כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
הבחירות לכנסת ה-25

"מחממים מנועים": לפיד וגנץ חתמו על הסכם עודפים

רשימות 'יש עתיד' ו'המחנה הממלכתי' הודיעו על חתימה משותפת על הסכם עודפים לקראת הבחירות לכנסת ה-25 | למרות שבמחנה הממלכתי צפויים בשל גודלם להפסיד את הקולות העודפים ליש עתיד, אפשרות זו עדיפה להם מפני חתימה עם מפלגת שמאל או זריקת הקולות

"מחממים מנועים": לפיד וגנץ חתמו על הסכם עודפים
גנץ ולפיד צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

מפלגת 'יש עתיד' בראשות ראש הממשלה יאיר לפיד ורשימת 'המחנה הממלכתי' בראשות שר הביטחון בני גנץ חתמו על הסכם עודפים. בהודעה משותפת לשתי המפלגות, נמסר כי "נעשה הכול כדי להקים ממשלה שתמשיך לעבוד בשביל הציבור".

איתן גינזבורג ובועז טופורובסקי חותמים על הסכם העודפים.

מדובר בצעד שאינו בהכרח טוב לצדדים, המחנה הממלכתי של גנץ תפסיד ככל הנראה את הקולות העודפים למפלגה הגדולה, יש עתיד. האינטרס של המחנה הממלכתי ככל הנראה, להשאיר את הקולות בתוך הגוש ולמנוע בכך את המנדט ה-61 מגוש נתניהו.

נעלם נוסף הוא שר האוצר אביגדור ליברמן, מעניין לראות האם יחתום על הסכם עם אחת ממפלגות השמאל העבודה או מרצ, בפעם שעברה היה זה הוא שחתם על הסכם עודפים מול יש עתיד של יאיר לפיד.

הסכם העודפים שנחתם בין המחנה הממלכתי ליש עתיד.

מהו הסכם עודפים?

אחרי שכל הקולות הכשרים נספרים, מחלקים אותם ב-120 וכך קובעים כמה קולות שווים מנדט, כלומר מושב בכנסת. אבל כמו בחיים עצמם, המספרים לא תמיד מסתדרים, ולכל מפלגה יש עוד כמה קולות שלא מספיקים כדי להביא לה מנדט שלם. במקרה כזה נכנסים לתוקף הסכמי העודפים.

הסכמי העודפים, שנחתמים בדרך כלל בין מפלגות עם השקפת עולם דומה, דואגים לכך שהקולות הנותרים יעברו ממפלגה אחת לחברתה כדי שירכיבו מנדט נוסף ולא ילכו לאיבוד.

לפי ההסכמים, המפלגה שיש לה את מספר הקולות העודפים הגבוה יותר זוכה בקולות העודפים של המפלגה השנייה ובאפשרות להשלים מנדט נוסף. בדרך כלל המפלגה הגדולה יותר היא זו שזוכה בפועל במנדט. הסכם העודפים יכול להתממש רק בתנאי ששתי המפלגות עברו את אחוז החסימה ובתנאי שההסכם הוגש לוועדת הבחירות המרכזית לפחות עשרה ימים לפני הבחירות, ואושר על ידה.

הסכם עודפים המחנה הממלכתי יש עתיד בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד