כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מאות איבדו את הבית

שישה חודשי מלחמה: עשרות יהודים הרוגים ומאות פצועים

היום יציינו באוקראינה חצי שנה למלחמה עם רוסיה – שגבתה עד כה את חייהם של עשרות אלפי אזרחים וחיילים אוקראינים. היום הוא גם יום העצמאות האוקראיני לאחר שקיבלה את עצמאותה בתאריך זה בשנת 1991. מבחינת הקהילות היהודיות חצי השנה האחרונה היתה נוראה עם עשרות הרוגים ופצועים

שישה חודשי מלחמה: עשרות יהודים הרוגים ומאות פצועים
פליטים יהודים בדנייפרו צילום: באדיבות המצלם

היום יציינו באוקראינה חצי שנה למלחמה עם רוסיה שגבתה עד כה את חייהם של עשרות אלפי אזרחים וחיילים אוקראינים. תאריך 24 באוגוסט הוא גם יום העצמאות האוקראיני לאחר שקיבלה את עצמאותה בתאריך זה בשנת 1991. אך בחצי השנה האחרונה אוקראינה הפכה לגיהנום.

על פי ההערכות "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" (FJCU) שמאגדת קרוב ל-180 קהילות יהודיות ברחבי המדינה, מצאו את מותם כ-70 יהודים במלחמה, כשליש מהם במאריופול והיתר בקייב, חרקוב, בוצ'ה ובלחימה מול הרוסים. עוד כמה יהודים נפצעו וכ-150 משפחות יהודיות איבדו את בתיהן. נזכיר כי במלחמה משתתפים אלפי חיילים יהודים, בהם עשרות ישראלים. עם זאת, בפדרציה מציינים כי "מספרי הנפגעים אינם מדויקים ועשויים להשתנות. יש בעיות תקשורת עם אנשים בעיקר בחזית, יש נעדרים והאינפורמציה לעיתים לא מדויקת".

מאז תחילת המלחמה עסקה הפדרציה ביחד עם גופים וארגונים יהודים וישראלים נוספים בחילוץ יהודים מערי החזית אל פנים המדינה ורבים מהם עברו למחנות פליטים שהיא הקימה במדינות מסביב לאוקראינה ואף עלו לישראל. "חילצנו 35,198 תושבים – מרביתם יהודים - מ-322 נקודות יישוב ברחבי אוקראינה וזאת בתיאום הדוק עם הצבא האוקראיני", אומרת מנכ"לית ''פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה'' אלינה טפליצקי.

לדבריה, "רוב המחולצים יהודים אבל סייענו לכל מי שפנה, גם למי שאינם יהודים ולמעשה הצלנו חיים רבים ככול שיכולנו. החילוצים – שחלקם היו מורכבים מאוד ותוך כדי סכנת חיים - בוצעו באמצעות רכבות ששילמנו על כל הקרונות שלהם, אוטובוסים, מוניות ועוד".

פליט יהודי מחרקוב בדרכו אל מחוץ למדינה

כ-3,000 מהמחולצים עברו בדרכם לישראל במלון 'הילטון' בורשה שהפך למחנה פליטים ומחנה מעבר ארצה. עוד כ-12 אלף מחולצים עברו למחנות מעבר של הפדרציה במולדובה, רומניה, גרמניה והונגריה. המחנה בהונגריה, על שפת אגם בלטון, עדיין פעיל ונמצאים בו כעת 525 פליטים וזאת בסיוע הממשלה ההונגרית והרב שלמה כובש שליח חב"ד ומנהל "איגוד הקהילות שומרי תורה בהונגריה". כמחצית מ-15 אלף הפליטים שעברו דרך המחנות במדינות הסמוכות לאוקראינה עשו עלייה לישראל.

הרבנים סטמבלר וכובש במחנה הפליטים בבלטון

כ-20 אלף פליטים שחולצו בידי הפדרציה עברו אל מחנות מעבר בערים בטוחות יחסית בתוך אוקראינה ואחר כך המשיכו לערים אחרות במדינה הנחשבות שקטות כעת – כמו קייב, דנייפרו, לבוב, צ'רנוביץ ועוד.

לדברי הרב רפאל רוטמן, האחראי על קשרי החוץ של הפדרציה: "בכל חודש אנחנו מעבירים ערכות מזון ל-36 אלף משפחות שנמצאות ברשימות, באמצעות 180 מוקדי חלוקה ברחבי אוקראינה. גם במקרה הזה, משפחות שאינן יהודיות ופונות אלינו מקבלות סיוע. עלותה של כל ערכה היא כ-100 יורו והיא כוללת 4 ארגזים ובהם מים, מוצרי היגיינה כמו סבון, שמפו ואפילו אבקת כביסה. דגים, שמן, קמח, שימורים, סוכר, מלח, דבש, קפה, תה ועוד מוצרים בסיסיים. בסך הכול מדובר על כ-900 טון של מוצרים שנארזים בידי מאות המתנדבים והעובדים שלנו ונשלחים באמצעות משאיות לכל רחבי המדינה". העלויות עד כה מגיעות לכ-21 מיליון דולר, שרובם הוצאו על עזרה הומניטרית, חלק ניכר על חילוצים והיתר על אחזקת מחנות הפליטים.

שליח חב"ד ויו"ר הפדרציה הרב מאיר סטמבלר הוסיף: "זה זמן שאנחנו לא מסתכלים בו על עלויות וחישובים כלכליים אלא על הצלת נפשות – וכל שעה קריטית לשם כך. ידיהם של רבני ועובדי הפדרציה ושלוחי חב"ד ברחבי המדינה מלאות עבודה 24/7 והמצב ההומניטארי הופך גרוע יותר ומה שהכי קשה זה שהעולם מתחיל לשכוח בהדרגה ממה שעובר עלינו כאן והחדשות מאוקראינה נדחקות לשוליים. אנחנו מתפללים שהשלום יגיע במהרה ושיקויים הייעוד הנבואי 'וכיתתו חרבותם לאיתים וחניתותיהם למזמרות'".

שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק, מסר על רקע יום העצמאות של המדינה שחל היום: "היום הוא התאריך של יום העצמאות של אוקראינה. השנה, תאריך זה מצוין בנסיבות קשות. עבור רוב העולם, 'יום העצמאות' הוא אירוע מובן מאליו. כך היה גם באוקראינה עד לפני מספר חודשים. היום אפשר לומר שאנחנו בעצם נלחמים את מלחמת העצמאות שלנו. אנחנו נלחמים לא רק את מלחמת אוקראינה, אלא את מלחמת העולם המערבי כולו למען חופש, דמוקרטיה ועולם מוסרי.

אנו קוראים לכל העולם המערבי, ובתוכו ישראל, לתת לנו את כל העזרה הדרושה לנו כדי להגן על אזרחינו מפני ההתקפות המתמשכות והאכזריות של הצבא הרוסי. אנו זקוקים לסיוע מציל חיים מישראל, כולל אמצעי הגנה וסיוע הומניטרי וכלכלי, אני מודה לכל אזרחי ישראל שמזדהים איתנו לאורך התקופה האחרונה ובמיוחד היום, ואני מאוד מקווה שביום העצמאות שלנו בשנה הבאה הכל יהיה מאחורינו, ונוכל לארח את כל החברים שלנו באוקראינה. אנחנו בטוחים שאוקראינה תנצח, כי אין לנו ברירה אחרת. ננצח בעזרת אלוקים ובתמיכת העולם".

מלחמת אוקראינה רוסיה הרוגים ופצועים קהילות יהודיות חב"ד הונגריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד