ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
בניגוד להצהרות הארגון

הטליבאן גורר המדינה לאחור: "אישה היא יצור חסר אונים"

לאחר השתלטות הטאליבן על אפגניסטן בתום עזיבה קטסטרופלית של ארה"ב מאפגניסטן בשנה שעברה, הטאליבן ניסה לשדר פתיחות לערכי המערב בניסיון לקבל לגיטימציה וסיוע בינלאומי. אך הצהרות לחוד ומעשים לחוד, הטאליבן חזר לסורו ומדכא נשים בצורה קשה

הטליבאן גורר המדינה לאחור: "אישה היא יצור חסר אונים"
אזרחים באפגניסטן צילום: Pixabay

באפגניסטן נאסר על בנות מבתי ספר תיכוניים ועל נשים לנסוע מרחק משמעותי ללא קרוב משפחה גבר. לגברים נאמר במשרדי הממשלה לגדל זקן, ללבוש בגדים אפגנים מסורתיים ולהפסיק לעבוד בזמני תפילות.

מוזיקה נאסרה רשמית, ושידורי חדשות זרות, תוכניות טלוויזיה וסרטים הוסרו מגלי השידור הציבוריים. במחסומים לאורך הרחובות משטרת המוסר מענישה נשים שאינן מכוסות מכף רגל ועד ראש בבורקות ובכיסויי ראש בפומבי.

שנה לתוך שלטון הטליבאן, אפגניסטן נדחקת אחורה בזמן. השליטים החדשים במדינה, ניצחו לאחר שני עשורים של התקוממות, הקימו מחדש את האמירות הנשלטת על ידי פרשנות קפדנית של החוק האסלאמי והוציאו מבול של צווים שמצמצמים את זכויות הנשים, מגבילים עיתונאים ומוחקים למעשה כל שריד של מנהיגות אמריקאית.

כדי לאכוף את גזירותיהם ולבטל את ההתנגדות, ממשלת הטליבאן החדשה נקטה בטקטיקות של מדינת המשטרה כמו חיפושים מדלת לדלת ומעצרים שרירותיים - וגררה גינוי נרחב מצד ארגוני זכויות אדם בינלאומיים. הטקטיקות הללו הביאו פחד בחייהם של המתנגדים לשלטונם, וניתקו את המדינה מסיוע לפיתוח וסיוע חוץ.

מיליונים הפכו מובטלים לאחר שעבודות בשגרירויות זרות, צבאות וארגונים לא ממשלתיים נעלמו כמעט בן לילה, ילדים שסובלים מתת תזונה הציפו את בתי החולים של הבירה קאבול בחודשים האחרונים ויותר ממחצית האוכלוסייה מתמודדת עם חוסר ביטחון תזונתי מסכן חיים.

ראשי הטליבאן מתעקשים כי יש להם תמיכה ציבורית עמוקה בשינויים הללו. המשרד "לקידום מידות טובות", שהוציא את הגזירות, אומר כי הגזירות סייעו להחזיר את מעמדה המסורתי של אפגניסטן כאומה אסלאמית קפדנית. "כל הגזירות הללו נועדו להגנת נשים, לא לדיכוי נשים", אמר מוחמד סאדיק עקיף, דובר המשרד.

כשנשאל על גזירת הנסיעה של נשים שמחויבות בליווי של גבר, השיב עקיף: "אישה היא יצור חסר אונים וחסר כוח. אם אישה יוצאת למסע לבד, במהלך המסע היא עלולה להתמודד עם בעיה שהיא לא יכולה לפתור בעצמה". לדבריו, אוטובוסים ומוניות לנסיעה לטווח ארוך קיבלו הוראה שלא להסיע נשים הנוסעות לבדן.

מוזיקה נאסרה, אמר עקיף, והסביר זאת "מכיוון שהנביא שלנו אומר שהאזנה למוזיקה מפתחת צביעות בלב האדם, דיווחי חדשות זרות ותוכניות בידור הפנו אנשים נגד התרבות האפגנית".

אפגניסטן טאליבן נשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד