י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
חשש מדליפה

נמשכת הפגזת תחנת הכוח הגרעינית: התושבים נמלטים

הדרמה סביב תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה שבאוקראינה, נמשכת, ולמרות ששני הצדדים מבינים היטב את חומרת העניין, ושניהם מצהירים כי לא ירו ולו פגז אחד לעבר התחנה, בפועל ממשיכים ליפול סביבה פגזים, כשכל צד מאשים את הצד שכנגד בירי הפרובוקטיבי והמסוכן כל כך

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: pixabay

מאז החלו ההפגזות על תחנת הכוח הגרעינית טוענת רוסיה כי מדובר בפרובוקציה אוקראינית שמסכנת מאוד את אזרחי אוקראינה ושכל מטרתה להשחיר את פניה של רוסיה. באוקראינה לעומת זאת מציגים עמדה הפוכה לחלוטין, וטוענים כי הירי מבוצע כולו על ידי הרוסים שתוקפים אזור שנמצא בשליטה של עצמם, מכלים ארטילריים שלהם, וזאת במטרה להפעיל 'סחיטה גרעינית' על ממשלת אוקראינה.

כבר בשלבים הראשונים של ההתרחשויות אמר זלנסקי כי "רוסיה ביצעה מעשה טרור חסר כל בושה לעיני העולם כולו". לדבריו, רוסיה עושה שימוש ציני בתחנת הכוח הגרעיני, ובכל פעם שאוקראינה מתקדמת מעט בניסיונותיה להחזיר לעצמה את השליטה בחרסון או בדונבאס, רוסיה משגרת מספר פגזים לעבר תחנת הכוח הגרעינית, כדי להזכיר לאוקראינה שיש ביכולתה לגרום לקטסטרופה של ממש בתוך שטחי אוקראינה, ושתגרום למותם של רבבות אוקראינים, ולהפיכתו של שטח נכבד מאדמת אוקראינה לבלתי ראוי למגורים, כפי שאירע באסון צ'רנוביל.

עוד לפני האירועים הללו פרסם יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודעה, בה דרש לאפשר לצוותים מטעם הסוכנות לבקר בזפוריז'יה, על מנת לבחון את ההתנהלות במקום ולבדוק אם יש צעדים שחשוב לנקוט כדי למנוע אסון רדיואקטיבי. רוסיה התנגדה לכך והתעלמה מהדרישה של יו"ר סבא"א במשך זמן רב.

הגרסה העדכנית של רוסיה היא שהיא אינה יכולה לאפשר כניסה של פקחי סבא"א למתחם תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה, משום שאוקראינה תוקפת את האזור, ורוסיה אינה יכולה לערוב לביטחונם של הפקחים הבינלאומיים. לכן, את הטענות יש להפנות כלפי אוקראינה, וכשזו תפסיק לתקוף את תחנת הכוח בירי ארטילרי, או אז תסכים רוסיה לפתוח את המקום לביקור של פקחי האו"ם.

אתמול (ראשון) טען זלנסקי כי במסגרת הפרובוקציות שמבצעת רוסיה, היא העמידה סוללה ארטילרית בקרבת מקום לתחנה, תלתה עליה דגל אוקראינה וביצעה ירי, ככל הנראה תוך תיעוד האירוע, על מנת 'להוכיח' כי מי שיורה בתחנת הכוח הגרעינית אוקראינה. על פי הדיווחים, תושבי העיירה אנהורד, הסמוכה לתחנת הכוח הגרעינית, החלו להימלט ממנה בהמוניהם, כשהמוני כלי הרכב נוסעים כולם בכיוון היציאה מהמקום, מתוך חשש לאסון גרעיני כבד שיבוא על האזור כולו.

הנזק החמור של אסון הדליפה בכור המפורסם בצ'רנוביל, נותר צרוב בעומק התודעה האוקראינית, וכשהאזרחים באזור שומעים את הפיצוצים ומבינים שכל פגז כזה יכול לפגוע במחסן שבו מוטמנת פסולת גרעינית ולגרום לדליפה משמעותית, או חמור מכך לפגוע במערכת הקירור של הכורים הגרעינים ולגרום להתכתם ולדליפה גדולה שבעתיים, הם לא מחכים לראות מי מבין הצדדים צודק, וממהרים להימלט על נפשם.

הנשיא האוקראיני זלנסקי פרסם בהקשר זה אזהרה מיוחדת, בה הזהיר כי כל אחד מאנשי הכוחות הרוסיים המשתתפים במתקפה על תחנת הכוח הגרעינית, צריך לקחת בחשבון שהוא יהפוך ליעד ומטרה באופן אישי, של מיטב אנשי הבטחון האוקראיניים. "סוכני הביון המעולים שלנו יזהו אתכם, ולאחר מכם יענישו אתכם אחד אחד, עד האחרון שבכם", הוא הבטיח.

מלחמת אוקראינה רוסיה כור גרעיני מלחמה גרעינית פצצה גרעינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד