע שבמרכז התביעה שהגיש שרמן באמצעות עו"ד ברק קדם ממשרד ארבוס-קדם-צור אירע במהלך אפריל 2019, אז יידה מחבל אבנים לעבר מכוניתו בצומת הביתות, דרומית לשכם, ואף פגע בה. לאחר הפגיעה התנפל המחבל על רכבו של שרמן, שלף סכין וניסה לפתוח את הדלתות במטרה לרצוח את בתו הקטנה שישבה מאחור. שרמן צעק למחבל בערבית שיתרחק, דרך את נשקו האישי כדי להרתיעו – ומשכל אלה לא עזרו ירה לעברו של המחבל יחד עם נהג משאית ששהה במקום. לאחר שהבחינו השניים שהמחבל מנסה להתרומם עם הסכין, ביצעו בו ירי נוסף, ובכך מנעו מהמחבל לפגוע בהם ובעוברי האורח במקום.

יהושע שרמן לאחר האירוע

כשבועיים לאחר האירוע, ארגון 'בצלם' פרסם "תחקיר" שעד מהרה התברר כשקרי לחלוטין, כפי שאף קבעה המשנה לפרקליט המדינה עו"ד נורית ליטמן. התחקיר המסולף פורסם תחת הכותרת "מתנחלים הוציאו להורג הצבא טייח את המעשים". בנסיבות אלה, החליט שרמן להגיש תביעה נגד הארגון וגם נגד מי שהדהדו את ה"תחקיר" ברשתות החברתיות ובעיתונות הכתובה. גלאון צייצה בטוויטר כי שרמן ביצע הוצאה להורג, אופנהיימר כינה זאת "הוצאה להורג בצהרי היום", וגורביץ ויששכרוב פרסמו מאמרי דעה נגד שרמן.

עו"ד ברק קדם: צילום עדי לם

"העובדה כי גיבור ישראל הופך במחי מקלדת לרוצח, היא בלתי נסבלת", נכתב בתביעה. כעת הגיע תורם של הנתבעים להגיש את תצהיריהם על-מנת לתמוך בטענתם כי לא הוציאו את דיבתו של שרמן. אלא שקו ההגנה המסתמן מתצהירים אלה רחוק מלהיות סטנדרטי. במקום להתמקד בהגנות שמעניק חוק איסור לשון הרע כמו 'הגנת תום הלב' או 'אמת דיברתי', בחרו הנתבעים להציג קו הגנה שספק אם אכן יכול לסייע להם.

כך למשל, הצהירה גלאון: "לכל אורך השנים הייתי כתובת לאין סוף פרסומים קשים נגדי, אלפים על אלפים, לרבות הכפשות ונאצות קשות ואיומות אך מעולם לא הגשתי תביעת דיבה בגין פרסום כזה ברשתות החברתיות". קו הגנה דומה מופיע גם ביתר התצהירים, שעמוסים רובם ככולם בפרסומי עבר אלימים, רווי קללות וגידופים, נגד הנתבעים מהרשתות החברתיות ו'טוקבקים', וכן בדוגמאות לאופן השיח הבוטה ברשתות החברתיות ותגובות בוטות נוספות לציוצים שעוסקים ב"תחקיר" של 'בצלם'. אופנהיימר טען בתצהירו כי "התביעה היא ניגוח אישי שלי וניסיון 'להכניס לי', להעניש אותי על פעילותי נגד מפעל ההתנחלות".

כזכור המשנה לפרקליט המדינה נורית ליטמן כתבה לח"כ תמר זנדברג במאי 2020 כי ניסיון הפיגוע שאירע באפריל 2019 סמוך לכפר חווארה בשומרון נחקר על ידי המשטרה, ובחינת תיק החקירה מעלה כי חומרי החקירה אינם מבססים חשד לביצוע ירי שלא כדין. עוד נאמר, כי הסרטונים שתיעדו את הפיגוע, כמו גם שאר הממצאים בזירה, תומכים בגרסת היורים. "נמצאה סכין בזירה, סמוך למקום נפילתו של אל פתאח. כמו כן זוהתה פגיעת אבנים בחזית הרכב של שרמן וגם נמצא קליע בתוך הרכב. חומרי החקירה לא מבססים חשד לביצוע ירי שלא כדין".

מלשכתה של ליטמן נמסר עוד ב-2020 "מוטב היה כי עורכי התחקיר מטעם בצלם היו נוקטים משנה זהירות בטרם הקביעה כי "מתנחלים הוציאו להורג והצבא טייח את מעשיהם", מוטב היה להמתין לתוצאות החקירה בטרם הגעה למסקנה האמורה. יתרה מכך, לא הועברה על ידי בצלם למשטרה כל ראיה שיש בה כדי לתמוך בנטען על ידם".

פיגוע טרור שכם מחבל פלסטיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד