י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
לקראת שנת הלימודים

האם יש קשר בין הפרעות קשב לבעיות מוטוריות? המומחים משיבים

שנת הלימודים הקרבה, מציפה שאלות רבות בקרב הורים לילדים הסובלים מהפרעות קשב והתנהגות במהלך השיעורים • מומחי מכון נוירומוטריקה, משיבים לשאלות ההורים ומספקים נקודת מבט מקצועית על הנושא שמטריד הורים רבים • היום נדבר על הקשר המפתיע בין הפרעות קשב לבעיות מוטוריות אצל הילד

האם יש קשר בין הפרעות קשב לבעיות מוטוריות? המומחים משיבים
מוטוריקה עדינה צילום: FREEPIK

שאלה: הילד שלי מתקשה בלימודים ויחד עם זאת חווה קשיים במוטוריקה עדינה. טענו לי כי ישנו קשר בין מוטוריקה עדינה לקשיי הלימוד שלו. האם נכונים הדברים.

תשובה: המוח שלנו מורכב משני חצאים הנקראים המיספרות. ההמיספרה השמאלית אחראית על צד תפקוד האיברים שבצד ימין של הגוף ההמיספרה הימנית שולטת על תפקוד האיברים שצד שמאל של הגוף.
ההמיספירה הימנים אחראית על תפקודים מסויימים כמו למשל התמצאות במרחב, דמיון, חוש אמנותי, יצירתיות ועוד

קשיים במוטוריקה עדינה לרוב מצביעים על קשיים "בתקשורת" בין שני צידי המוח. נפוץ מאוד לראות ילדים המתקשים בלימודים שגם מתקשים בפעולות גופניות הדורשות מהן לשלב פעולות לא סימטריות ופעולות הדורשות מהילד לחצות את קו האמצע של הגוף - כך שיד ימין תבצע פעולות משמאל של הגוף ולהיפך.

אימון ותרגול פעולות לא סימטריות וכאלו שחוצות את קו האמצע תסייע ליצירת תקשורת טובה יותר בין שתי ההמסיפירות ותאפשר שיפור במהירות רכישת ידע, שיפור הריכוז והמיקוד, שיפור בתפקודים מוטורים ועוד.

לעיתים, חוסר יכולת לחצות את קו האמצע בגיל צעיר מעכב את התפתחות היד הדומיננטית לבצע משימות וגורם ליד הפחות דומיננטית לבצע אותן מה שגורם להן להיות שוות בפעולה שלהן דבר שמעכב את התפתחות המוטוריקה העדינה.מבחינה גופנית, חציית קו האמצע תסייע לבנך בחיזוק היכולת של היד הדומיננטית לבצע פעולות עדינות

חציית קו האמצע היא הכרחית למגוון גדול של פעילויות יומיומיות כמו משחק, אכילה, לבישת בגדים ועוד.
ריפוי בעיסוק יעבוד עם בנך הרבה עם שדרוג מיומנות המוטוריקה העדינה עם בנך שיכלול מגוון גדול של תרגילים המשלבים חציית קו האמצע שיחזק את "המסלולים" בין שני צידי המוח.
החיבורים החדשים בין שני צידי המוח לא רק ישפרו לבנך את המוטוריקה העדינה אלא יאפשרו לו לשפר את יכולת הלמידה שלו.

תרגילים הכוללים חציית קו האמצע יפתחו לילדך גם את המיומנויות המוטוריות הגסות דבר שמשפר משמעותית את הקואורדינציה ושיווי המשקל שלו. תוכלי לראות את השיפור בתחום הזה בעיקר כשהוא רץ, קופץ, משחק בכדור וכו'

תרגילי חוצי קו אמצע הם נהדרים ואפשר ואפילו מומלץ לתרגל אותם בבית. עדיף כמובן להתחיל בתרגילים קלים ולעלות ברמת הקושי.
דוגמאות לתרגילים על פי חיקוי או הדגמה על ידי מבוגר או הוראות מילוליות:
נגיעה עם יד ימין בחלקי גוף שונים בצד שמאל למשל בכתף, ברך, אוזן ואז עם יד שמאל.
אפשר פעם יד ימין ופעם יד שמאל ואפשר לאתגר את הילד ולבקש ממנו לחצות את קו האמצע עם שתי הידיים במקביל.

תרגיל אחר מומלץ הוא להרים רגל כפופה ולהצליב אותה עם כף היד הנגדית (ימין-שמאל).

—---

בעמידה , להרים רגל כפופה ולהצליב ברך עם כף היד הנגדית (ימין-שמאל) או עם המרפק. ילד שמבצע את התרגיל היטב יכול לעשות אותו בהליכה גם כן.

תרגילים קשים יותר יכולים להתבצע על ידי תרגילי אצבעות כמו למשל
יד ימין עושה סימן של V (שתי אצבעות פתוחות ושאר האצבעות קפוצות) בעד ביד שמאל כל האצבעות פרושות (כמו תמרור עצור). ואז להחליף - זאת אומרת שביד שמאל שתי אצבעו פרושות כמו V וביד ימין כל האצבעו פרושות.

לרוב, תיווכחי לדעת שתרגיל המסוג הזה מאתגר ילדים שסובלים מקשיים לימודיים ומוטורים. באם התרגיל אכן מאתגר זה סימן שזה התרגיל אותו צריך לתרגל.
ישנם תרגילים רבים מסוג זה ואני ממליץ לך פשוט לשחק עם ילדך במגוון משחקים ותרגילים הכוללים חציית קו האמצע וגם תרגילי אצבעות מהסוג הזה.

מוזמנים לשאול את המומחים של מכון 'נוירומוטריקה' בנושאי חינוך - החיסיון מובטח.

נוירומוטוריקה הפרעות קשב וריכוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד