כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
חשש מהמינוי של ארדואן

דיפלומטית ישראלית על חידוש הקשרים עם טורקיה: "לא מושלם"

אירית ליליאן, ששימשה כאחראית הפיוס בין ישראל לטורקיה, אומרת כי הקשרים נועדו לטפל בשקט במחלוקות כולל בנוגע למשרד חמאס באיסטנבול. בישראל חוששים שטורקיה תמנה אדם ששלל בעבר את זכות קיומה של ישראל והאשים אותה בטיהור אתני

דיפלומטית ישראלית על חידוש הקשרים עם טורקיה: "לא מושלם"
אנטיליה, טורקיה צילום: pixabay

ביום רביעי האחרון הודיעו ישראל וטורקיה כי יחדשו את הקשרים הדיפלומטיים המלאים לאחר שנתיים של עבודה לתיקון מערכת היחסים הפגועה. אירית ליליאן, הממונה על שגרירות ישראל באנקרה, מילאה תפקיד מרכזי בתהליך הארוך מאז מינויה בפברואר 2021.

"מההתחלה היה ברור שאנחנו בונים תהליך שבו אנחנו מסכימים לא להסכים", אמרה ליליאן ל"טיימס אוף ישראל". "אנחנו יודעים שיש כמה נקודות שאנחנו כרגע לא מסכימים עליהן. נוכל להתקדם ולפתור אותן בהמשך". נקודת מחלוקת בולטת היא משרד חמאס באיסטנבול, שאנקרה מתעקשת שעוסק רק בפעילויות פוליטיות. ישראל מאשימה כי חמאס משתמש במשרד שלו בטורקיה כדי לתכנן התקפות טרור ודרשה בפומבי לסגור את המשרד.

"משרדי חמאס באיסטנבול ייסגרו", הבטיח שר החוץ דאז, יאיר לפיד, בנובמבר לאחר שישראל הודיעה על מעצר חוליית חמאס בת 50 חברים מהגדה המערבית עם גשרים לאיסטנבול. אבל "זה עדיין שם וזה מכשול עצום," אמרה ליליאן.

"אנחנו נכנסים ליחסים בילטרליים נאותים וחיוביים, שיש להם מגוון רחב של פעילויות, אבל אנחנו יודעים שיש נקודות שאנחנו לא מסכימים עליהן", אמרה. "אנחנו יודעים שאנחנו לא נכנסים לנישואים מושלמים".

שני הצדדים יוצרים "מנגנון דה-קונפליקציה" שיעזור להם לעבור חילוקי דעות כמעט בלתי נמנעים. "אנחנו רוצים לעשות כל שביכולתנו כדי לבנות מבנה שיוכל לעמוד בפני רעידות אדמה פוליטיות בעתיד", הסבירה. ליליאן השוותה את השירות כדיפלומט ישראלי בטורקיה לשייט בים התיכון. "יש זמנים סוערים יותר, ויש זמנים רגועים שבהם אתה פשוט נהנה מהנוף".

ישראל וטורקיה מעוניינות למנות שגרירים כבר בשבועות הקרובים, עוד לפני הבחירות בישראל. אם לא יהיו הפתעות, השגרירה הבאה של ישראל בטורקיה תהיה אירית ליליאן שמשמשת בשנה וחצי האחרונות כממונה על שגרירות ישראל באנקרה, וכאדם שהיה לו תפקיד מכריע בפיוס בין שתי המדינות.

איתמר אייכנר מדווח באתר Ynet כי בישראל קיים חשש שארדואן יחליט ברגע האחרון על מינויו של אופוק אולוטאש לשגרירה של טורקיה בישראל. אולוטאש, נתפס כאדם אנטי-ישראלי ואנטישמי. בעבר אולוטאש למד באוניברסיטה העברית בירושלים, במאמר שפרסם בעבר הוא שלל את זכות קיומה של ישראל על אדמות פלסטיניות והאשים אותה בביצוע טיהור אתני.

בסדרת ציוצים שכתב הוא תקף את הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל לאחר ההכרזה על הסכמי אברהם: "איך ומתי ינרמלו אבו דאבי וישראל - שתי תופעות א-נורמליות של המזרח התיכון - את יחסיהן עם הרחוב המזרח תיכוני? איזה סוג של נורמליות יכולה ליצור הברית הא-נורמלית הזו?".

טורקיה שגריר טורקיה שגרירות ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד