כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
דמיון מפותח

פרופסור טוען שאולי המוסד עומד מאחורי דקירת סלמאן רושדי

פרופסור מארה"ב אמר שאחת האפשריות להקצנה של התוקף שדקר את הסופר ההודי סלמאן רושדי בניו יורק, קיבל הכוונה מהמוסד. מטעם האוניברסיטה נמסר "כדי שיהיה ברור, דעותיו אינן מייצגות דעות של האוניברסיטה"

פרופסור טוען שאולי המוסד עומד מאחורי דקירת סלמאן רושדי
סלמאן רושדי צילום: טוויטר

פרופסור בדנבר ארה"ב אמר שסוכני מודיעין ישראלים מהמוסד עשויים לעמוד מאחורי המתקפה על הסופר סלמאן רושדי בניו יורק מוקדם יותר החודש.

נאדר האשמי, מנהל המרכז לחקר המזרח התיכון בבית הספר ללימודים בינלאומיים ע"ש ג'וזף קורבל באוניברסיטת דנבר, העלה תיאוריה בפודקאסט שייתכן שסוכן מוסד שכנע את המחבל האדי מטר, בן ה-24, לבצע את הדקירה.

פרופ' האשמי, שדיבר ב-The Iran Podcast ב-20 באוגוסט, אמר כי ייתכן שמטר היה "בתקשורת עם מישהו באינטרנט שטען שהוא תומך של משמרות המהפכה של איראן ופיתה אותו לתקוף את סלמאן רושדי". הפרופסור טען עוד כי "אדם שטען שהוא מזוהה עם הרפובליקה האסלאמית של איראן יכול היה להיות פעיל מוסד".

הוא אמר כי ייתכן שישראל עמדה מאחורי המתקפה בשל התנגדותה של ממשלתה להסכם הגרעין עם איראן, והמשיך: "ישראל נקטה עמדה חזקה מאוד נגד החייאת הסכם הגרעין האיראני. היינו במשא ומתן מאוד רגיש. נראה היה שהסכם קרוב ואז מתרחשת המתקפה על סלמאן רושדי, אני חושב שזהו פרשנות ותרחיש אפשרי אחד שיכול להסביר את העיתוי של זה".

הפרופ' הזה לא הכי מחודד, הוא טען ב-2005 כי רצונו של הנשיא דאז, מחמוד אחמדינג'אד, שישראל "תימחק מהמפה" נעוצה "לא בשנאה אתנית עתיקה או באנטישמיות מוסלמית. אלא בעיקר בטראומה ובמורשת המתמשכת של הקולוניאליזם האירופי והקשר הנתפס של ישראל עם מורשת זו".

פרופ' האשמי אמר לעיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle "במהלך הפודקאסט אני הצעתי אפשרות נוספת של מעורבות ישירה של משמרות המהפכה. אני גם מאמין שלא חייבת להיות מעורבות של משמרות המהפכה או של המוסד והאדי מטר הוקצן בעצמו באינטרנט".

דובר מאוניברסיטת דנבר אמר לעיתון "פרופסור האשמי דיבר כחבר סגל אינדיבידואלי ואינו מדבר בשם האוניברסיטה. באוניברסיטה אנו מכבדים את החופש האקדמי ואת חופש הביטוי, מהם נהנה ד"ר האשמי. עם זאת, וכדי שיהיה ברור, דעותיו אינן מייצגות דעות של האוניברסיטה".

מטר, אזרח ארה"ב שנולד להורים מהגרים לבנונים, הודה באישום של ניסיון רצח מדרגה שנייה ותקיפה.

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' הגבר בן ה-24 שהואשם בדקירת הסופר ההודי סלמאן רושדי היה בקשר ישיר עם חברי משמרות המהפכה האסלאמית של איראן ברשתות החברתיות, כך אמרו גורמי מודיעין אירופה והמזרח התיכון. הסופר נדקר לפני שבועיים לאחר שהעולם המוסלמי זעם על ספר שכתב לפני שנים רבות ולטענת גורמים איסלאמיים הספר פגע בדת האיסלאם ובנביא מוחמד. האדי מטר הואשם בניסיון רצח לאחר שרושדי, בן 75, נדקר על הבמה באירוע ספרותי בניו יורק.

סלמאן רושדי דנבר איראן המוסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד