י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
טוב מאוחר מלעולם לא

שונה שם הפארק על שם ראש העיר שהסגיר יהודים לנאצים

ברשימה שנתן ראש עיר בהולנד לנאצים, היו 250 יהודים, ועד שנת 1951 נותרו בעיר רק 27 מהם, לאחר שראש העיר בגד בתושבים היהודים והסגיר אותם לנאצים | העיר ממוקמת כ-150 קילומטרים צפונית-מזרחית לבירת הולנד אמסטרדם

 שונה שם הפארק על שם ראש העיר שהסגיר יהודים לנאצים
אילוסטרציה צילום: Pixabay

עיר הולנדית שינתה את שמו של פארק שנקרא לכבודו של ראש עירייה מימי השואה שנתן רשימה של יהודים שחיים באזור לנאצים ובכך הביא למותם. עיריית הוחפיין (Hoogeveen) שינתה את שמו של פארק שהיה על שם ראש עיר בזמן השואה, השם 'טג'למה פארק', הפך ל'פארק עירוני'.

העיר ממוקמת כ-150 קילומטרים צפונית-מזרחית לבירת הולנד אמסטרדם, ואוכלוסייתה מונה כ-55,000 איש. ברשימה שנתן ראש עיר בהולנד לנאצים, היו 250 יהודים, ועד שנת 1951 נותרו בעיר רק 27 מהם.

ג'ץ טיאלמה, היה ראש עיריית הוחפיין במשך 30 שנה עד סביבות 1958. היסטוריון מקומי גילה בשנת 2020 שהוא היה ראש העיר הראשון בהולנד הכבושה בידי הנאצים שנתן רשימה של יהודים מקומיים לנאצים לאחר הפלישה ב-1940.

בסביבות 250 יהודים היו ברשימה שנתן לגרמנים. עד 1951, רק 27 יהודים התגוררו בעיר, כך לפי המוזיאון ההיסטורי היהודי של אמסטרדם. לדברי ברנד ואן ריין, פוליטיקאי מקומי שמפלגתו, SGP, יזמה את המחקר על הרקורד של ראש העיר הרשימה ניתנה לנאצים מרצון.

על פי הדיווח בתקשורת המקומית, ההיסטוריון המקומי אלברט מטסלאר היה הראשון לערוך מחקר על התנהלותו של ראש העיר. וגילה כי הוא נתן את רשימת הקהילה היהודית לכובש הגרמני על מגש של כסף. והיה מראשי הערים הראשונים בהולנד הכבושה שנתן לנאצים רשימה של תושבים יהודים. כמו כן הוא בנה מדרכה מעל חלק מבית הקברות היהודי. בשנים 1940 - 1945, אחרי המחלחמה היו שמועות על 'מעשי ידידות שלו עם הנאצים' אבל מעולם לא הייתה חקירה רשמית.

"במאי 1940 הוא כבר הסגיר את כל התושבים היהודים לכוחות הכיבוש מבחינה מנהלית. אחר כך הוא נתן רשימה של מי גר איפה", אמר מטסלאר. "כמובן שיש לך את הנסיבות של כוחות הכיבוש וכו', אבל באותה תקופה עדיין לא היה לחץ. הוא גם יכול היה לומר שהוא לא עושה את זה". לדברי מטסלאר, כל מה שהגרמנים ביקשו הם קיבלו על מגש כסף.

הולנד נאצים ראש עיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד