י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"רמיסת החוק וההיגיון"

בית המשפט קבע: גופת הצעיר שטבע לא תנותח

למרות דרישת המשטרה לנתח את גופת הצעיר שטבע בצפון, בית המשפט קיבל את עמדת המשפחה | מיכאל גוטווין, רכז המחלקה המשפטית של ארגון זק"א שליווה את המשפחה ואף ייצג אותה בדיון: "חבל שהמשטרה נוהגת בהתעלמות מהחוק והפסיקה ובוחרת שוב לטרטור מיותר לבתי המשפט"

בית המשפט קבע: גופת הצעיר שטבע לא תנותח
הצעיר מפונה לביה"ח צילום: דוברות מד"א

בית המשפט דחה היום (ראשון) את דרישת המשטרה לבצע נתיחה בצעיר שטבע בבריכה בצפון הארץ, וקיבל את עמדת המשפחה לפיה אין הצדקה לחילול כבוד המת במסגרת החקירה. מוקדם יותר היום איימו ב'עדה החרדית' לצאת להפגנות סוערות על רקע הדרישה לנתח את הגופה.

הצעיר, בן למשפחה חרדית, טבע אתמול בבריכה בקיבוץ גניגר ופונה לבית החולים העמק בעפולה במצב אנוש, אך בתום פעולות החייאה נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. המשפחה פנתה למחלקה המשפטית של ארגון זק"א בבקשה לזרז את שחרור הגופה ולהביאה לקבורה מידית.

בשיחה שקיימו נציגי המחלקה המשפטית עם קציני משטרת מגדל העמק, הוסכם הבוקר לשחרר את גופת המנוח לקבורה ללא נתיחה. לפי הודעת ארגון זק"א, כשהגיעו בני המשפחה לקחת את בנם לקבורה, הודיעו להם כי המשטרה חזרה בה ודורשת את נתיחת גופת המנוח כדי לקבוע את סיבת מותו.

בדיון שהתקיים הערב (ראשון) בבית משפט השלום בנצרת, בפני כבוד השופטת מיסא זועבי, אמר יו"ר המחלקה המשפטית מיכאל גוטווין: "מצער מאוד ששוב אנו נתקלים באטימות המשטרה במקרים אלו בהם אין כל עילה לקיים נתיחה בגופת המנוח, ובפרט שמשטרת ישראל שוב גורמת צער למשפחה בהבאתם לבית המשפט בשעה קשה שכזו לקיים דיון על נתיחת גופת יקיריהם, במקום להביאו לקבורה מיידית ולשים סוף לסבל אותו הם חווים"

במחלקה המשפטית של זק"א טענו כי גם ד"ר קוגל מנהל המכון לרפואה משפטית, סבר שהממצאים מתאימים לארוע של טביעה ומשכך אין צורך בנתיחה. השופטת זועבי קיבלה את טענות נציג המחלקה המשפטית ודחתה את בקשת המשטרה תוך שהיא לשחרר את גופת המנוח לקבורה מידית ללא נתיחה או סיטי.

מיכאל גוטווין, רכז המחלקה המשפטית של ארגון זק"א שליווה את המשפחה ואף ייצג אותה בדיון מסר: "לצערי, מקרה רביעי תוך שבוע שאנו רואים כי רק על ידי התעקשות המשפחה למניעת נתיחת גופת יקיריהם מול משטרה עיקשת הדורשת נתיחה תוך רמיסת החוק וההיגיון הצלחנו למנוע פגיעה בכבוד המת. חבל שמשטרת ישראל נוהגת בהתעלמות מהחוק והפסיקה ובוחרת שוב לטרטור מיותר לבתי המשפט ועיכוב בהבאת המנוח לקבורה".

לאור ריבוי המקרים בהם משטרת ישראל מעכבת קבורת נפטרים ודורשת לברר את סיבת המוות באמצעות נתיחה וזאת פעמים רבות בניגוד לעמדת המכון לרפואה משפטית ופסיקות בית המשפט בעבר המבטלות את הצורך בבדיקה פולשנית, פנה ח"כ אורי מקלב לשר לביטחון פנים עומר בר לב בכדי שיבחן את פעילות המשטרה בנושא.

בפנייתו לשר הבט"פ תהה מקלב מדוע המשטרה מתעללת בנפטרים ובני משפחותיהם? וכן דרש לדעת כמה בקשות לנתיחה בהם המשפחה התנגדה לנתיחה הגישה המשטרה בשנים 2019-2022? וכמה מתוכן בימ"ש אישר את הנתיחה ובכמה בימ"ש דחה את בקשת המשטרה?

הצורך בנוהל מוסדר חיוני, הסביר מקלב, ותהה האם קיים במשטרה נוהל מסודר מתי יש צורך לבקש נתיחה ומה יעשה השר כדי למנוע הישנות מקרים כאלו בעתיד? ח"כ מקלב הוסיף כי "מדובר בהתנהלות שהיא שערוריה, בתי המשפט מבקרים זאת שוב ושוב, זה דבר אנטי אנושי מנוכר ואכזר בשעות הכי קשות של האזרחים. אם אזרח היה עושה כדבר הזה היה יושב במעצר".

מהמשטרה טרם נמסרה תגובה.

אסון טביעה ניתוח מתים ניתוח לאחר המוות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד