י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מדד הקול הישראלי

מה הכי חשוב למצביעים החרדים והנתון שעשוי להכריע בין הגושים

מדד הקול הישראלי שפורסם ע"י המכון הישראלי לדמוקרטיה מעלה נתון שיתכן ויגרום להכרעת הפלונטר הפוליטי. על פי הסקר, כ-20% מהמצביעים הערבים מתכוונים להישאר בבית מה שיעלה את ערך הקולות של גוש הימין | עוד בסקר: מה הכי משפיע על המצביעים לפני בחירתם

מה הכי חשוב למצביעים החרדים והנתון שעשוי להכריע בין הגושים
הצבעה בקלפי צילום: פלאש 90

על פי סקר שנערך ע"י המכון הישראלי לדמוקרטיה, בעוד שלושה רבעים (75%) ממי שהצביעו בבחירות הקודמות למפלגות שהרכיבו את האופוזיציה ציינו כי יצביעו שוב לאותה מפלגה ו-9% נוספים יצביעו למפלגה אחרת שנמנתה על גוש זה, בקרב מפלגות הקואליציה פחות ממחצית (45%) מאלו שהצביעו להן ציינו כי יצביעו שוב לאותה המפלגה ועוד 15% יצביעו למפלגה אחרת שנמנית על גוש זה. היחידה שיוצאת דופן בקואליציה היא יש עתיד - 72% מבוחריה ציינו כי יצביעו לה שוב בבחירות הקרובות.

21% מהערבים שהצביעו בבחירות האחרונות אינם מתכוונים להצביע, לעומת 2% בלבד בקרב היהודים. במעבר בין הגושים, קיימת יציבות בגוש הימין לעומת ניידות במרכז-שמאל.

המעבר בין הגושים: 9% ממצביעי הקואליציה לשעבר ציינו כי יצביעו בבחירות הקרובות לאחת ממפלגות האופוזיציה לשעבר (רובם – מצביעי ימינה. הנתונים נאספו לפני הקמת מפלגת "הרוח הציונית"), אך פחות מ-1% ממצביעי מפלגות האופוזיציה מדווחים כי יחצו את הקווים ויצביעו בבחירות הקרובות לאחת ממפלגות הגוש השני.

מה משפיע על המצביעים? 

מדובר רבות בשאלה מה משפיע על ההחלטה של הישראלים עבור איזו מפלגה להצביע, כאשר הוויכוח הנצחי הוא האם זה ראש המפלגה או עמדותיה בנושאים השונים. שאלנו אפוא: "מבין הגורמים הבאים איזה גורם ישפיע במידה הרבה ביותר על החלטתך עבור איזו מפלגה להצביע בבחירות הקרובות?". התשובות האפשריות היו: עמדות המפלגה בנושא חוץ וביטחון, עמדות המפלגה בנושאי דת ומדינה, עמדות המפלגה בנושא יוקר המחייה והכלכלה, עמדות המפלגה בנושא משבר האקלים, מי עומד בראש המפלגה. מצאנו כי עמדות המפלגה בנושא יוקר המחייה והכלכלה הן כיום הגורם מספר אחת בהחלטה עבור איזו מפלגה להצביע, ואילו מי שעומד בראש המפלגה הוא במקום השני בשיעורים נמוכים בהרבה.

מדרג זה נמצא הן אצל היהודים הן אצל הערבים וכן באותה מידה בכל שלושת המחנות הפוליטיים (יהודים)! עם זאת, בעוד בקרב היהודים רק מיעוט, אם כי גדול, ציינו במקום הראשון את עמדות המפלגה בנושא כלכלה ויוקר המחייה (41%), הרי שבקרב המרואיינים הערבים רוב גדול בחרו בתשובה זו (59.5%). עוד הבדל בין המדגמים הוא שמקרב היהודים 27% ציינו כי הסיבה העיקרית עבורם להצבעה עבור מפלגה זו או אחרת היא מי שעומד בראש המפלגה, בעוד שאצל הערבים רק 10% ציינו זאת כסיבה העיקרית.

פילוח המרואיינים היהודים לפי גיל מעלה כי עמדות המפלגה בנושא כלכלה ויוקר המחיה מרכזיות במידה הרבה ביותר בקבוצות הגיל הצעירות.

פילוח המרואיינים היהודים לפי הגדרה עצמית דתית מעלה כי בקרב החרדים (22%) והדתיים (25%) עמדות המפלגה בנושא כלכלה ויוקר מחיה נמצאות ברק מקום השני, כאשר בראשון – עמדות המפלגה בנושא דת ומדינה (חרדים: 52%; דתיים: 33%).

נתון בולט נוסף הוא השיעור הנמוך של המרואיינים שבחרו בעמדות המפלגה בנושאי חוץ וביטחון כסיבה המרכזית להחלטתם לאיזו מפלגה להצביע (11%), ככל הנראה בגלל התקופה הארוכה שבה נושא הביטחון רגוע יחסית. ואולם יש להניח כי אם תהיה החמרה של האיום הבטחוני, הנושא ישוב ויעלה לראש סולם העדיפויות של הבוחרים.

המנהיג או המועמדים?

בכל הנוגע לזהות המנהיג, 39% מהציבור ציינו כי רק או בעיקר זהות המנהיג משפיעה על החלטתם לאיזו מפלגה להצביע, 36% השיבו כי השפעת זהות המנהיג ורשימת המועמדים היא שווה ורק 13% ציינו כי רק או בעיקר רשימת המועמדים היא שמשפיעה עליהם. בקרב הציבור היהודי, זהות המנהיג מרכזית יותר מבציבור הערבי (43% לעומת 22%).

לפי הממצאים, השיטה המועדפת היא פריימריז פתוחים (32.5%). במקום השני, נמצאות השיטות של פריימריז בקרב חברי מרכז המפלגה ופריימריז בקרב חברי ועידת המפלגה (25%). תמיכה מועטה בהרבה נמצאה לבחירת מועמדי המפלגה על ידי המנהיג (11%) או על ידי ועדה מסדרת של המפלגה (7%). יש לציין כי שיעור גבוה מאוד, כרבע מהמרואיינים, ציינו שאינם יודעים.

מדד הקול הישראלי יולי 2022 נערך על-ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר, שנערך באינטרנט ובטלפון (השלמות של קבוצות שאינן מיוצגות כראוי במרשתת) בין התאריכים 25-27/7/2022, רואיינו 600 איש ואשה בשפה העברית ו-150 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.59% ± ברמת בטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון מדגם. לקובץ הנתונים המלא ראו- https://dataisrael.idi.org.il

בחירות לכנסת ה-25 המכון הישראלי לדמוקרטיה סקר פוליטי סקר דעת קהל דעת קהל חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד