כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הציבור הספרדי היום שאחרי

ערב הבחירות לכנסת: מי ימונה למנהיג הרוחני ו'נשיא מועצת חכמי התורה' של ש"ס

חלל עצום הותיר אחריו מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן זצ"ל, נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס שהסתלק לבית עולמו. השאלה שעלתה מיד לאחר מסע הלוויה היא מי ימונה לממשיך דרכו בהנהגת הציבור הספרדי?. 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים והאופציות שנמצאות על השולחן 

ערב הבחירות לכנסת: מי ימונה למנהיג הרוחני ו'נשיא מועצת חכמי התורה' של ש"ס
נשיאי המועצת הקודמים של ש"ס צילום: יעקב כהן

הסתלקותו של מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן זצ"ל, נשיא מועצת חכמי התורה ומנהיג הציבור הספרדי בתשע שנים האחרונות הפתיעה לא רק את הציבור הרחב שליווה למנוחות, אלא גם את הדרג הפוליטי של מפלגת ש"ס שנמצא בימי הכרעה של ערב הבחירות לכנסת ה-25.

בציבור הספרדי נותר חלל עמוק בפרט כאמור ערב בחירות, עת חכם שלום זצ"ל היה יוצא ומכתת את רגליו בכינוסים וקורא לפעול למען התנועה הספרדית, כעת הם נותרו ללא מנהיג רוחני וללא סמכות בנושאים שעל סדר היום, במפלגה דרוכים לראות מי יתפוס את המקום כמנהיג הרוחני.

כינוס מועצת חכמי התורה במעונו של מרן הגר"ש כהן זצ"ל. צילום: יעקב כהן 

במועצת חכמי התורה הספרדית, חברים כיום: זקן חברי המועצת הגאון רבי שמעון בעדני, והגאון רבי משה מאיה, המכהנים עוד מתקופתו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, והמצטרפים האחרונים מלפני תשע שנים: הגאון רבי ראובן אלבז - ראש ישיבת 'אור החיים' והגאון רבי דוד יוסף - בעל 'הלכה ברורה', עם פטירתו של חכם שלום כהן זצ"ל, הרכב המועצת מצטמצם, לצד הטענה הקבועה בקהלים שונים של מצביעי המפלגה שאין מספיק ייצוג לעוד חברים כמו במועצת הליטאית והמועצת החסידית.

השמות הבולטים שנמצאים על השולחן, הם הגאון רבי שמעון בעדני, בן למעלה מ-94 בלעה"ר, שחצי שנה לאחר הסתלקותו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל ביקש שחברו למועצת מרן חכם שלום כהן זצ"ל יקח את התפקיד כפי שפורסם אז לראשונה כאן באתר 'בחדרי חרדים'.

גם שמו של הראשון לציון והרב הראשי לישראל הגאון רבי יצחק יוסף עולה כמועמד אפשרי, אלא שבינתיים הגר"י יוסף מכהן עדיין בתפקיד ממלכתי ברבנות הראשית וכדי לכהן כנשיא המועצת שתפקידה בין היתר להכריע פוליטית תאלץ אותו להתפטר מתפקידיו או להמתין לסיום כהונתו בעוד למעלה משנה, בל' תשרי תשפ"ד.

משכך, כעת נראה שהאופציות הן שיו"ר ש"ס אריה דרעי יבחר בהם או מינוי של הגר"ש בעדני, ותיק חברי המועצת שהינו מינוי טבעי ומתבקש, או שמא התפטרות הראש"ל הגר"י יוסף בתפקידו ברבנות הראשית ומינויו כנשיא מועצת חכמי התורה כפי שהיה אביו מרן הגר"ע זצ"ל, אופציה נוספת היא המתנה עם המינוי הרשמי שבינתיים הרב בעדני ישמש כמנהיג בפועל אך בתואר "זקן חברי המועצת" והרב יצחק יוסף ימונה למנהיג הרוחני כשיסיים את תפקידו בעוד למעלה משנה, או לא למנות אף אחד וחברי המועצת יקבלו את ההכרעות במשותף, דבר שיקשה על ההנהגה הפוליטית.

מרן הגר"ש כהן זצ"ל עם זקן חברי המעוצת הגר"ש בעדני. צילום: יעקב כהן 

גדולי ישראל הגר"ש בעדני והגר"י יוסף הם בעצם הרבנים הבכירים ביותר בש"ס לאחר שהתואר 'מרן' היה שמור רק לחכם שלום, בעיתון 'הדרך' של התנועה הם זוכים לתואר 'מו"ר' ראשי תיבות של מורנו ורבנו, תואר ספרדי מתחת ל'מרן' 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי לכאורה בש"ס היו מעדיפים להמתין עם המינוי כמו בפעם הקודמת אז המתינו חצי שנה עד שמונה מרן הגר"ש כהן זצ"ל, במעמד הקבלת פני רבו בחול המועד פסח תשע"ד באולמי ארמונות חן בנבי ברק, אלא שהפעם המצב קצת שונה.

מפלגת ש"ס הספרדית נמצאת כרגע במערכת בחירות בהם ייתכן וצריך להכריע על שינויים, כדוגמת בהרכב הרשימה לכנסת והכרעות נוספות, וכן דמות שתוביל את המפלגה בתקופה הזו בכנסים ובעצרות וכן בחודש אלול, בניגוד ללפני עשור אז הגר"ע יוסף זצ"ל נפטר מספר שבועות לפני מערכת בחירות מוניציפליות, ואחרי שכבר פרסם קריאות לגבי התמיכה במועמדים השונים שהתמודדו אז.

מרן הגר"ש כהן זצ"ל עם הראש"ל הגר"י יוסף. צילום: יעקב כהן 

עוד נודע ל'בחדרי חרדים' כי בש"ס ייתכן וגם יבקשו להוסיף חברי מועצת חדשים להרכב הקיים והמצומצם, כאלו שיתנו ביטוי לקהלים השונים שאינם ממוצגים במועצת הקיימת בהם ראשי ישיבות שהיו בעבר מרביצי וכן חוגים נוספים.

כך או כך, אלו ימים של כאב ראש ליו"ר התנועה אריה דרעי שהמינוי של המנהיג שייתכן ויגיע ממש בקרוב עלול לעורר מתחים בתוך המפלגה הספרדית, קהילות שלא יקבלו נציג במועצת או קבוצות המשתייכים לחברי מועצת שלא ימונו לנשיא המועצת עלולים להשתמש במערכת הבחירות בו כקלף לנסות להשפיע על המינויים ולפעול בהתאם אם הם יתאכזבו.

מרן הגר"ש כהן זצ"ל בעצרת בחירות של ש"ס. צילום: יעקב כהן 

חכם שלום כהן הממשיך נשיא מועצת חכמי התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 97 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד