1. עמוד הבית
  2. בריאות
  3. חדשות בריאות

בשורה טובה לאוהבי המתוק: תמרים

לא רק על צלחת הסימנים: איך בוחרים תמרים? למי כדאי לצרוך אותם? מי צריך להיזהר? ואיזה שימוש עושים בהם ברפואה העממית? • ד"ר יעל טיקוצ'ינסקי עם התשובות
ד''ר יעל טיקוצ'ינסקי, בחדרי חרדים, כ"א אלול תשע"ג 27/08/2013 11:32

צילום אילוסטרציה: קובי הר צבי קובי הר צבי



מידי שנה בשנה לקראת ראש השנה אנחנו מחפשים לקנות לשולחן החג דברים מתוקים – שתהיה לנו שנה מתוקה. למאכלים מתוקים יצא שם של מזונות שמזיקים לבריאות, משמינים וגם כמעט מסוכנים.

האם תמיד כך הדבר? מתברר שלא.

בשורה טובה לאוהבי המתוק: ישנם דברים מתוקים שהם גם בריאים ביותר, מזינים, מונעים מחלות ומיחושים ואף מרפאים.

תמרים הם דוגמא בולטת לכך.

על שולחן ראש השנה תמרים יכולים להיות לא רק על צלחת הסימנים. הם טעימים ומשתלבים בקלות עם מנות שונות, עיקריות וקינוחים כאחד. תמרים מכילים מזינים רבים מאד: חלבון, סיבים תזונתיים, שומן, פחמימות, ויטמיני A, E, K, C, 1B, 2B, 5B, 6B, 9B, PP, פקטין, β-קרוטן, סידן, אשלגן, מגנזיום, נתרן, זרחן, ברזל, נחושת, סלניום, אבץ, מנגן, גופרית, בור, פלואור, קובלט...

ערכם התזונתי הגבוה של התמרים הנו במידה רבה פועל יוצא של תכולת הפחמימות הגבוהה שמצויה בהם: הן מעודדות ספיגת חלבונים ושומנים ומאפשרות פעילות תקינה של מערכת העצבים והשרירים.

הפחמימות גם מהוות חלק מה-DNA – חומר גנטי, בלעדיו אין אפשרות לצמיחה וגדילה של הגוף. הפחמימות שבתמרים הינן פחמימות פשוטות (גלוקוז ופרוקטוז), לכן הן נספגות בקלות, מיד מופיעות בדם ומזינות את המוח. לכן צריכת תמרים מומלצת ביותר במקרים של עייפות פיזית ומנטלית, חוסר אנרגיה ("חטיף אנרגיה" בריא באמת), תשישות וכדומה.

בנוסף, תמרים חשובים לאנשים עם בעיות לב, אחרי מחלה זיהומית במעיים, במקרים של עצירות, לחץ דם גבוה, אנמיה מחוסר ברזל, נטיה לחסימת כלי דם. התמרים מחזקים את הכבד, הכליות, כלי הדם והלב; משפרים את ראיית הלילה; שומרים על חומציות תקינה של רקמות הגוף; שומרים על שיניים בריאות, על איכות הדם, על השמיעה, הראייה ועל כוח הגברא. הם גם מאזנים את רמת הסוכר בדם, מחזקים את העצמות ואת מערכת החיסון, מנקים את הגוף מהליחה ומהנוזלים הנאגרים בו.

תמרים שומרים על מערכת העיכול מפני זיהומים, עוזרים בשמירת הריון, משפרים את העיכול, מחזקים את החניכיים ואת מערכת העצבים, מנקים את מערכת העיכול, מרגיעים שיעול. תמצית המתקבלת כתוצאה מהרתחת אורז עם תמרים משמשת כתרופה לדיסטרופיה.

תמרים מומלצים לחולי שחפת, אנשים שסובלים ממחלת ים או מסחרחורת, לאנשים שלקחו אנטיביוטיקה, לאנשים שעובדים מול המחשב, לאנשים עם חוסר איזון הורמונלי, לסובלים מחילוף חומרים לקוי, לאנשים שרוצים להראות צעירים וכן לפני ואחרי צום.

איך בוחרים תמרים?

הם טובים בכל גיל. מומלצים במיוחד במצבי לחץ.

10 תמרים מספקים את הצריכה היומית של הגוף של מנגן, גופרית ונחושת, חצי מהצריכה היומית של הגוף של ברזל ורבע מהצריכה היומית של סידן. 2-3 תמרים (בהתאם התמרים) מספקים את הכמות היומית של מגנזיום הדרושה לגוף. תמרים מכילים 23 סוגים של חומצות אמינו – אין עוד פרי כה עשיר בחומצות אמינו כמו תמרים!

התמרים מטיבים מאד עם נשים בהריון, מונעים הפלות, משפרים את מצב רוחן וכן מקילים על הלידה, מקטינים את הדימום לאחר הלידה ומגבירים את כמות החלב אצל נשים מניקות ומעשירים אותו במזינים שחשובים לתינוק.

שילוב תמרים בתזונה על בסיס קבוע מגן מפני שברים בעצמות.

לפי מחקר הנעשה אודות תמרים, אכילת תמרים יבשים מגבירה את פעילות המוח ב-20%, מגבירה את יעילות תאי העצב ומשפרת את כושר הריכוז. התמרים עוזרים להתגבר על מתח ונדודי שינה.
תמר אחד מכיל 23 קלוריות, ולכן יכול להוות תחליף מאד בריא לכל מיני ממתקים פחות בריאים ועתירי קלוריות, כמו, למשל, סוכריות.

איך בוחרים תמרים?

לפי המראה שלהם. וודאו שלא יהיו על פניהם סימני עובש ו/או גושי סוכר.

התמרים ברפואה העממית

ברפואה העממית ישנו שימוש נרחב בתמרים. הנה כמה מתכונים עממיים מיני רבים:

• נגד גזים במעכת העיכול: לאכול ממרח תמרים מעורבב עם טימין.

• לטיפול באנמיה ועייפות כרונית: לשים 10 תמרים בתוך צנצנת זכוכית, להוסיף כפית ג'ינג'ר, 1/8 כפית הל וקורטוב זעפרן. לסגור את הצנצנת ולהניח במקום חם למשך שבועיים. לאחר תום התקופה לאכול תמר כל יום.

• במקרים של רזון חולני או תת-משקל: לערבב תמרים עם אגוזים או עם בוטנים ולהרבות באכילת התערובת.

• נגד עצירות: בבוקר לשים בסיר קטן 5 תמרים חתוכים לחתיכות קטנות, להוסיף 1/2 ל' מים רותחים, להביא לרתיחה, להמשיך להרתיח במשך 1.5-2 דקות, לכבות את האש ולהשאיר בסיר סגור להתקרר. לאחר שהנוזל יתקרר להעביר אותו לכוס ולשתות. את התמרים עצמם לערבב עם פתיתי שיבולת שועל ולאכול כארוחת בוקר.

• לטיפול בקילקול קיבה: לשטוף 5 תמרים ולבשל על אש קטנה במשך 1/4 שעה יחד עם הגרעינים. לצנן, לזרוק את הגרעינים, ואילו את התמרים למעוך ולערבב עם הנוזל בו התבשלו. לערבב את העיסה שהתקבלה עם כוס אורז מבושל ולאכול במשך היום במנות קטנות.

• נגד כאב בחזה ודופק לב חזק: לערבב 2 תמרים חתוכים דק עם 2 כפיות דבש ולאכול

• נגד לחץ דם גבוה: אם החולה לא סובל מסכרת, כל בוקר במשך 3 שבועות, חצי שעה לפני ארוחת הבוקר, לאכול 50-100 גר' תמרים. לאחר 3 שבועות לעשות הפסקה של 10 ימים – ולחזור על אכילת התמרים כל בוקר ל-3 שבועות נוספים.

• נגד שיעול יבש ו/או צרידות: לבשל 10 תמרים בתוך 1/2 כוס מים. לשתות את הנוזל בעודו חם.

• במקרה של תחושת חוסר כוח ואנרגיה: לשים 5 תמרים בכוס מים למשך הלילה. בבוקר להעביר את התמרים יחד עם המים לבלנדר. לאכול את התערובת.

• כשיש צרבת: פשוט לאכול תמרים.

• אם יש אנמיה מחוסר ברזל: לאכול במשך היום 15 תמרים עד שהבעיה תיפטר.

הערה: כל המתכונים טובים לתמרים טריים ומיובשים כאחד.

כל הסגולות הרפואיות של תמרים חזקות יותר בבוקר. אגוזים מגבירים את הסגולות הללו.

כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ובשום אופן לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי.

מי צריך להיזהר באכילת תמרים?

עד לאחרונה אסרו על תמרים לאנשים הסובלים ממחלת סכרת או מהשמנה. יחד עם זאת, מחקר משותף של המרכז הרפואי רמב"ם וטכניון חיפה שהתפרסם בסתיו 2009 מצא, שהתמרים מאזנים את רמת הכולסטרול בדם ואינם מעלים את רמת הסוכר בדם. בכל זאת, לאנשים הסובלים מסכרת הייתי ממליצה להזהר עם צריכת תמרים.

על אנשים עם עיכול לקוי, חולי דלקת קיבה וקוליטיס אין להרבות באכילת התמרים.

אין לאכול את התמרים פחות משעתיים לפני השינה, כי הם מתעכלים לאט.

לאנשים שסובלים מאסתמה או מאלרגיות, מומלץ להזהר באכילת תמרים המיובשים בשיטות מודרניות.
ולכל אדם אין להתלהב יותר מידי ולאכול יותר מידי תמרים בבת אחת, כי אכילת יתר של תמרים יכולה לגרום לכאב ראש.



* ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD), מחברת הספרים "בריאות האישה ברפואה המשלימה", "בריאות הגבר ברפואה המשלימה", "סיפורים מהקליניקה" ועוד.
קליניקה לרפואה משלימה (הוליסטית). לטיפול בחוסר איזון הורמונאלי ובעיות פוריות
טל': 054-8450103
http://www.yaelclinic.co.il/




הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
;