י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

סערת החלב • האם הגר"ש ואזנר אוסר החלב המהודר?

הגאון רבי משה שאול קליין טוען: לדעת הגר"ש וואזנר חלב שנחלב על-ידי נכרים לעיני המצלמות - כפי שנהוג בתנובה' - אינו מוגדר 'חלב ישראל' • ומה אומרים בבד"צים?

רפת. צילום: פלאש90
רפת. צילום: פלאש90

סערה רבתי בעולם כשרות החלב: הגאון רבי משה שאול קליין, תלמידו וחבר בית דינו של הגר"ש וואזנר, טוען כי לפי פסיקת רבו אין להסתמך על מצלמות בעת חליבת חלב.

בספרו 'שאילת משה' כותב הגאון רבי משה שאול קליין, כי חלב שנחלב על-ידי נכרים לעיני המצלמות, אין הוא קרוי חלב ישראל.

מה שמוזר הוא, שכאשר הוקמה בשעתו 'ועדת מהדרין' של תנובה - שם מסתמכים על מצלמות - הסכים הגר"ש וואזנר בדיעבד לכך, כאשר התנה זאת בכך שבמקום יהיה גם משגיח היוצא ונכנס בתכיפות.

"אמנם כיום", כותב הגר"ש וואזנר, בהסכמה שניתנה לספר, "נשתכללה הטכניקה וכיוון שאפשר לעוות ולשנות את הנתונים במצלמות, אי-אפשר להסתמך יותר על ההיתר הדחוק".

יש לציין, כי מבין כל המחלבות, רק חלב תנובה בהשגחת בד"צ 'העדה החרדית', אין ההשגחה מתבססת על מצלמות, כי אם על משגיחים. כמו כן, המחלבות הינם ממשקים שומרי שבת. גם בשבת, כאשר הנכרי חולב את הפרות, יהודי עומד על גביו.

נראה שהקרב ההלכתי הבא בפנינו: מחד, ישנם רבנים חשובים המעניקים כשרות ל'ועד מהדרין' של תנובה. מאידך, ספר עב כרס, מנומק בהסברים ונסמך על שיטות ראשונים ואחרונים, ובעיקר על דעת רבו - הגר"ש וואזנר, אוסר את המצלמות.

ב'ועד מהדרין' של תנובה לא מתרגשים ומציינים כי הגאון רבי יעקב מאיר שטרן, מבכירי תלמידי הגר"ש, הינו חבר בוועדה וכל פעולותיה מאושרות על ידו:

"התקנת המצלמות במכוני החליבה", הם אומרים, "נעשתה בהדרכתם ועל פי פסיקותיהם של מרנן ורבנן גדולי הפוסקים, הגרי"ש אלישיב זצ"ל ויבלחט"א הגר"ש וואזנר. כל המעיין בציטטה מתוך מכתבו של הגר"ש וואזנר, יבחין כי היא הנותנת, הגר"ש במכתבו, הביע בדבריו חשש שניתן לזייף את הנתונים של המצלמה. המערכת המשרתת את מערכת הכשרות של תנובה, היא מהמערכות האמינות בעולם שכמוה משתמשים ביחידות המובחרות של צה"ל ובמשטרת ישראל. אין אפשרות לזייף נתונים או להזין את המערכת בנתונים שאינם משקפים את המציאות. ועדת המהדרין תנובה, בראשותם של הגר"מ גרוס והגרי"מ שטרן, מבית דינו של הגר"ש וואזנר, עוקבים אחר פעילות מערכת המצלמות ומתייצבים מאחוריה".

גם בד"ץ מהדרין של הגר"א רובין המעניק כשרותו למחלבת 'שטראוס', הלוקחת חלב ממשקים שבהם פועלות מצלמות, איננו רואה כל בעיה: "בבד"ץ מהדרין לא סומכים על מצלמות אלא רק על משגיח. המצלמות נועדו רק לבדוק שיהודי לא עושה מלאכה בשבת".

משיחות שקיימנו עם הגורמים הכשרותיים עולה, כי עיקר הבעיה היא ברפתות בחוץ לארץ, השייכות לנכרים. לדבריהם, במהלך השבוע, המשגיח יוצא ונכנס מספר פעמים במחלבות ואין כל בעיה של חליבת נכרי. רק בשבתות, כאשר נבצר מהמשגיח להתייצב במחלבה, ורק לנכרי מותר לחלוב מטעם צער בעלי חיים - מסתמכים על המצלמה. גם היא, לא נועדה לצורך הנכרי, אלא רק כדי לוודא שהיהודי, בעל המחלבה, לא עשה מלאכה בשבת. במוצאי השבת, כאשר מגיעה מיכלית לאסוף את החלב, המשגיח עובר על המצלמות ובודק האם היהודי לא לקח חלק במלאכת החליבה.

"אין כיום מקום לזיוף, כפי שטוען הגרמ"ש. בעבר, היה המשגיח באחת המחלבות, מקבל קלטת וידאו מידי בעל הרפת, בה הייתה מתועדת מהלך החליבה. אז היה חשש שמישהו יערוך את הקלטת. אבל לא בעידן הטכנולוגי שבימינו, כאשר קו הנתונים מוזן 'און ליין' לעיני המפקח במשרד".

מה שברור, כי הסערה בכוס החלב, עוד לפנינו.
חלב כשרות הגר''ש ואזנר זיוף מהדרין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 41 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד