כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
סימן לבאות?

בשיא המשבר הכלכלי: מחירי הדירות בארה"ב מתחילים לרדת

לפי נתוני חברת המחקר Black Knight שפורסמו בכלכליסט, מחירי הבתים ירדו ב-0.8% ביולי - הירידה החודשית החדה ביותר מאז ינואר 2011; מדובר בשינוי מגמה - לאחר הזינוק שנרשם בשנות הקורונה

בשיא המשבר הכלכלי: מחירי הדירות בארה"ב מתחילים לרדת
מנהטן צילום: pixsabay

לראשונה מזה 3 שנים - ירידה במחירי הבתים בארה"ב. המחירים ירדו ב-0.77% ביולי בהשוואה לחודש שקדם לו - כך לפי חברת המחקר Black Knight הסוקרת את נתוני המשכנתאות במדינה, הדיווח הובא ב'כלכליסט'.

אף שמדובר בירידה שנראית קלה מאד, זהו שיעור הירידה החודשי הגדול ביותר שנרשם במחירי הבתים מאז ינואר 2011. ולא פחות מרשים במבט לאחור – מדובר ביולי השני החלש ביותר מבחינת מחירי הבתים מאז 1991. רק ביולי 2010 נרשמה ירידה חודשית חדה יותר, של 0.9%.

העלייה החדה שנרשמה בריבית המשכנתאות השנה הרחיקה רבים מהאפשרות לרכוש בתים. עוד קודם לכן - מחירי הבתים זינקו בשנות מגיפת הקורונה, בשל הביקושים החזקים והפעילות הנמוכה בענף שצמצמה את ההיצע.

לפי חברת המחקר, הנגישות הפיננסית לרכישת דירה ירדה לרמתה הנמוכה ביותר מזה 30 שנה. לפי נתוני Black Knight, כיום יש צורך ב-32.7% מההכנסה החציונית של משק בית לרכישת בית ממוצע (עם תשלום מוקדם של 20% במשכנתא ל-30 שנה). לפני המגיפה היה צורך במעט יותר מ-20% מההכנסה הממוצעת של משק בית, והממוצע של 25 השנים האחרונות עומד על 23.5%.

בישראל המצב חמור יותר, על פי הדיווח בכאן חדשות, בנק ישראל מודאג מעליית מחירי המשכנתאות, לפני עשור 23% ממשקי הבית לקחו משנכא עם החזר שהיה יותר משליש מהנטו שלהם שזה די כבד מלכתחילה. אלא שאז מחירי הדירות עלו ואנשים לקחו משכנתאות גדולות יותר, רק שהמשכורות שלהם לא עלו בקצב דומה לעליית מחירי הדירות. וכך הגענו למצב המטריד שבו היום כמעט חצי מהאנשים שלוקחים משכנתא (44%), צריכים לחיות עם החזר שחונק להם יותר משליש מהנטו כל חודש. במצב כזה תוספת של עוד כמה מאות שקלים להחזר החודשי, היא סכנה אמיתית ליציבות הפיננסית שלהם.

מחירי הדיור כלכלת ארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד