י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
"פספסו את הרכבת"

בכירים לשעבר בכור בדימונה: אפסו הסיכויים למנוע פצצה גרעינית מאיראן

לטענת הבכירים, ייתכן שאיראן השיגה כבר יכולת גרעינית שלמה וטרם פרסמה זאת • מנגד, יעקב נגל, שכיהן כראש המל"ל בפועל, אומר: "אם לא יהיה הסכם - עדיין ניתן יהיה לעצור את איראן באופן צבאי" 

בכירים לשעבר בכור בדימונה: אפסו הסיכויים למנוע פצצה גרעינית מאיראן
מתקן גרעיני איראני צילום: Iran international

שני בכירים לשעבר בקריה למחקר גרעיני בדימונה ששוחחו עם "ישראל היום" סבורים כי ישראל והמערב "פספסו את הרכבת" וכי לא ניתן יותר למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. עם זאת, הבכירים סבורים כי ההסכם המתגבש רע, מאחר שהוא לא ימנע מאיראן יכולת גרעינית ומנגד יזרים לכלכלתה סכומי עתק שיאפשרו לה להגביר את פעילות הטרור שלה ברחבי המזרח התיכון.

מנגד, גורמים אחרים בקהיליית הביטחון והמודיעין סבורים כי איראן טרם הגיעה לנקודת האל-חזור וכי עדיין ניתן למנוע ממנה להשיג יכולת גרעינית מבצעית. 

"ההסכם מ-2015 החזיק את איראן במרחק יחסי מהסטטוס של מדינת סף גרעינית, אבל כעת אני סבור שלא רק שהיא מדינת סף אלא שייתכן שטהרן כבר הגיעה ליכולת גרעינית שלמה", אמר אחד מבכירי קמ"ג לשעבר.

"הסיבה לכך היא שבמשך כארבע שנים אין לנו שום שליטה או מידע אמיתי על מה שקורה בצנטריפוגות שהאיראנים חזרו להפעיל כשיצאו מההסכם - הם מצהירים שההעשרה שמבוצעת בהן היא לרמה של 60%, אבל אין שום אפשרות לדעת אם הם לא העשירו אורניום לרמה של 90% ומעלה, אשר מאפשרת לייצר חומר בקיע לפצצה. 

"בנוסף, הנחת העבודה בישראל הייתה שהאיראנים יעסקו קודם כל בהעשרה ורק לאחר מכן בתוכנית הנשק, אבל לא בטוח בכלל שיש לכך בסיס - ייתכן מאוד שהם כבר פיתחו בחשאי את תוכנית הנשק, שהיא פרויקט שיחסית קל להסוות אותו, ואם זה המצב הרי שלמעשה הם כבר מחזיקים ביכולת גרעינית.

עם זאת, הבכיר לשעבר אמר כי למרות הדברים הללו הוא סבור שההסכם רע וכלל לא בטוח שנכון לחתום עליו: "בעבר הייתי מאוד בעד ההסכם וסברתי שהיציאה של טראמפ ממנו הייתה טעות גדולה, אבל אני כבר לא בטוח בכך לגבי ההסכם הנוכחי שמתגבש. במצב שתואר ההסכם יסייע לכל היותר בכך שלא תהיה הכרזה רשמית על גרעין איראני, אבל הוא יזרים למשטר סכומי עתק שיכולים לשקם את הכלכלה האיראנית ולתמוך בפעילות הטרור של טהרן ברחבי המזרח התיכון.

"מנגד, יש לציין כי גם למניעת הכרזה איראנית רשמית על יכולת גרעינית יש משמעות, מאחר שהכרזה כזו תעניק לטהרן רשת ביטחון בכל הקשור לפעילות הטרור שלה, ובנוסף עלולה לעורר מרוץ חימוש גרעיני ברחבי המזרח התיכון". 

בכיר נוסף לשעבר בקמ"ג אמר ל"ישראל היום": "מבחינה טכנית האיראנים ימצאו את הדרך להגיע לפצצה כך או אחרת - אבל הם לא ישתמשו בה. מה שבאמת מסוכן בהסכם המתגבש הוא חוסר ההתייחסות לנשק הקונבנציונלי - תוכנית הטילים של איראן ופרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה ושל כל ארגוני הפרוקסי שכפופים לטהרן". 

לעומת זאת, תא"ל (במיל') פרופ' יעקב נגל, שכיהן כראש המל"ל בפועל וכיום משמש כעמית מחקר בכיר בקרן להגנת הדמוקרטיות (FDD), סבור כי עדיין ניתן למנוע מאיראן להשיג פצצה גרעינית, וכי על מנת לשמר יכולת זו אסור בשום אופן לחתום על ההסכם המתגבש. 

"להערכתי, אם ייחתם הסכם, היכולת לטפל במניעת העשרת אורניום על ידי איראן לרמה צבאית תהיה מאחורינו, ללא קשר ליכולות החדשות שנפתח. מנגד, אם לא יהיה הסכם עדיין ניתן יהיה לטפל באופן צבאי בהעשרה האיראנית", אמר נגל בשיחה עם "ישראל היום". 

"ברגע שלאיראן יהיה מספיק חומר מועשר ברמה מספקת לא ניתן יהיה לעצור אותה, והיא תוכל להחליט מתי לפתח את מערכת הנשק על פי רצונותיה. זה יאפשר לה לפרוץ לפצצה ברגע שתחליט על כך, וזו ההגדרה הנכונה למונח 'מדינת סף גרעינית'".

הגרעין האיראני הסכם גרעין איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד