ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
חייב להיעלם

נגיף הפוליו כמעט הושמד: אך השנה הוא ביצע קאמבק

מיגור הפוליו הוא מטרה חשובה, הנגיף הזה חייב להיעלם מכל חלקי העולם ללא קשר למלחמות או חוסר עניין פוליטי, פערי מימון או תיאוריות קונספירציה. סימנים חדשים של הנגיף במדינה בודדת יכולים להרוס את המאמץ

נגיף הפוליו כמעט הושמד: אך השנה הוא ביצע קאמבק
חיסון ילד פוליו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתחילת השנה הזו, חלה התרגשות בקרב מומחי בריאות עולמיים, מיגור הפוליו, כי אויב בן מאות שנים ששיתק אלפי ילדים ברחבי העולם, נראה קרוב מתמיד. בפקיסטן, אחת משתי המדינות היחידות שבהן נגיף הפוליו עדיין מסתובב, לא נרשמו מקרים במשך יותר משנה. אפגניסטן דיווחה על ארבעה בלבד.

אבל מיגור הוא מטרה בלתי מתפשרת, הנגיף חייב להיעלם מכל חלקי העולם ללא קשר למלחמות או חוסר עניין פוליטי, פערי מימון או תיאוריות קונספירציה. סימנים חדשים של הנגיף במדינה בודדת יכולים להרוס את המאמץ.

מלאווי הודיעה בפברואר על המקרה הראשון שלה מזה 30 שנה, ילדה בת 3 שהפכה למשותקת בעקבות הידבקות בנגיף שנראה כי הגיע מפקיסטן. פקיסטן עצמה המשיכה לדווח על 14 מקרים, שמונה מהם בחודש אחד, כך במאמר על הפוליו ב'ניו יורק טיימס'.

במרץ דיווחה ישראל על המקרה הראשון שלה מאז 1988. ואז ביוני, הכריזו הרשויות הבריטיות על "אירוע מעורר דאגה לאומית" כאשר גילו את הנגיף בביוב. עיריית ניו יורק זיהתה את הנגיף בשפכים בשבוע שעבר, הדברת הפוליו נראית חמקמקה מתמיד.

"זו תזכורת נוקבת ובולטת לכך שמדינות נטולות פוליו אינן באמת נקיות מסיכון פוליו", אמרה ד"ר אננדה בנדיופדיאי, סגנית מנהלת לפוליו בקרן ביל ומלינדה גייטס, התומכת הגדולה ביותר במאמצי מיגור הפוליו. הנגיף הוא תמיד "מרחק נסיעה במטוס", הוסיפה.

פוליו הוא אויב מאוד מדבק ולפעמים קטלני, המסוגל להרוס את מערכת העצבים ולגרום לשיתוק תוך שעות. אלה שמחלימים עלולים לחלות קשה שנים לאחר מכן. הנגיף מתרבה במעיים במשך שבועות ועלול להתפשט דרך מזון או מים מזוהמים, כאשר ילד יוצא מהשירותים ומזניח את שטיפת הידיים ואז נוגע באוכל.

במשך עשרות שנים הנגיף הטיל אימה על משפחות, וגרם לשיתוק בקרב יותר מ-15,000 ילדים אמריקאים מדי שנה ומאות אלפים נוספים ברחבי העולם. הנסיגה שלו היא ניצחון של החיסון. לאחר שהגיע החיסון הראשון ב-1955, מספר המקרים ירד באופן חד, ועד 1979 הוכרזה ארצות הברית נקייה מפוליו.

פוליו אפגניסטן פקיסטן חיסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד